همشهری‌آنلاین-هوشنگ صدفی: همزمان باچهلمین روز درگذشت استاد دکتر محمود روح‌الامینی که از وی به عنوان پدر مردم‌شناسی ایران یاد می‌شود،مراسم نکوداشت و ترحیم او با حضور چهره‌های برجسته فکری و فرهنگی در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

roholamini

 به گزار ش همشهری آنلاین ، در این نشست دکتر غلامعباس توسلی ، دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، حجت الاسلام دعایی، هوشنگ مرادی کرمانی و دکتر جلاالدین رفیع فر به ترتیب در باره سجایای شخصیتی و فعالیت های فرهنگی و علمی اوبه ایراد سخنرانی پرداختند.

 دکتر غلامعباس توسلی، استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه تهران ،تلاش های علمی و فرهنگی او در حوزه مردم شناسی در ایران را ستود و گفت :شاید بتوان گفت که شناخت از حو زه مردم شناسی ایران ، مدیون تلاش های دکتر محمود روح الامینی و گروه مردم شناسی دانشگاه تهران است.

 وی در خاتمه از خاطرات خود در دانشگاه سوربن فرانسه با مرحوم دکتر محمود روح‌الامینی یاد کرد و از شاگردان و همکاران استاد پیشکسوت مردم شناسی خواست تا برای تحقق ایده‌های او از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی ، نویسنده و مورخ و استاد ماندگار دانشگاه تهران نیز از منظر تبارشناسی به بررسی شجره خانوادگی او در منطقه کوه بنان استان کرمان پرداخت وگفت : دکتر روح الامینی از خانواده بزرگی در کوه‌بنان برخاسته بود ، جد پدر او در دربار زندیان به خدمت مشغول بود ، در قدیم رسم براین بود که بزرگ زادگان برای جلوگیری از قیام و عصیان‌گری در منطقه تحت نفوذ خود فرزندی را به عنوان گروگان به دربار پادشاهان عصر بفرستند.

باستانی پاریزی در پایان صحبت‌های خود با ذکر خاطره‌ای از دکتر محمود روح الامینی که خود آن را در کتابی به رشته تحریر در آورده افزود : دکتر روح الامینی پس از فارغ التحصیلی از سوربن ،برای دیدار اقوام به کوه بنان کرمان آمده بود که یکی از حاضران از وی پرسید ، در چه رشته ای دکتر هستی؟ پاسخ شنید که دکترای مردم شناسی! وی باشگفتی روبه دکتر کرده و گفت : جل الخالق خدا چه بیماری هایی آفریده.

حجت الاسلام  سید محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز با ذکر مطایبه ای از حضور روحانیت در مجامع علمی و فرهنگی گفت : حقیر به برکت تلاش استاندار وقت کرمان ، سیدحسین مرعشی بعداز راه اندازی موسسه کرمان شناسی به وجود این دانشمند پی بردم .در طول برگزاری برنامه های این موسسه،شاید گفت که منظم ترین فرد شرکت کننده جلسات بود و به رغم دانش بالایی که داشت از فروتنی خاصی در بین دانشمندان موسسه برخوردار بودند . وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های علمی و فرهنگی آن زنده‌یاد  درمراکز علمی و فرهنگی افزود : در اغلب مواقع مطالبی رابه اصرار ما برای چاپ درروزنامه اطلاعات می‌فرستاد. هم‌چنین اصرار داشتند که مناسبت های ملی و میهنی در روزنامه پاس داشته شود.

 دست اندرکاران مراسم نکوداشت دکتر محمود روح الامینی ، در ادامه با نمایشی از فیلم تهیه شده توسط شبکه یک صداوسیما به گوشه‌هایی از زندگی فرهنگی و علمی او پرداختند.

 هوشنگ مرادی کرمانی، قصه نویس برجسته کشور برای پاس داشت یاد او قصه‌ای را با نام زنگوله و داس به همسرش ، پروین تقدیم کرد و به مزاح گفت : پشت مردان موفق همیشه زنی انگشت به دهن هست که می گوید ، من این مرد را می شناسم چه جوری موفق شده است؟

قصه نویس چیره دست کرمانی ، با طرح شخصیت های ساربان ، کشاورز وپیرزن ، در قالب قصه ، رنج استادپیش کسوت مردم شناسی را در راه اندازی موزه مردم شناسی ایران به خوبی به تصویرکشید و در خاتمه باطرح یک پرسش از حاضران پرسید : عشق را از زمین بگیرید جز یک گور بزرگ چه می ماند ؟

در ادامه مراسم ، دکتر جلاالدین رفیع فر، استادمردم شناسی دانشگاه تهران نیز با یادی از شخصیت اخلاقی او خاطر نشان کرد : در گروه مردم شناسی همه او را محمود صدا می کردند ، احساسی که همه با او داشتند در کمتر کسی دیده بودم ، مرید و دوست زیاد داشت ، محال بود بدون لبخند با کسی سخن بگوید . وی درخاتمه افزود : به درستی که او پدر مردم شناسی ایران بود ، اولین مدیر گروه مردم شناسی بود ، و اولین موزه مردم شناسی را پایه گذاری کرد مقاومت و سرسختی‌اش ستودنی بود ، همو بود که با درج مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات توانست مانع از تبدیل شدن اولین ساختمان دانشگاه تهران به پارکینگ سازمان برنامه وبودجه شود‌.

 دکتر فرهادرهبر،رئیس دانشگاه تهران ، دکتر جمشید یها ، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، خانواده ، گروه مردم شناسی دانشگاه تهران، اساتید دانشگاه ها ، شخصیت های فرهنگی ،علمی و دانشجویان از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

به گزارش همشهری‌آنلاین دکتر محمود روح‌الامینی عصر روز 17 اسفندماه سال 89 در سن 82 سالگی و پس از 55 سال تدریس ، پژوهش و خدمات ارزنده علمی به جامعه آموزشی و مردم شناسی براثر سکته‌ی مغزی درگذشت و در قطعه‌ی نام آوران بهشت زهرا (س) آرام گرفت . یادش گرامی باد.

کد خبر 132641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز