نخستین دیپلمات ایران، پس از تحولات اخیر مصر‌ به قاهره رفت. در نخستین سفر یک مقام مسئول ایرانی به مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه، محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل از نیویورک راهی قاهره شد. خزاعی امروز قاهره را ترک خواهد کرد.

پرچم

درباره اینکه آیا خزاعی با سران انقلاب مصر‌ یا مسئولان دولت انتقالی نظامی این کشور دیداری داشته یا دارد، تاکنون خبری منتشر نشده است. به نوشته روزنامه الاهرام مصر، این سفر دو روزه است و قرار یک منبع مطلع در دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره نیز با بیان اینکه محمد خزاعی به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره بانک مصر و ایران روز گذشته وارد قاهره شده است، تاکید کرد: طبیعی است که هر دو یا سه سال یک‌بار برای اجلاس‌های هیأت‌مدیره این بانک، این سفرها انجام شود. این منبع مطلع به ایسنا گفت: سفر خزاعی به قاهره کاملا طبیعی است گرچه نمی‌توان منکر شد که شرایط پس از اظهارات مثبت وزیر خارجه مصر در مورد از سرگیری روابط 2کشور به‌گونه‌ای است که سفر این‌بار خزاعی به مصر خالی از اثر نیست.

پیش از این وزیر امور خارجه مصر در دیدار با مجتبی امانی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره تلاش برای بهبود روابط 2کشور را خواستار شده بود. علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز در نامه‌ای که امانی آن را به وزیر خارجه مصر تقدیم کرد، انجام سفرهای متقابل مسئولان 2کشور را خواستار شد. همچنین دیروز علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از سخنان طنطاوی وزیر خارجه مصر در رابطه با ایران نیز استقبال کرد و گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر این مسئله حاصل شود و فصل جدیدی در روابط ایران و مصر تعریف شود. سفر خزاعی در حالی نخستین سفر یک دیپلمات ارشد ایرانی به قاهره پس از انقلاب 25 ژانویه است . مقامات ایرانی پیش از سرنگونی مبارک نیز به‌دنبال تحکیم روابط تهران و قاهره بودند. اواخر اردیبهشت سال 86 که محمود احمدی‌نژاد در نیمه راه دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایرانی به ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده رفته بود، درباره تاسیس سفارت مصر ابراز علاقه کرد.

احمدی‌نژاد که در جمع خبرنگاران سخن ‏می‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار الاهرام درباره روابط میان 2کشور ‏گفت: ما‎ ‎به شکل قاطع درپی تجدید رابطه با مصر هستیم و اگر دولت مصر ‏اعلام آمادگی کند تا‏‎ ‎پایان وقت اداری همین امروز سفارت جمهوری اسلامی ایران را در قاهره ‏برپا می‌کنیم.‏‎ در پاسخ به این پیشنهاد، احمد ابوالغیط وزیر وقت امور خارجه مصر از این سخنان استقبال کرده و گفت که با منوچهر متکی، وزیر وقت امور خارجه ایران، در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد. پس از آن، موضع شدید دولت مبارک نسبت به فیلم اعدام فرعون دوباره موجب سردی روابط شد. این فیلم توسط ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام به‌عنوان یک سند تاریخی از دوره‌ای از تاریخ مبارزات مردم مسلمان علیه رژیم اشغالگر قدس ساخته و در آن نسبت به عقد قرارداد کمپ‌دیوید به وسیله انور سادات اعتراض شده بود. همچنین حمله رژیم صهیونیستی به غزه و کامل شدن حلقه محاصره غزه با تصمیم قاهره برای بستن گذرگاه رفح هم وضعیت روابط تهران و قاهره را بیشتر به اغما برد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره در روابط ایران و مصر مؤثر بوده، مسئله رژیم صهیونیستی است به‌طوری که حتی در سال 1960 این مسئله برای نخستین بار باعث قطع روابط دیپلماتیک تهران و قاهره شد. به‌دنبال برقراری رابطه سیاسی بین ایران و دولت نامشروع رژیم صهیونیستی، روابط تهران و قاهره قطع شد. در آن زمان جمال عبدالناصر حکومت مصر را در دست داشت و محمدرضا پهلوی نیز بر ایران در سال‌های پس از کودتا حکم می‌راند.

در پی درگذشت جمال عبدالناصر درسال 1970، پروتکل برقراری روابط میان ایران و مصر امضا شد. به‌دنبال مرگ جمال عبدالناصر، انور سادات جانشین وی به‌تدریج از سیاست‌های ناسیونالیستی عبدالناصر عدول کرد و بالاخره در سال 1979، سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با بزرگ‌ترین خطر جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی قرارداد کمپ دیوید را امضا کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مناسبات سیاسی 2کشور به‌دلیل امضای قرارداد کمپ دیوید در سال 1979 و به‌دنبال صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) به وزیر خارجه وقت ایران، قطع شد. این بار نیز اقبال دولت مصر نسبت به رژیم صهیونیستی، باعث قطع روابط ایران و مصر شد. اکنون باید دید که مصر پس از 3 دهه روابط گرم با رژیم صهیونیستی، در دولت پس از مبارک در چه نسبتی با این رژیم خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران چه موضعی در قبال روابط آینده مصر-رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

کد خبر 132208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز