سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: از عوارض شایع و مشکل‌آفرین کم‌تحرکی و پشت‌ میز‌نشینی، اضافه وزن و چاقی است؛ چرا که افراد کم‌تحرک، کالری مصرفی خود را نمی‌سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند.

طرح - مغز

 به گزارش مهر، براساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، چاقی و اضافه وزن‌ هر روز زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست که دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های عروق کرونر، سکته مغزی و سرطان از عوارض مهم این دو عامل به شمار می‌روند.

بنابراین گزارش، چاقی، از عوامل ایجاد دیابت به‌ویژه دیابت نوع 2است چرا که با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن بر اثر هورمون انسولین افزایش یافته و این امر در کنترل قندخون توسط هورمون انسولین اختلال ایجاد می‌کند.

افراد دچار اضافه وزن نسبت به افراد طبیعی دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد دچار چاقی شدید به بیش از 50 برابر می‌رسد که این بیماری خود زمینه‌ساز مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و کوری است.براساس گزارش این مرکز، اضافه وزن و چاقی از طریق مکانیسم‌های متعدد از جمله تأثیر بر سیستم گردش خون و هورمونی بدن باعث افزایش فشارخون شده که یکی از شایع‌ترین عوارض چاقی محسوب می‌شود. همچنین پرفشاری خون نیز مانند دیابت عامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی، کلیوی و... است.

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، کاهش سطح کلسترول خوب خون و افزایش سطح کلسترول بد خون را از عوارض اضافه وزن و چاقی دانست و اعلام کرد: با رسوب‌کلسترول بد خون در دیواره عروق خونی، خطر ایجاد تصلب‌شرائین و بیماری قلبی و سکته مغزی به‌وجود می‌آید.

سکته مغزی از دیگر عوارض چاقی با ایجاد رسوب چربی در جدار سرخرگ‌های مغزی و تنگ شدن عروق مغزی و در نتیجه کاهش خون‌رسانی به بخشی از مغز است که منجر به کمبود اکسیژن در منطقه‌ای از مغز و سکته مغزی می‌شود. براساس اعلام این مرکز، چاقی یکی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل ایجادکننده سرطان است و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان هستند. سرطان پستان، رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود. همچنین چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات در آقایان می‌شود.

کد خبر 119737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز