آرش نهاوندی: پیاده روی یا دوچرخه‌سواری می‌تواند خطر بروز نارسایی و سکته قلبی در میان افراد را کاهش دهد. حتی اگر بر مبنای شرایط کاری شما می‌توانید به فعالیت فیزیکی در طول روز نیز ادامه دهید که چه بهتر.

پیاده روی


دکتر گانگ هو از محققان ارشد مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون در لوییزیانای آمریکا می‌گوید: نه تنها ورزش روزانه در داشتن یک زندگی سالم نقش مهمی ایفا می‌کند که پیاده‌روی از خانه به محل کار و بالعکس نیز تأثیر مهمی بر سلامت جسمانی انسان می‌گذارد.

در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که ورزش منظم روزانه می‌تواند باعث پیشگیری از بروز عوارض قلبی و سکته در میان انسان‌ها شود. با این حال تا‌کنون، محققان تحقیقاتی را درباره تأثیر ورزش یا فعالیت مستمر فیزیکی بر نارسایی قلبی انجام نداده بودند. اما در این تحقیق که 60 هزار مرد و زن فنلاندی در آن مشارکت داشتند، مشخص شد علاوه بر اینکه آن دسته از افرادی که به ورزش مستمر می‌پردازند کمتر در معرض ابتلا به عوارض قلبی و نارسایی قلبی قرار می‌گیرند، افرادی نیز که با دوچرخه و پای پیاده به سر کار می‌روند کمتر بروز نارسایی و عوارض قلبی آنها را تهدید می‌کند. در کل مشخص شد که ورزش مستمر باعث کاهش 47 درصدی احتمال ابتلا به نارسایی قلبی می‌شود و فعالیت غیرمتوالی و غیرمستمر حدود 13 تا 33 درصد خطر بروز نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد. این مقدار به میزان مسافت روزانه طی شده توسط افراد از خانه به محل کار یا بالعکس در هفته بستگی دارد.

مشخصه اصلی نارسایی قلبی عدم‌توانایی قلب در پمپاژ خون به میزان کافی به اندام بدن است.
به‌طور معمول بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی دلسرد و ناامید هستند. امروزه فعالیت‌های ورزشی درمانی در مورد اینگونه بیماران در اکثر موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد. البته این دسته از افراد باید پس از مراجعه به پزشکان فعالیت‌های ورزشی را مطابق با توصیه پزشکان انجام دهند.

متخصصان البته هشدار می‌دهند اینگونه فعالیت‌ها و فعالیت‌هایی نظیر ورزش با تردمیل برای تمامی بیماران نارسایی قلبی توصیه نمی‌شود.

عدم‌فعالیت و حرکات ورزشی موجب بیماری‌های قلبی می‌شود و یکی از عوامل اصلی در ایجاد نارسایی‌های قلبی است. انجام فعالیت‌های ورزشی همچنین به سلامت قلب کمک زیادی می‌کند و عوامل خطرزا برای قلب را در اکثر موارد دور می‌کند.
تمامی ماهیچه‌های قلب نیز به خاطر فعالیت‌های ورزشی تقویت می‌شوند و در نتیجه می‌تواند خون بیشتری را در هر ضربان به تمامی بدن پمپاژ کند و همچنین درصورت لزوم با بیشترین کارایی و کمترین فشار به کار خود ادامه دهد. همچنین استراحت قلب در آنهایی که ورزش می‌کنند آرام‌تر و راحت‌تر است زیرا قلب به نیروی کمتری جهت پمپاژ خون نیاز دارد.

کسانی که به‌صورت مداوم، جدیت و شدت بیشتری ورزش می‌کنند در معرض خطرات قلبی کمتری هستند اما در هر حال هر میزان فعالیت ورزشی مفید است. مطالعات نشان می‌دهد فعالیت‌های ورزشی سبک مایل به متوسط در کسانی که بیماری قلبی دارند به‌مراتب مفید‌تر است اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که کسانی که بیماری قلبی دارند برای هر گونه فعالیت‌های ورزشی و خارجی باید حتماً توصیه‌های پزشکی را به کار گیرند.

قلب عضوی ماهیچه‌ای است که خون را به تمام بدن پمپاژ می‌کند. در اثر باز و بسته شدن دریچه‌های قلب میزان خون ورودی به قلب و خونی که باید در قلب بماند، کنترل می‌شود.

فعالیت‌های ورزشی اثرات مفیدی روی قلب و گردش خون در کل بدن می‌گذارند. این فواید موجب می‌شوند تا التهابات سرخرگی کاهش یابد، برنامه‌های کاهش وزن بهتر صورت بگیرد و همچنین رگ‌ها و شریان‌ها را باز و انعطاف پذیر نگه می‌دارد.
انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که هر شخص باید حداقل روزانه 3 دقیقه به فعالیت‌های ورزشی بپردازد.
کسانی که به‌طور روزمره فعالیت ورزشی می‌کنند 47درصد کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند.

تحقیقات بیانگر آن است که فعالیت‌های ورزشی یک مرحله‌ای و یک جلسه‌ای به‌مراتب تأثیر کمتری نسبت به فعالیت‌های مداوم و روزانه بر سلامت افراد می‌گذارد. فعالیت ورزشی در وعده‌های کوتاه‌تر و چندگانه برای انسان‌های مسن‌تر مفید‌تر است. فعالیت‌های استقامتی در محافظت از قلب تأثیرگذار و در حقیقت مکمل ورزش‌های هوازی هستند.

فعالیت‌های ورزشی منظم موجب انعطاف پذیری سرخرگی حتی در افراد مسن‌تر می‌شود، که این امر موجب می‌شود تا خون بهتر و با فشار معمولی در بدن جریان یابد. افراد کم‌تحرک 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا نسبت به ورزشکاران هستند.

متخصصان روزانه 30 دقیقه فعالیت را جهت کاهش میزان فشار خون توصیه می‌کنند. افرادی که دارای فشار خون بالا هستند باید برای انجام فعالیت‌های ورزشی و برنامه مناسب با دکترشان مشورت کنند. قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی افراد باید به‌صورت منظم و آرام بتوانند فشار خون خود را کنترل کنند و با فعالیت آرام شروع کرده و سپس فعالیت خود را تندتر کنند زیرا نگه داشتن نفس، فشار خون را بالا می‌برد.تمامی افراد با سابقه سکته قلبی باید قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و برنامه ثابت، یک ارزیابی اولیه توسط پزشک داشته باشند.

افرادی که به‌طور منظم 5روز در هفته حدود یک ساعت پیاده‌روی می‌کنند خطر حمله و سکته قلبی در آنها نصف می‌شود. فعالیت‌هایی که دارای خاصیت سرگرم‌کننده و تفریحی نیز هستند نقش بسیار مؤثری در پیشگیری ازحمله قلبی دارند.
تمامی افراد با سابقه‌ بیماری قلبی و یا حملات قلبی باید قبل از هر گونه فعالیت‌های ورزشی از یک برنامه مخصوص با توصیه پزشک استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است که برای پزشکان نیز پیش‌بینی اثرات اینگونه فعالیت‌ها روی بیماران مختلف مشکل است. در نتیجه بیماران با خطر ریسک بالا باید هر گونه علامت و تغییر حالت را در اثر فعالیت‌های ورزشی جدی بگیرند. برخی بر این باورند که افراد بالا‌تر از 40 سال حتی اگر در معرض بیماری‌های قلبی نیستند باید قبل از فعالیت‌های ورزشی خود تست کامل ورزش بدهند.

کد خبر 117215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان