شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

بسیاری از بیماران به‌طور تصادفی یا با معرفی یک آشنا به پزشک مراجعه می‌کنند اما بعد از مدتی که از نتیجه درمان راضی نیستند نزد پزشک یا پزشکان دیگری می‌روند که معمولاً روش درمان پزشک قبلی را رد می‌کند و راه جدیدی برای درمان در پیش می‌گیرد.

گوشی پزشک


به گزارش فارس، اعتماد به پزشک و مهارت او در روند درمان بسیار حائز اهمیت است به‌طوری که برخی متخصصان معتقدند که اعتماد بیمار به پزشک تا 60 درصد در روند بهبود بیماری مؤثر است اما متأسفانه در حال حاضر با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که به نوعی بیماران برای درمان کامل بیماری خود به چند پزشک مراجعه می‌کنند و حتی گاهی حاضرند در صف طولانی نوبت‌دهی برخی پزشکان معروف بنشینند تا به قول خودشان این نخستین و آخرین پزشکی باشد که به آن مراجعه می‌کنند.

در این بین، مراجعه به چند پزشک برای درمان بیماری‌ و گرفتن نظرات دیگر پزشکان شاید به نوعی کاری روتین شده باشد ولی یکی از معضلاتی که شاید تعداد آن کم هم نباشد این است که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و نتیجه نمی‌گیرد و وقتی به پزشک دوم مراجعه می‌کند، ‌پزشک بعدی از تجویزها و روش درمانی پزشک اول انتقاد می‌کند و به نوعی راه درمانی جدیدی را برای بیمار در پیش می‌گیرد.

برای برخی بیماران تعداد مراجعه به پزشکان از عدد 2هم فراتر می‌رود و اینجاست که سرگردانی، بی‌اعتمادی و ناامیدی از درمان گریبانگیر بیمار و همراهان او می‌شود.

درخواست شکستن مجدد پا

رضا غیاثوند، کارمند 30 ساله، می‌گوید: به‌علت شکستگی پا در تصادف نزد یک ارتوپد رفتم. پزشک پای شکسته‌ام را عمل کرد و «پلاتین» گذاشت. پس از مدتی که پایم در آتل بود به من گفت که باید عکس بیندازم و اگر دیدم که عمل جراحی به خوبی انجام شده است و پایم مثل اول می‌شود ولی باید آن را گچ بگیرم. عکس انداختیم و دکتر پایم را گچ گرفت. 4 ماه پایم در گچ بود پس از 4 ماه که پایم را از گچ درآوردم، دیدم پایم از مچ بازی نمی‌کند، به همین خاطر نزد پزشک رفتم و علت را سؤال کردم، گفت: پایت خیلی خوب عمل شده است.

وی می‌افزاید: پس از آن نزد فیزیوتراپ رفتم. فیزیوتراپ وقتی دید که پای من از مچ بالا نمی‌آید، تعجب کرد. بعد که عکس پایم را نزد او بردم،گفت: پزشک قبلی بسیار بد عمل کرده است و باید پایت دوباره شکسته و برای بار دوم عمل شود. من که دیگر به این دکتر دوم هم اعتمادم از بین رفته بود موضوع را رها کردم و الان چندسالی است که دیگر پایم از مچ حرکت نمی‌کند ضمن اینکه هزینه‌ای که کردم هم به‌نوعی تلف شد.

داروهای مشابه برای دو بیماری متفاوت

جابر، شهروند 34 ساله تهرانی هم می‌گوید: سرما خورده بودم پیش پزشک داخلی رفتم. همسرم هم سرما خورده بود و در حالی که به گفته خود دکتر شباهتی بین سرماخوردگی من و همسرم وجود نداشت و به‌نوعی سرماخوردگی من میکروبی و سرماخوردگی او ویروسی بود 5 تا 6 قلم دارو برای هر دوی ما نوشت که جالب است هر دو شبیه هم بودند و ما به‌دلیل اعتماد به پزشک آن دارو را برای 5 روز مصرف کردیم ولی هیچ‌کدام خوب که نشدیم هیچ، وضعمان بدتر هم شد، لذا مصرف دارو را قطع کردیم.

مهین، 45 ساله، می‌گوید: بیماری عفونی زنانه پیدا کرده بودم و خیلی هم شدید شده بود. ابتدا نزد متخصص داخلی رفتم ولی بعد از چند روز مصرف دارو وضعیتم وخیم‌تر شد. پزشک دیگری را انتخاب کردم که خیلی معروف بود و شهرت زیادی داشت. تحت درمان او قرار گرفتم و چند ماه به‌صورت مداوم داروهای او را مصرف کردم و همه تجویزها را هم انجام می‌دادم اما پس از 6 ماه بیماری‌ام وخیم‌تر شد.

وی می‌افزاید: پزشکم را عوض کردم و به نزد پزشک متخصص دیگری رفتم. پزشک جدید که معاینه و آزمایش را از سر گرفت در جواب گفت: تجویزهای قبلی کلاً غلط بوده و اصلاً تشخیص اشتباه بوده است لذا داروها وضعیت شما را وخیم‌تر کرده است. با اعتماد به گفته این پزشک چند ماه هم تحت درمان او قرار گرفتم و داروهای او را مصرف کردم اما بازهم خوب نشدم.
ابوتراب، بیمار 25ساله نیز می‌گوید: برای تعیین نمره چشم نزد یک اپتومتریست رفتم. او به من گفت که باید از لنزهای دوره‌ای به‌مدت یک سال استفاده کنم و در هر دوماه لنزها را عوض کنم. به این ترتیب من که به صحبت‌های او اطمینان نداشتم نزد پزشک دیگری رفتم که متخصص چشم بود و گفت چنین لنزهایی اصلاً مورد تأیید نیست.

پیرزن 80 ساله باید دوباره پایش را بشکند

لیلا رفیع‌زاده می‌گوید: زانوی مادربزرگ 80‌ساله من بر اثر یک سانحه شکسته بود. نزد ارتوپد رفتیم که دستور داد پا گچ گرفته شود اما پس از باز کردن گچ دیدیم که پایش درست عمل نشده است، این درحالی است که چند ماه پایش در گچ بود تا جوش بخورد. وی می‌افزاید: جالب است وقتی گچ پای مادربزرگم را باز کردم پایش کج بود، لذا وقتی نزد پزشک بعدی رفتم به من گفت که باید پایش را بشکنیم، سپس صاف کنیم و دوباره گچ بگیریم اما مادربزرگم که تحمل شکستن و دوباره گچ گرفتن را نداشت قبول نکرد و تا الان هم با پای کج آرام آرام راه می‌رود.

قلبی که مشکلی نداشت

رضا پیرسالار می‌گوید: قلب مادرم درد می‌کرد، او را نزد پزشک جراح قلب بردم که جراح، آنژیوگرافی به همراه انواع داروها را نوشت؛ حتی گفت اگر لازم باشد باید جراحی شود اما من به او اعتماد نکردم و نزد یک پزشک متخصص قلب رفتم. او وقتی آنژیوگرافی و نوار قلب را دید گفت قلب سالم است و هیچ مشکلی ندارد و فقط به خاطر کهولت سن یک مقدار کند می‌زند که آن هم برای او هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و الان چندسالی است که مادرم مشکل قلبی ندارد.

6 سال سرگردانی

مسعود، 25 ساله، می‌گوید: برای درمان جوش‌های دردناک بدنم که بسیار بزرگ و حتی اندازه یک «تیله» بود و بسیار آزارم می‌داد به متخصصان پوست زیادی مراجعه کردم که از هرکدام از آنها تجویزهایی را دریافت و به آن عمل کردم ولی متأسفانه هیچ کدام مؤثر واقع نشد. وی اظهار می‌دارد: هر کدام از این پزشکان با دلایل مختلف عدم‌نتیجه‌گیری پزشک قبلی را توجیه می‌کردند و می‌گفتند جوش غرور جوانی است اما هیچ کدام از آنها هم درمان مؤثری را درپیش نمی‌گرفتند ولی داروهایی را تجویز می‌کردند تا اینکه پس از 6 سال پزشک متخصصی در مشهد که برای خدمت سربازی در آنجا به سر می‌بردم دارویی نوشت که به قول خودش آخرین خط درمان جوش است که نتیجه گرفتم.

کد خبر 132464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز