چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: سرانجام طلسم هفتمین جشنواره موسیقی نواحی پس‌از سکوتی 7 ساله شکست.

موسیقی نواحی

آخرین دوره جشنواره موسیقی نواحی را سال 83 دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی برگزار کرد. این جشنواره پس از برگزاری 6 دوره به دلایل نامشخص تعطیل شد تا در دل جشنواره موسیقی فجر و به‌عنوان یکی از بخش‌های جنبی آن برگزار شود. اما در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، بخش موسیقی نواحی برگزار نشد تا امسال هفتمین دوره آن به شکلی مستقل اجرا شود.

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خود که 4 خرداد ماه سال 89 برگزار شد، اعلام کرد که از موسیقی نواحی حمایت خواهد کرد. همچنین او در بیشتر مصاحبه‌های خود وعده داد که جشنواره موسیقی نواحی مجددا احیا می‌شود. وی در شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد که 9 دی ماه زمان برگزاری جشنواره نواحی تعیین شده‌است اما آذرماه گذشته علی ترابی که اکنون بیش‌از یکسال است همچنان عنوان سرپرست دفتر موسیقی ارشاد را دارد، اعلام کرد که با توجه به نزدیک شدن به تاریخ تعیین‌شده به این نتیجه رسیده‌اند که برای برگزاری جشنواره‌ای با کیفیت، زمان کمی مانده‌است.

به همین دلیل با موافقت معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار بر این شد که جشنواره موسیقی نواحی در نیمه اردیبهشت ماه سال90 برگزار شود. همچنین او به فارس گفت که برای برپایی جشنواره موسیقی نواحی یک‌برنامه 3‌ساله تبیین شده‌است و در این دوره تمرکز بر گروه‌هایی است که در این چندسالی که جشنواره برگزار نشده، کمتر دیده شده‌اند.کمتر از یکماه دیگر به برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی نواحی مانده‌است. آنطور که پیمان بزرگ نیا، عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره اعلام کرده‌است، استقبال از جشنواره بسیار چشمگیر بوده‌است و او این استقبال را نشان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای این جشنواره و موسیقی نواحی در سطح کشور خوانده است.

اما تفاوت عمده این دوره از جشنواره موسیقی نواحی با دوره‌های پیشین را در 2 نکته می‌توان جست؛ اول اینکه در 6 دوره گذشته محمدرضا درویشی دبیری جشنواره را برعهده داشته و امسال جهانگیر نصری اشرفی این سمت را برعهده دارد و دوم اینکه بر خلاف دوره‌های پیشین که صرفا کرمان میزبان هنرمندان موسیقی نواحی بود، در هفتمین دوره از جشنواره علاوه بر کرمان، سالن‌های شهر تهران هم میزبان این جشنواره خواهند بود.این جشنواره در 4 بخش تک‌نوازی، شاهنامه خوانی استادان، گروه نوازی و سخنرانی هنرمندان و پژوهشگران خارجی از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، گرجستان و افغانستان از 24 تا 28 اردیبهشت در تهران و کرمان برگزار می‌شود.

جشنواره‌ای برای نواهای ایران

هرچند هنوز آمار مشخصی از شرکت‌کنندگان این جشنواره اعلام نشده‌است اما هنرمندانی که حضورشان در جشنواره قطعی شده، جشنواره موسیقی نواحی را جشنواره‌ای مهم و تاثیرگذار اعلام کرده‌اند. سید قدمیار حسینی، استاد 117 ساله تنبور نوازی کرمانشاه در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی به تکنوازی خواهد پرداخت. او که در روستای بکتر سفلی از توابع شهرستان صحنه و منطقه جیحون آباد در استان کرمانشاه زندگی می‌کند، شرکت در این جشنواره را به‌دلیل آشنا کردن نسل جوان با موسیقی نواحی و مقامی کشور پذیرفته‌است.

همچنین غلامعلی پورعطایی، خواننده و نوازنده دوتار خراسان که در دوره‌های گذشته عضو هیات‌داوران جشنواره موسیقی نواحی بوده، برگزاری این جشنواره را عامل تبادل فرهنگی در حیطه موسیقی ایرانی دانست و اعلام کرد که موسیقی نواحی ایران توانایی ایستادگی در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه را دارد و مدافع فرهنگ اصیل ایران است. سید سلمان حسینی سرپرست گروه موسیقی چریکه، که در جشنواره موسیقی تنبورنوازان دالاهو رتبه دوم را کسب کرده است، جشنواره موسیقی نواحی را موجب شناساندن جایگاه و ارزش واقعی موسیقی مقامی و نواحی در عرصه فرهنگ جهانی و شناسایی موسیقی به جوانان دانست.

کد خبر 132303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز