چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

ایدا ابو ترابی: «توپولوژیست» به کسی گفته می‏شود که فرقی بین یک فنجان و یک شیرینی دونات یا همان پیراشکی سوراخ‏دار قایل نباشد؛ به نظر حرف عجیبی می‏آید، نه؟

597

 فنجان کجا و دونات کجا! اصلاً چه ربطی به هم دارند؟ توپولوژی دیگر چه‌جور علمی است که یک فنجان را با یک شیرینی حلقه‏ای برابر می‏داند؟

«توپو» در زبان یونانی به معنی مکان و «لوگوس» به معنی شناختن است. به این ترتیب توپولوژی علمی است که به مکان‏شناسی می‏پردازد و مباحث جدیدی را در هندسه طرح می‏کند که در هندسه کلاسیک وجود نداشت.

اگر نوار موبیوس را به خاطر داشته باشید (همان نواری که از هر نقطه‏اش شروع می‏کردید، به جای اول بازمی‏گشتید) یا بطری کلاین (بطری‏ای که داخل و خارج آن یکی است و پشت و رو ندارد)، همگی در علم توپولوژی بررسی می‏شوند؛ چون ویژگی‏هایی دارند که با اشکال ساده هندسی فرق دارد.

مبحث توپولوژی بسیار پیچیده و گسترده است و شاخه‏های زیادی دارد اما اگر بخواهیم به زبان ساده آن را توضیح دهیم، باید بگوییم که تغییر شکل اجسام (کشیدگی یا فشردگی) بدون جدا یا پاره‌شدن در توپولوژی بررسی می‏شود. به همین دلیل اجسامی که با این ویژگی به یکدیگر تبدیل شوند، در توپولوژی هم‏ارز یا برابر خوانده می‏شوند.

اما نکتۀ جالب دربارۀ این مبحث ریاضی این است که با وجود پیچیده‌بودنش در بسیاری از رشته‏ها مثل شیمی، زیست‌شناسی، حمل و نقل، کامپیوتر و شبکه و...کاربرد دارد. این موضوع حتی موردتوجه هنرمندان نیز قرار گرفته است؛ تا آن‌جا که آنها ترغیب شده‏اند اشکالی با ویژگی‏های توپولوژیکی بسازند.

کد خبر 132160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز