گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه پنجم در بخش بیمه سلامت، دولت را مکلف کردند تا سازوکارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت را تا پایان سال اول برنامه تعیین و ابلاغ کرده و زمینه‌های لازم را در قالب بودجه‌های سنواتی برای تحت پوشش قراردادن آحاد جامعه فراهم کند.

insurance

تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران

با رای مجلس، دولت این اجازه را دارد که بخش‌های بیمه درمانی کلیه‌ صندوق‌های دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام کند. همچنین تشکیلات جدیدی با نام سازمان بیمه سلامت ایران ایجاد خواهد شد.

البته پیوستن صندوق‌های خدمات درمانی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات به سازمان خدمات درمانی، با اذن مقام معظم رهبری خواهد بود. همچنین بیمارستان‌ها و مراکز ملکی صندوق تامین اجتماعی که درمان مستقیم را بر عهده دارند با حفظ مالکیت در اختیار این صندوق باقی مانده و مطابق مقررات به سازمان بیمه سلامت ایران خدمت خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید: براساس مصوبه دیگر مجلس، عقد قرارداد و هرگونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین شده برای آن‌دسته از خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام خواهد شد، توسط شرکت بیمه‌های تجاری و سازمان بیمه سلامت ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان ممنوع است. همچنین پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی برعهده افراد بیمه شده است و منظور از بیمه تکمیلی فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه پایه سلامت نیست.

مجلس همچنین به دولت اجازه داد تا متناسب با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده، خدمات بیمه پایه سلامت را برای عموم افراد کشور به‌صورت یکسان تعریف و تا پایان برنامه به‌تدریج اجرا کند. حق بیمه پایه سلامت خانوار نیز سهمی از درآمد سرپرست خانوار خواهد بود که برای خانوارهای روستایی و عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی و مؤسسات خیریه معادل 5 درصد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در سال‌های اول و دوم و سوم برنامه و 6درصد حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در سال‌های چهارم و پنجم برنامه در نظر گرفته شده است و 100درصد حق بیمه اقشار نیازمند از بودجه عمومی دولت تامین می‌شود.

همچنین سهم خانوارهای کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشسته از حق بیمه پایدار سلامت خانوار معادل 5‌درصد حقوق و مزایای مستمر در سال‌های اول و دوم و سوم برنامه و 6 درصد حقوق و مزایای مستمر در سال‌های چهارم و پنجم برنامه خواهد بود. مشروط بر اینکه حداکثر آن از دوبرابر حق مشمولین خانوارهای روستایی و عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی تجاوز نکند؛ همچنین بخشی از حق بیمه مشمولین یاد شده از بودجه عمومی دولت تامین می‌شود.

همچنین در مورد مشمولین تامین اجتماعی مطابق قانون تامین اجتماعی رفتار خواهد شد. با این تصمیم مجلس، دستگاه‌های اجرایی نیز مکلفند حق بیمه پایه سلامت سهم کارمندان، بازنشستگان و موظفان را از حقوق ماهانه کسر و حداکثر ظرف مدت یک ماه به حساب سازمان بیمه سلامت ایران واریز کنند.

نمایندگان مجلس در نشست عصر دیروز خود مقرر کردند که دولت حق سرانه بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیازمند، افراد بی‌سرپرست و معلولان نیازمند در طول سال‌های اجرای برنامه را تامین کند.

کد خبر 120203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز