همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران اعلام کرد: به دلیل آنکه این اقدام را اقدامی "سیاسی" تلقی می‌کنیم از نظر ما تعیین این گونه افراد قابل قبول نیست.

 به گزارش ایلنا، رامین میهمانپرست در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت موسی کاظم و گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی در رابطه با سوال خبرنگاری پیرامون تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر گفت: در خصوص تعیین گزارشگر دو نکته حایز اهمیت است و این دو نکته را نباید با یکدیگر اشتباه شود. این گزارشگرها در دو حوزه مختلف هستند . یکی گزارشگر موضوعی هستند که با همکاری کشورها به فعالیت می‌پردازند و راجع به موضوعات مختلفی چون حق قضا،‌آزادی قضات و غیره گزارشاتی تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: کشور ما تاکنون اینگونه گزارشگران را دعوت کرده بود و شش گزارشگر موضوعی با سفر به کشور گزارشاتی را ارایه کردند. اما نکته‌ای که از سوی شورای امنیت برای تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در خصوص کشورمان صورت گرفته است را یک اقدام گزینشی با اهداف سیاسی تحت فشار کشورهای غربی می‌دانیم که خارج از قواعد همه کشورهاست و بنابراین تعیین چنین افرادی از نظر ما قابل قبول نیستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مخالفت کشور صربستان با ارایه سوخت به هواپیماهای ایرانی گفت: در رابطه با عدم ارایه سوخت توسط برخی کشورهای غربی باید این نکته را عرض کنم که این گونه اقدامات اقداماتی غیر انسانی و خارج از چارچوب قواعد بین‌المللی است .

وی افزود: کشورها براساس توافقات خود باید تسهیلات لازم را برای تامین سوخت مورد نیاز هواپیماهای مسافربری فراهم کند اما این حرکت‌ها صرفا ناشی از فشارهای سیاسی هدایت شده از سوی آمریکایی‌ها برای فشار وارد کردن به مردم ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بنابراین به کشورها توصیه می‌کنیم ، وارد این بازی‌ها نشوند و در راستای اصول تایید شده خود گام بردارند چرا که اینگونه فشارها نمی‌تواند مردم ما را وادار کند تا از منافع و برنامه‌های اصولی خود دست بکشند و از حقوق خود عقب نشینی کنند.

مهمانپرست با بیان اینکه این اشتباهی است که آنها می‌کنند تا ایران را وادار به عقب نشینی کنند، گفت: 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است اگر این کشورها مقداری درایت داشته باشند می‌بینند که ملت ما هرگز از حقوق خود کوتاه نیامده است و اگر کشوری بخواهد با این گونه اقدامات ایران را وادار به عقب‌نشینی کند قطعا ما نیز اقدامی متقابلی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون انگشت‌نگاری از مسافران ایرانی در فرودگاه لندن گفت: قواعد کشورها برای پذیرش مسافر با رعایت نکات امنیتی خواهد بود اما اگر قواعد ثابت برای همه مسافران و کشورها باشد از نظرما امری قابل قبول خواهد بود و در صورت عمل متقابل ما هم نباید جایی برای اعتراض باقی بماند.

به طور کلی کشورها هرجا که به خود اجازه برخوردهای گزینشی بدهند مورد اعتراض ما قرار خواهد گرفت.

مهمانپرست در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم گفت: اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور پررنگ کشورها و همچنین حضور هیات‌ها با عالیترین سطوح خود از جمله روسای جمهور کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، سودان برگزار شد که گام بسیار محکمی برای بسیج همه کشورهای منطقه در راه مبارزه با پدیده شوم تروریسم بود.

وی افزود: دراین اجلاس پیش از 50کشور نماینده رسمی داشتند و حدود 10 سازمان بین‌المللی شرکت فعال داشتند همچنین پیام‌هایی از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی قرائت شد که همه این‌ها نشان از حمایت از این حرکت در مقابله با تروریسم است.

 مهمانپرست تصریح کرد: این اجلاس نوید یک رویه جدید و جهانی برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و مبارزه با عوامل به وجود آورنده آن بود نکته قابل اشاره تعیین محل برگزاری اجلاس در سال آینده بود و همچنین تعیین دبیرخانه دائمی آن در تهران که امیدواریم کارهای هماهنگی این حرکت به طور مطلوب صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ویژگی دیگر این اجلاس پیگیری روابط دو جانبه و چند جانبه بود یکی از نکات مهم آن برگزاری اجلاس سران بین سه کشور ایران ،‌افغانستان و پاکستان بود.

وی بیان اینکه فکر می‌کنیم همکاری‌های بین‌المللی این سه کشور می‌تواند گامی بلند در مسیر برقراری ثبات و امنیت باشد، گفت: همچنین سران سه کشور توافق کردند سال آینده میلادی در اسلام اباد پاکستان نشست دیگری را برای بررسی مسایل مهم منطقه‌ای داشته باشند تاقبل از آن نیز وزرای خارجه پیرامون مسایل مهم اقتصادی، امنیتی توافقاتی را انجام خواهند داد تا اجلاس بعدی به تصویب سران سه کشور برسد.

رامین مهمان پرست در ادامه نشست خبری خود پیرامون انتشار اخباری در مورد نصب پرچم امارات در جزیره خور موسی گفت: این اخبار از دقت کافی برخوردار نیست .هر تحولی در این مورد با دقت و پیگیری دستگاه سیاست خارجی دنبال می‌شود و رسانه‌هایی که اقدام به انتشار این گونه اخبار می‌کنند سعی در اختلاف افکنی دارند با این حال باید گفت جزایر سه گانه ایرانی است و تا ابد ایرانی خواهد ماند.

وی در ادامه پیرامون برگزاری رزمایش پیامبر 6 گفت: انجام تست‌های موشکی توسط نیروهای نظامی در راستای آمادگی دفاعی کشور است که هر کشور مستقلی برای بالابردن توان دفاعی خود تلاش می‌کند تا بیش از پیش به دستاوردهای جدید نظامی و موشکی دست یابد.

هرچه توان دفاعی کشور‌های منطقه بالاتر رود منطقه از صلح و ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد و به طور مثال رژیم صهیونیستی به خود اجازه تجاوز به سایر کشورها را نخواهد داد و کشورهای غربی نیز اجازه لشکرکشی به منطقه و اشغال کشورها را نخواهند داشت.

مهمانپرست در ادامه پیرامون آخرین وضعیت سه تبعه بازداشت شده آمریکایی گفت: دادگاه سه تبعه آمریکایی مراحل قضایی خود را طی می کند و به زودی جلسه دادگاه آنها برگزار می‌شود.

طبق قانون نیز خانم سارا شورد با وثیقه آزاد شدند که مسوولین قضایی باید نسبت به حضور یا عدم حضور آنها تصمیم گیری کنند. آنچه مهم است برگزاری دادگاه سه تبعه آمریکایی باید با دقت برگزار شود و تصمیم احکام دادگاه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات قانونی درباره اعمال تحریم‌های تازه آمریکا علیه شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: تحریم ایران ایر تحریم فروش هواپیما و قطعات و یا ارایه خدمات مثل سوخت رسانی یک کار غیر انسانی و خلاف تعهدات بین‌المللی است و حتما شرکت‌هایی که از این گونه تحریم‌ها دچار خسارت شده اند مراحل حقوقی و قانونی را برای احقاق حق خود و دریافت خسارت از تحریم کنندگان در دستور کار قرار خواهند داد.

مهمان پرست در پاسخ به این سوال که آیاایران در تعطیلی قرارگاه اشرف با عراق همکاری خواهد کرد یا خیر نیز گفت: مساله پادگان اشرف یک تصمیم حاکمیت عراقی است مسئولین دولت عراق در راستای همکاری با خواست ملت شان خواهان خروج گروه های تروریستی از خاک کشور خود هستند که ما نیز از این تصمیم استقبال می کنیم واکنون با حمایت برخی از کشورها برای ادامه حضور این افراد در قرارگاه اشرف می‌توان فهمید که چه کسانی حامی تروریسم هستند.

کد خبر 138976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز