پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

علی کهن‌نسب: برای مهاجمان فوتبال گل زدن شیرین‌ترین لحظه یک مسابقه است؛ ولی شیرینی زدن سه گل در یک مسابقه (هت‌تریک) بی‌شک هیچ‌گاه از خاطر این مهاجمان نخواهد رفت؛ به ویژه این که این سه گل در رقابتی چون جام‌جهانی یا یک رقابت مهم به ثبت رسیده باشد

597

در سایت اینترنتی فیفا به تعدادی از این گل‌ها اشاره شده است.

«رابی فاولر»، مهاجم سابق لیورپول رکورد سریع‌ترین هت تریک را در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به نام خود ثبت کرده است. او در سال 1994 در آنفیلد سه بار دروازه آرسنالی‌ها را باز کرد. البته «جیمز هایتر» در لیگ دسته پایین انگلیس در سال 2004 تنها 140 ثانیه پس از ورود به زمین دروازه رکسهام را باز کرد؛ کاری که دو بار دیگر موفق به تکرار آن شد.

«خوزه لوئیز چیلاورت»، دروازه‌بان پاراگوئه، مشهورترین دروازه‌بان گلزن تاریخ فوتبال است که تبحر خاصی در زدن ضربات پنالتی داشت و حرفه خود را با زدن 62 گل به‌یادماندنی به پایان رساند؛ ولی نقطه جالب کارنامه این دروازه‌بان زدن سه گل با پیراهن باشگاهی «ولزسارفیلد» در برابر حریف در سال 1999 است.

در رقابت‌های جام‌جهانی، 48 هت تریک به ثبت رسیده است که آخرین آن مربوط به «گونزالز هیگواین» در برابر کره جنوبی در رقابت‌های جام‌جهانی 2010 افریقای جنوبی است. «سندرو کوکتیس»، «ژوست فونتین»، «گردمولر» و «گابریل باتیستوتا»مردانی هستند که در دو جام‌جهانی مختلف هت‌تریک کرده‌اند. در مسابقات جام‌جهانی اولین هت‌تریک به نام «برت پاتنود» امریکایی در سال 1930 به ثبت رسیده است. «جف هورست» نیز در سال 1966 برای انگلیس در برابر آلمان غربی در ویمبلی لندن هت تریک کرد.

«ریوالدو» ستاره افسانه‌ای برزیلی، عملکردهای جالبی برای بارسلونا داشته است؛ اما شاید هیچ یک برای کاتالانی‌ها به یاد ماندنی‌تر و ارزشمندتر از هت تریک او در مسابقه فینال سال 2001 در برابر والنسیا نباشد.

«سینسا میهایلویچ» تبحر خاصی در گلزنی در ضربات آزاد داشت. او در رقابت‌های سری آ ایتالیا 27 گل با همین ضربات به ثبت رساند. او در سال 1998 در یک مسابقه سه گل به همین شکل به ثمر رساند. «ادینسون کاوانی» مهاجم ناپولی نیز سه بار دروازه یوونتوس را باز کرد. «توماس اسکوراوی» و «میروسلاو کلوزه» به ترتیب در جام‌جهانی 1990 و 2002 موفق به هت‌تریک شدند.

هت‌تریک «درک کویت»، مهاجم لیورپول در برابر منچستریونایتد در ماه مارس سال جاری میلادی، پیروزی شیرینی را برای لیورپولی‌ها در 7 سال اخیر در لیگ برتر انگلیس رقم زد. «کارلوس ته وز»، مهاجم آرژانتینی منچسترسیتی نیز در روز تولد خود با سه گل وست برومویچ را مقهور هنرنمایی خود کرد.

در فوریه سال 1999 «اولگونه سولسکیائر» دست به کار بزرگی زد. او پس از ورود به عنوان بازیکن جانشین به زمین مسابقه در برابر «ناتینگهام فارست» طی 10 دقیقه 4 بار دروازه این تیم را باز کرد تا منچستر یونایتد با برتری 8 بر یک به پیروزی‌ای تاریخی برسد. در سال 2004 نیز «وین رونی»، مهاجم منچستری‌ها در لیگ قهرمانان اروپا سه بار دروازه فنرباغچه ترکیه را باز کرد.

هت‌تریک‌های به یاد ماندنی

در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 1984 «میشل پلاتینی»، ستاره افسانه‌ای فرانسوی‌ها در دیدار با بلژیک هت‌تریک کرد. پلاتینی در این مسابقه سه گل متفاوت با پای چپ، ضربه سر و ضربه آزاد با پای راست به ثمر رساند.‌«جیمی فلوید هاسلبنک»، مهاجم هلندی تیم چلسی انگلیس و «اویکا اولیچ»، مهاجم کروات بایرن‌مونیخ آلمان نیز همین‌طور. رونالدوی برزیلی در دیدار رئال مادرید و منچستریونایتد در لیگ قهرمان اروپا سه بار به اشکال مختلف گلزنی کرد تا یک پیروزی جالب و تاریخی در کارنامه رئالی‌ها ثبت شود.

تاریخ فوتبال پر از گل‌های جذاب و هت‌تریک‌های به یاد ماندنی است و ما سعی کردیم فقط به تعدادی از این گل‌های جذاب و جالب اشاره کنیم.

کد خبر 132165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز