جمعه ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پس از نشست گروه تماس لیبی در قطر، کشورهای عضو ناتو هم در جلسه خود درباره لیبی بر ادامه حملات تا زمان کنار رفتن قذافی از قدرت تاکید کردند.

ناتو - قذافی

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بیانیه‌ای پس از نشست خود در برلین آمادگی خود را برای تامین همه منابع لازم برای ادامه حملات در لیبی اعلام و تاکید کردند، فشارهای کشورهای عضو این پیمان علیه رژیم معمر قذافی تا زمانی که وی از قدرت کنار برود ادامه خواهد یافت. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی (ناتو) هم به همراه انگلیس و فرانسه از کشورهای عضو این پیمان خواسته است که هواپیماهای بیشتری برای عملیات لیبی اختصاص دهند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها از مخالفت شدید گروهی از کشورهای عضو این پیمان برای گسترش حملات به لیبی خبر می‌دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا به همین خاطر در نشست دو روزه‌ برلین که روز پنجشنبه آغاز شد، با اشاره به ادامه ماموریت ناتو و آمریکا علیه لیبی گفت: استقامت اعضای ناتو و آمریکا و اعتماد بین آنها تا زمانی که ماموریت ما علیه قذافی ادامه بیابد، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باراک اوباما، دیوید کامرون و نیکلا سارکوزی، سران آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌عنوان رهبران ناتو در مقاله ‌مشترکی که در صفحه ستون آزاد روزنامه‌های اینترنشنال هرالد تریبیون آمریکا، تایمز لندن و فیگاروی پاریس منتشر شد تاکید کردند که معمر قذافی برای همیشه باید برود. سران این سه کشور اعلام کردند: غیرقابل تصور است شخصی که برای کشتار مردم خودش تلاش کرده است در دولت آینده کشورش نقش داشته باشد.

درحالی‌که انتقادهای فراوانی درباره کشتار غیرنظامیان در حملات اشتباه ناتو به لیبی وجود دارد ناتو اکنون هدف جدیدی را برای ادامه عملیات نظامی در لیبی ترسیم کرده است. پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی کشورهای عضو ناتو اعلام کردند که برای حفاظت از جان غیرنظامیان این کشور اقدام به حمله نظامی می‌‌کنند، اما اکنون اعلام شده است که عملیات ناتو تا زمانی که معمر قذافی در قدرت باشد ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که دولت باراک اوباما با تشدید حملات هوایی آمریکا به نیروهای معمر قذافی مخالف است و آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که هیلاری‌کلینتون، همتای آمریکایی وی، درخواست برای آغاز مجدد حملات هوایی شدید آمریکا به اهداف نظامی را در لیبی رد کرده است.فرانسه و انگلیس در تلاش هستند که حملات علیه مواضع مهم و راهبردی ارتش رژیم قذافی افزایش پیدا کند. این دو کشور در تلاش هستند که اعضای ناتو را برای در اختیار قرار دادن هواپیماهای بیشتر برای حمله به نیروی زمینی قذافی راضی کنند. آلمان در نشست ناتو بار دیگر اعلام کرد که گزینه‌ نظامی هرگز گزینه‌ پیشنهادی آلمان برای حل بحران لیبی نیست. با وجود این، گوییدو وستروله، وزیر امورخارجه این کشور تاکید کرد که قذافی مشروعیت خود را از دست داده است و باید برود. آلمان و ترکیه، دو عضو ناتو هستند که از ابتدا با اقدام نظامی علیه لیبی مخالف بوده‌اند.

ژرار لانگه، وزیر دفاع فرانسه هم روز گذشته پس از نشست اعضای ناتو گفت: آمریکا، انگلیس و فرانسه به هدفی بالاتر از اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره لیبی فکر می‌کنند. وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد که اکنون کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌دنبال تغییر رژیم در لیبی هستند.تلویزیون لیبی دیروز تصاویری از معمر قذافی را درحالی‌که سوار بر خودرویی روباز در حال گشتزنی در طرابلس بود پخش کرد. چند خودرو حامل محافظان شخصی قذافی، خودروی وی را همراهی می‌کردند و او درحالی‌که عینک آفتابی به چشم داشت برای رهگذران دست تکان می‌داد.
این در حالی است که جنگنده‌های ناتو روز پنجشنبه اهدافی را در حومه طرابلس، پایتخت لیبی، بمباران کردند. گفته می‌شود که این اهداف انبارهای تسلیحات نظامی متعلق به نیروهای رژیم قذافی بوده است.

درخواست برای راه‌حل مسالمت‌آمیز

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه آفریقا و سازمان کنفرانس اسلامی روز پنجشنبه در نشستی در قاهره، پایتخت مصر، درگیری‌ها در لیبی را بررسی کردند. در این نشست که با حضور بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، کاترین اشتون، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، جان پینگ، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب برگزار شد، شرکت‌کنندگان ایجاد راه‌حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس جهت آغاز گفت‌وگو میان همه گروه‌ها را خواستار شدند. 5کشور عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی) هم در نشست خود بمباران در لیبی را محکوم کردند. در بیانیه مشترکی، این کشورها با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی نظامی خواستار یک راه‌حل مسالمت‌آمیز درباره لیبی شدند و از تلاش‌های انجام شده از سوی اتحادیه آفریقا در همین راستا تقدیر کردند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه هم پیش از این نیروهای ائتلاف بین‌المللی را متهم کرده بود که فراتر از چارچوب قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی عمل می‌کنند.

فاجعه انسانی در مصراته

مصراته، به‌عنوان آخرین پایگاه مخالفان در غرب لیبی اکنون شاهد صحنه‌های دلخراشی از کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای قذافی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تمامی بیمارستان‌های این شهر پراز زخمی است و پزشکان با کمبود دارو و تخت مواجه هستند. در جریان 6 هفته درگیری در این شهر صدها نفر کشته شده‌اند و نیروهای قذافی تلاش می‌کنند که کنترل این شهر را به هر قیمتی به دست بگیرند. سازمان‌های امدادرسان نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در این شهر هشدار داده‌اند.

واکنش القاعده

ایمن‌ الظواهری، فرد شماره 2 القاعده، در پیام تصویری خواستار مقابله با نیروهای ناتو در لیبی و همچنین براندازی نظام معمر قذافی شد. وی گفت: کشورهای همجوار لیبی یعنی مصر، الجزایر و تونس باید با مزدوران وابسته به قذافی و نیروهای ناتو درصورت ورود آنها به خاک لیبی مبارزه کنند.

پیام دختر دیکتاتور

عایشه، دختر معمر قذافی در واکنش به بیانیه اخیر ناتو اعلام کرد که درخواست برای رفتن پدرش توهین به مردم لیبی به‌حساب می‌آید. او که در جمع گروهی از هواداران قذافی در طرابلس و در محل ساختمانی که در سال 1986 از سوی آمریکا هدف حمله قرار گرفته بود سخنرانی می‌کرد، گفت: قذافی در قلب همه مردم لیبی جای دارد. وی در جریان این گردهمایی که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حمله آمریکا به یک مجتمع بزرگ در لیبی برگزار شد، گفت: در سال 1911 ایتالیا پدربزرگ مرا طی یک حمله کشت و اکنون آنها تلاش می‌کنند پدرم را بکشند.

کد خبر 132389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز