همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهامات مقامات کویتی علیه ایران خاطرنشان کرد: زنده کردن یک موضوع قدیمی و اتهام واهی فقط منافع رژیم صهیونیستی و حامیان ‌آن را تامین می‌کند و در راستای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی منطقه است.

 به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه ـ که در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران سخن می‌گفت درباره اظهارات وزیر خارجه کویت که گفته بود انتظار اخراج دیپلمات‌های این کشور را از ایران نداشته است، گفت: چند نکته در مورد مسائلی که در منطقه رخ می‌دهد قابل توجه است. در پی بیداری که در بین ملت‌ها به وجود آمد و مردم در کشورهای مختلف به دنبال مطالبات خود هستند و توجه به این مطالبات و برآورده کردن خواسته‌های اکثریت جامعه حتما می‌تواند به اقتدار دولت‌ها کمک کند و راه‌حل رسیدن به اقتدار واقعی تامین مطالبات مردم و برخورداری از حمایت اکثریت مردم در هر جامعه‌ای است و حتما روش‌های غیر از آن و برخوردهای خشونت‌آمیز مسیر انحرافی است که به نتیجه نخواهد رسید.

 او ادامه داد: در پی حرکت‌های مردمی منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم به خطر افتاده است و احساس می‌کنم استقلال کشورها و مشارکت جدی مردم برای تعیین سرنوشت خودشان در منطقه حساس خاورمیانه و شمال آفریقا موجب از بین رفتن زیاده‌طلبی‌های آن‌ها خواهد شد. بنابراین به دنبال تغییر صورت مساله و ایجاد بحث‌های انحرافی هستند.

مهمان‌پرست گفت: یکی از موضوعاتی که رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به ویژه آمریکا دنبال می‌کنند ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی در منطقه است. آن‌ها فکر می‌کنند اگر کشورهای مستقل و مقتدری در منطقه ما باشند و رویکرد همکاری و همگرایی را در پیش بگیرند دیگر جایی برای آن‌ها نخواهد بود. بنابراین موضوعات انحرافی مسائل جعلی و تعقیب مواردی که منجر به ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی منطقه می‌شود را در دستور کار قرار داده‌اند. کشورهای منطقه باید زیرکی و درایت داشته باشند ترفندهای رژیم صهیونیستی را خنثی کنند و اسیر این فتنه‌ها نشوند.

 اتهام واهی کویت به ایران فقط منافع رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد:‌ یکی از این موارد فتنه مربوط به داستانی می‌شود که حدود دو سال پیش در کویت مطرح شد و دادگاهی در آن‌جا اتهامی را به شکلی به برخی از اتباع ایرانی نسبت داد. همان زمان پیگیری شد و عکس‌العمل جدی نسبت به این اتهام داده شد و به دنبال آن مقامات کویتی چنین اتهامی را رد و تکذیب کردند.

 اولویت سیاست‌خارجی ما هم‌گرایی با کشورهای منطقه است

 وی تاکید کرد: زنده کردن یک موضوع قدیمی و اتهام واهی فقط منافع رژیم صهیونیستی و حامیان ‌آن را تامین می‌کند و در راستای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی منطقه است. انتظار ما برخورد هوشمندانه و با درایت با این گونه فتنه‌ها است. حتما اولویت سیاست‌خارجی ما پیگیری بحث همگرایی و مشارکت و تقویت همکاری با کشورهای منطقه برای تامین امنیت، ثبات و رشد کشورهای منطقه است.

 مهمان‌پرست گفت: معتقدیم این بهترین راه برای خروج نیروهای بیگانه و کسانی است که منافع خود را به منافع کشورهای منطقه ترجیح می‌دهند و البته باید در نظر داشت هر کسی به هر کشوری که به منافع کشور ما یا اتباع کشور ما اتهامی را وارد کند و حرکتی را در جهت خلاف منافع ملی ما انجام دهد قطعا پاسخ شایسته و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت خواهد کرد.

 عراق کاملا براساس قانون درباره گروهک تروریستی منافقین عمل می‌کند

 او در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تلاش دولت عراق برای خالی کردن اردوگاه اشرف از منافقین و موضع ایران در این رابطه گفت: علاوه بر جنایتی که منافقین نسبت به ملت ما انجام دادند و در پرونده‌ای که بیش از 12 هزار ترور توسط آن‌ها به ثبت رسیده است و این گروه را به عنوان یک گروهک تروریستی در بین همه مردم دنیا کاملا شناسانده است، عملکرد منافقین در داخل عراق هم موجب نفرت دولت و ملت عراق برای وجود آن‌ها در این کشور شده است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: طبیعی است که براساس قانون اساسی و احکام قضایی عراق، این کشور به دنبال اعمال حق حاکمیت خود در سرزمین‌اش است و کاملا بر مبنای حقوقی و براساس قانون در داخل آن کشور عمل می‌کند و معتقدیم کشورهای غربی و آن‌هایی که مدعی‌ مبارزه با تروریسم هستند با توجه به عملکرد این گروهک بهتر است دست از حمایت از این گروه‌های تروریستی بردارند.

 اتحادیه اروپا رفتارش در مورد گروهک‌های تروریستی را اصلاح کند

 یکی از خبرنگاران پرسید اشتون و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در مورد حوادث اردوگاه اشرف در عراق داده‌اند و از منافقین حمایت کرده‌اند که مهمان‌پرست گفت: انتظار ما از همه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و همه کشورهای مدعی حقوق بشر این است که بدون رفتار دوگانه سیاسی نسبت به محکومیت اعمال تروریستی اقدام کنند و از پناه دادن به تروریست‌ها دست بردارند و بدانند که راه نفوذ در قلب‌های مردم ایجاد فتنه و حمایت از اقدامات شیطنت‌آمیز گروه‌های تروریستی نیست. آن‌ها اگر مداخلات خود را از کشورهای مستقل قطع کنند و رویکرد صحیحی را در پیش بگیرند حتما تفاهم بهتری ایجاد خواهد شد. انتظار ما از اتحادیه اروپا این است که نسبت به اصلاح رفتار خود در مورد گروهک‌های ترویستی اقدام کنند.

 جهت‌گیری تغییر ساختار وزارت خارجه به سمت فعالیت‌های اقتصادی است

 وی در ادامه در مورد انتشار اخباری مبنی بر انجام تغییر ساختار در وزارت امور خارجه نیز گفت: صالحی نیز قبلا به این موضوع اشاره کرده بود که متناسب با شرایط و تحولات به صورت طبیعی بازنگری در ساختار تشکیلات وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد و این مساله طبیعی است که هرچند سال یک‌بار بازنگری در کار دستگاه سیاست خارجی وجود داشته است و قبلا هم ما پیشینه زیادی در بازنگری و انجام تحولات با توجه به شرایط زمانی و وضعیت سیاسی داشته‌ایم.

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: با توجه به این که مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده‌اند معتقدیم یکی از محورهایی که در دستور کار این تغییر ساختار می‌تواند قرار گیرد افزایش توانایی‌های وزارت امور خارجه و دستگاه سیاست خارجی برای پیگیری موضوعات اقتصادی که در روابط ما با سایر کشورها است، خواهد بود تا جایی که تا کنون بررسی‌های کارشناسی بوده است و هم‌چنان ادامه دارد. جهت‌گیری تغییر ساختار به سمتی پیش می‌رود که بخش‌هایی که مستقیما وارد کار اقتصادی با سایر کشورها می‌شوند حداقل تعدادشان و توان‌شان پنج برابر نسبت به سال گذشته باشد.

 دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی از ساحل‌عاج خارج شده‌اند

 در ادامه خبرنگاری به گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای لبنانی‌اش درباره کمک ایران به خروج اتباع لبنانی از ساحل عاج پرسید و گفت آیا پاسخ مثبتی از بیروت دریافت کرده‌اید؟ و رویکرد شما نسبت به مداخله فرانسه و سازمان ملل در این کشور چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: اتفاقی که در ساحل عاج رخ داده است و وضعیت امنیت اتباع کشور ما را به خطر انداخته بود موجب شد دستگاه سیاست خارجی ما تمام تلاش خود را انجام دهد تا اتباع ایرانی و دیپلمات‌های کشورمان را به مکان امنی منتقل کند. یکی از اقدامات تماس با سازمان ملل و پیگیری این موضوع از طریق نمایندگی‌مان در سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل بود.

 او اضافه کرد: تماس تلفنی وزیر خارجه با وزیر خارجه فرانسه به دلیل این که نیروهای فرانسوی در ساحل عاج حضور نظامی دارند نیز از دیگر اقدامات بود و طبیعی است که ما امنیت اتباع و دیپلمات‌های خود را از آن‌ها انتظار داشته باشیم و تلاش‌هایی که منجر به خروج اتباع ایرانی از ساحل عاج شد ادامه یافت.

 وی افزود: در حال حاضر دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی از این کشور خارج شده‌اند. امیدواریم هرچه سریع‌تر ثبات و امنیت به ساحل عاج برگردد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در مورد مداخله سازمان ملل و فرانسه در ساحل عاج نیز گفت: ارزیابی مداخله کشورهای مختلف در هر کشوری بستگی به وضعیتی دارد که باید جامعه جهانی نسبت به آن اقدام کند. ما هر نوع اقدامی را که بخواهد به صورت جدا از موافقت همه کشورها و رای و نظر کشورها صورت گیرد نسبت به آن تحفض داریم و معتقدیم باید زمینه طوری باشد که بدون خشونت و با ایجاد فضایی برای تعامل بین گروه‌هایی که با هم اختلاف‌نظر دارند و بدون مقاصد سیاسی خاص نسبت به حل بحران‌ها اقدام جدی به عمل آید.

او در ادامه در مورد خروج اتباع لبنانی از ساحل عاج نیز گفت: ‌این یک اقدام انسان دوستانه است. معتقدیم این اقدام باید انجام شود و همه کسانی که در شرایط ناامنی گرفتار شده‌اند اگر بتوانیم به آن‌ها و برای خروج‌شان کمکی کنیم و به جای امن منتقل کنیم حتما از همه توان و امکانات خود استفاده خواهیم کرد.

 منتظر ورود برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری هستیم

 یکی دیگر از خبرنگاران گفت که یک مقام روسی گفته است نمایندگان مجلس ایران صلاحیت بررسی فعالیت‌های کارشناسان فنی روس را در نیروگاه بوشهر ندارند و این کار باید توسط بازرسان آژانس انجام شود که مهمان‌پرست گفت: تقریبا همه کارهایی که برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر لازم بوده انجام شده و فعالیت کارشناسان ادامه دارد و مسیر خود را به خوبی طی می‌کند و فقط منتظر تولید برق توسط این نیروگاه و وارد شدن برق آن به شبکه سراسری کشور هستیم. همکاری بسیار خوبی میان کارشناسان ما و روسیه در این زمینه وجود دارد و طبیعی است که نمایندگان مجلس نگران تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بودند و این حق آن‌هاست که نگرانی خود را اظهار کنند.

وی تاکید کرد: نظارت نمایندگان مجلس به همه بخش‌های مختلف به ما کمک می‌کند تا بهتر و دقیق‌تر کارها انجام شود و وضعیت نیروگاه هم و نظارت بر آن دراین راستا قرار دارد. هیچ مشکلی برای راه‌اندازی نیروگاه در آینده نزدیک وجود ندارد.

 شخصیت‌های سیاسی و احزاب لبنان متوجه شرایط حساس منطقه باشند

 سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد اظهارات دوگانه سعد حریری مبنی بر ورود کشورهای عربی به پرونده ترور رفیق حریری و اظهارات دیگرش در مورد مسائل کشورهای عربی گفت: ما توصیه کرده‌ایم که باید شخصیت‌های سیاسی و احزاب که در لبنان فعالیت می‌کنند متوجه شرایط حساس منطقه باشند و منافع ملی و وحدت ملی لبنان باشند و اظهاراتی که تامین کننده منافع کشور لبنان نیست را نداشته باشند. قطعا ما به حضور و مشارکت همه جریان‌های سیاسی لبنان تاکید کرده‌ایم و معتقدیم باید همین مسیر هم دنبال شود.

 خبرنگار دیگری به اظهارات نخست‌وزیر پیشین انگلیس اشاره کرد که گفته بود سرنگونی نظام جمهوری اسلامی برای غرب مهم است و مهمان‌پرست گفت: وی آرزوهای خود را بیان کرده است و مطالبی که در قلب برخی از حامیان رژیم صهیونیستی همواره مکتوم بوده است و او دیگر صبرش لبریز شده است و برخی از نکات خود را به زبان می‌آورد. باید این آرزو را هم‌چنان در ذهن خود نگه دارند و واقعیت منطقه و کشور ما از آن چه که قبلا در ذهن سلطه‌گران وجود داشته است متفاوت است. ملت‌ها بیدار شده‌اند و پاسخ بسیار محکم و دندان‌شکنی را به کسانی که فکر سلطه بر کشورهای مستقل را در سر می‌پرورانند خواهند داشت. بلر یا هر فرد دیگری که چنین اظهاراتی را انجام دهد فقط به منافع مردم انگلیس ضربه وارد می‌کند و بدبینی مردم دنیا را نسبت به کسانی که در گذشته در این کشور دولتمند بوده‌اند و یا دولتمردان آینده ایجاد خواهد کرد.

 خبرنگار دیگری گفت که برخی از نمایندگان مجلس انتقاداتی نسبت به کارکرد وزارت خارجه درباره تحولات اخیر داشته‌اند که مهمان‌پرست تصریح کرد: راهبرد دستگاه سیاست خارجی کاملا مشخص است و از ابتدای تحولاتی که رخ داده تا زمان فعلی دستگاه سیاست خارجی همه تحولات را به صورت دقیق زیرنظر داشته و مواضع خود را به صورت شفاف بیان کرده و توصیه‌های خود را به کشورهای منطقه اعلام کرده است. آن چه که فکر می‌کنیم می‌تواند راه نجات و رشد کشورهای منطقه باشد توجه به مطالبات اکثریت ملت‌هاست.

 برخورد خشونت‌آمیز با مردم را مسیری نادرست می‌دانیم

 او ادامه داد: اگر دولت‌ها اقداماتی انجام دهند که مردم آن کشورها رضایت داشته باشند و از دولت خود حمایت کنند حتما یک اقتدار واقعی ایجاد خواهد شد. وقتی دولت‌های منطقه ما از اقتدار و استقلال برخوردار باشند ثبات و امنیت و رشد و زمینه برای کار جمعی تامین خواهد شد. این که به جای تامین مطالبات مردم با آن‌ها برخورد خشونت‌آمیز شود و از مداخله کشورهای خارجی استفاده کنند را مسیری نادرست می‌دانیم که هر نوع اعمال خشونت فقط زخم‌هایی ایجاد می‌کند که ترمیم این زخم‌ها کار بسیار سختی خواهد بود.

 مهمان‌پرست گفت: ما هشدار داده‌ایم که این فرمولی که برای مقابله با خواسته‌های مردم ایجاد شده و سرکوب آن‌ها را در پی دارد فرمولی است که فقط منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تامین می‌کند. هر نوع غفلت و افتادن در مسیری که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن طراحی شده می‌تواند مسیر کشورهای منطقه ما را منحرف کند. طبیعی است کسانی که منافع خود را در منطقه ما از دست می‌دهند تلاش فراوانی داشته باشند تا انحرافی ایجاد کنند به ویژه به این نتیجه رسیده‌اند که ایجاد اختلاف و اتحاد نسبت به کشور ما شاید آن‌ها را به هدف خود نزدیک‌تر کند. طبیعی است که باید نوعی هوشیاری و درایت را در کشورهای منطقه وجود داشته باشد تا دشمن اصلی خود را فراموش نکنند.

 در ادامه یکی از خبرنگاران پرسید اخباری مبنی بر این که دولت بحرین مانع خروج برخی از اتباع ایرانی از این کشور می شود، منتشر شده است که مهمان‌پرست گفت: سیاست اصولی ما دفاع از اتباع ایرانی در هر نقطه از دنیا است. به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که نسبت به حقوق اتباع ما تضییعی ایجاد شود و تمام تلاش خود را برای حمایت از آن‌ها به کار خواهیم گرفت و هیچ استثنایی هم این مساله نخواهد داشت.

 وی در ادامه در مورد این که سخنگوی اقتصادی دولت گفته است مشکل ایران برای دریافت پول نقد از هند در ازای نفت فروخته شده حل و فصل شده است، گفت: تحریم‌های غیرقانونی سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به ما شامل حامل مبادلات تجاری ما در زمینه نفت و گاز نمی‌شود. این که چگونه مبالغ مربوط به فروش نفت و گاز دریافت شود نیاز به محاسبات فنی دارد و توافقات دو کشور را می‌طلبد. یکی از راه‌های که می‌تواند انتخاب شود مبادله مبلغ مربوط به معاملات از طریق بانک‌های کشورهایی است که ما در آن‌جا می‌توانیم مبادله کنیم. این که توافق فنی بین دو کشور چگونه باشد به مباحث کارشناسی نیاز دارد؛ ابهامی در مقطع کوتاهی به وجود آمده بود که با نشست‌های کارشناسی این مساله حل شد.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخراج دیپلمات‌های ایرانی و کویتی از سوی دو کشور اقدامی درست بود؟ گفت: ما به هیچ‌وجه اولویت کارمان را کم‌رنگ کردن روابط با کشورهای همسایه و منطقه نمی‌دانیم. اصل این موضوع را یک فتنه می‌دانیم که برای تامین منافع رژیم صهیونیستی و از سوی حامیان این رژیم دنبال می‌شود. آن‌ها به دنبال ایجاد اتهامات واهی هستند. پروژه ایران‌هراسی یک پروژه تعریف شده در این جهت است. کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و وارد این فتنه نشوند. البته هر کشوری برخوردی را انجام دهد که نسبت به حقوق ملت ما در بحث سیاست خارجی بخواهد خدشه‌ای وارد کند حتما پاسخ قاطعانه‌ای را دریافت خواهد کرد.

 دخالت سایر کشورها در بحرین درست نیست

 خبرنگار دیگری پرسید ایران چه کمکی به مردم بحرین کرده است که مهمان‌پرست گفت: راه‌حل ایجاد یک بحران در کشور ایجاد فضایی است که بتواند به مطالبات مردم کمک کند و مطالبات آن‌ها دقیقا شناسایی، بررسی و تامین شود. اگر اشتباها وارد مسیر نادرستی شویم نه تنها مطالبات تامین نمی‌شود بلکه بحران پیچیده‌تر می‌شود و اگر دست دولت‌ها به خون مردم آغشته شود زخم‌های عمیق و کهنه‌ای ایجاد می‌کند و برطرف شدن این زخم‌ها حتما می‌تواند ضایعات زیادی داشته باشد.

 وی با بیان این که دخالت سایر کشورها در موضوعی کاملا داخلی که به صورت مسالمت‌آمیز توسط مردم بحرین مطرح می‌شود را درست نمی‌دانیم و معتقدیم هرچه سریع‌تر این رویکرد اشتباه باید تصحیح شود، تصریح کرد: ما از حقوق همه ملت‌ها و مطالبات آن‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم توجه به نظر اکثریت مردم هر کشوری می‌تواند تامین کننده منافع آن کشور باشد.

 هر نوع جلوگیری از رعایت حجاب به معنای نبود آزادی و حقوق بشر است

 یکی دیگر از خبرنگاران پرسید که فرانسه در حالی خود را مدعی حمایت از حقوق زنان می‌داند که در روزهای اخیر ضمن افزایش محدودیت‌ها برای زنان مسلمان به بازداشت و سرکوب معترضان و ممنوعیت حجاب اقدام کرده است که مهمان‌پرست پاسخ داد: حقوق زنان در کشورهای اروپایی و غربی یکی از مواردی است که نشان می‌دهد استانداردهای دوگانه نسبت به رعایت حقوق بشر وجود دارد. رعایت حجاب توسط خانم‌های مسلمان دقیقا جزو حقوق‌شان محسوب می‌شود و هر نوع جلوگیری از رعایت حجاب به معنای نبود آزادی و حقوق بشر است. این روش غلطی است و حتما نتیجه خوبی نخواهد داشت. ما به همه کشورهای غربی توصیه می‌کنیم حقوق بشر را به صورت واقعی در نظر بگیرند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر دست بردارند.

 وی با بیان این که طبیعی است مسلمانان براساس اصول اعتقادی خود بخواهند ارکان اسلامی را رعایت کنند و هیچ کشوری نباید به خود اجازه دهد با اصول اعتقادی و مذهبی مردم مقابله کند، اضافه کرد: متاسفانه نمونه‌های زیادی را در کشورهای غربی مشاهده می‌کنیم که با وجود شعارهایی که می‌دهند به حقوق مردم بی‌توجهی می‌کنند و اهانت به مقدسات را در دستور کار قرار می‌دهند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

 حقوق مذهبی و اصول اعتقادی مردم باید محترم شمرده شود

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به هتک حرمت قرآن در آمریکا تصریح کرد: بحث قرآن‌سوزی توسط افرادی که یا خود شیطان هستند و یا شیطان در آن‌ها تبلور پیدا کرده و همراه با سکوت کشورهای غربی ادامه پیدا می‌کند و حتما حرکت خطرناکی است. ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم به صورت جدی حقوق مذهبی و اصول اعتقادی مردم در کشورهای مختلف باید محترم شمرده شود.

 وی در ادامه در مورد توافق‌نامه امنیتی آمریکا و عراق و آمریکا و افغانستان که این کشور برای آن تلاش می‌کند نیز گفت: تلاش‌هایی که آمریکا برای تمدید قراردادهای خود دارد تا در کشورهای منطقه هم‌چنان حضور داشته باشد موضوعی است که از سال‌های پیش دنبال می‌شده است. کشورهای منطقه به هیچ وجه دید خوبی نسبت به حضور کشورهای خارجی ندارند و معتقدیم تنها چیزی که حاصل حضور نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه ماست ایجاد فتنه، آشوب و ناامنی است.

 سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و دور جدید حملات به این منطقه گفت: طبیعت رژیم صهیونیستی طبیعت جنایتکاری، قتل و کشتار است؛ آن‌ها در شرایطی قرار گرفته‌اند که احساس می‌کنند تحولات منطقه و بیداری کشورها مستقیما در مقابل تجاوز‌گری‌های این رژیم قرار دارد و تمام تلاش خود را می‌کنند تا مسائل انحرافی ایجاد کنند و یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار دادند ادامه جنایات خود در فلسطین و غزه است.

 او تاکید کرد: حضور مقتدرانه ملت‌ها دیر یا زود به پشتوانه قوی مردمی کشورها در مقابله با رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد و به‌زودی شاهد پایان همه تجاوز‌گری‌ها و جنایات خواهیم بود.

 باشگاه‌های عربستان از ترس شکست مسائل را سیاسی کرده‌اند

 یکی از خبرنگاران پرسید اتهامات مقامات عربستانی علیه ایران به بحث ورزش نیز کشیده شده است و برخی از باشگاه‌های ورزشی عربستان اعلام کرده‌اند برای مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا به دلیل ناامنی در ایران نمی‌آیند که مهمان‌پرست گفت: به نظر می‌آید این یک نکته هر چند ظاهر سیاسی دارد اما در واقع این است که ترس از شکست با توجه به قدرت تیم‌های باشگاهی کشور ما باعث شده برخی از تیم‌های کشورهای منطقه دست به دامن موضوعاتی شوند که به هیچ وجه صحت ندارد. بهتر است تیم‌های خود را تقویت کنند و تمرینات‌شان را افزایش دهند تا قدرت بیش‌تری پیدا کنند.

خبرنگاری گفت سعود الفیصل ـ وزیر خارجه عربستان ـ اخیرا در واکنش به صحبت‌های صالحی، ایران را متهم به دروغ‌گویی، جعل، فتنه انگیزی و دخالت در امور منطقه کرده است در حالی که اخیرا مساجد مسلمانان در بحرین توسط نیروهای عربستان تخریب و آتش‌زده شد؛ موضع شما چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: عربستان هرچه بیش‌تر در مسیری حرکت کند که خواسته رژیم صهیونیستی تامین شود و به اختلاف بین کشورها منجر شود مشخص می‌شود بیش‌تر اسیر این فتنه شده است. باید دقت کند و با هوشیاری و درایت خود را از این راه نجات دهد و متوجه باشند که یک برنامه کلی برای کشورهای منطقه توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها طراحی شده که در نهایت در این برنامه هیچ کدام از این کشورها استقلال و اقتداری در آینده نخواهند داشت.

 وی تاکید کرد: باید با درایت توجه کنند تنها کسانی که می‌توانند به ثبات و امنیت منطقه کمک کنند مردم هستند و باید مردم را در کنار خود داشت و اگر دولت‌ها از مسیر مردم فاصله داشته باشند ضعیف می‌شوند و با ضربه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن از پا در خواهند آمد. مسیر اشتباه و وارد شدن به فتنه‌ها باعث می‌شود اظهاراتی نسنجیده را شاهد باشیم.

 یکی دیگر از خبرنگاران پرسید اخباری منتشر شده که آرژانتین حاضر است موضوع آمیا را از دستور کار خود در روابط بین دو کشور خارج کند که مهمان‌پرست گفت: صهیونیست‌ها یک پرونده قدیمی را طراحی کرده بودند تا اتهاماتی را به کشور ما وارد کنند. ما همواره اعلام کردیم که این فتنه‌ای بوده که توسط صهیونیست‌ها طراحی شده تا حضور ما را در کشورهای مختلف محدود کند و فضا را تغییر دهد. درایت کشورها در شناسایی دوستان و دشمنان واقعی کمک می‌کند تا این مسائل حل شود و مسیر همکاری‌های سازنده و کشورهایی که واقعا خواستار روابط خوب و تامین منافع دو کشور هستند را جایگزین آن کنیم.

 تحمیل اراده اقلیت به اکثریت عین دیکتاتوری است

 خبرنگاری از برخی اعتراضات مردمی در سوریه و کشتار مردم پرسید که مهمان‌پرست گفت: سیاست اصولی کشورها توجه به خواست ملت‌هاست اما کشورهای غربی و آمریکایی مساله‌ای انحرافی را دنبال می‌کنند. آن‌ها بدون این که توجهی داشته باشند سعی می‌کنند با کمک رسانه‌های خود حرکتی مصنوعی در گوشه‌ای ایجاد کنند و یا حرکت یک گروه کوچک و اقلیت را بزرگ‌نمایی کنند و آن را خواست و اراده اکثریت یک جامعه نشان دهند. ما معتقدیم حتی باید به نظرات اقلیت هم توجه کرد و مواردی که قابل تامین است را تامین کرد اما اگر قرار باشد به وسیله فشارهای سیاسی و بزرگ‌نمایی‌های رسانه‌یی نظر اقلیت کوچک را به اکثریت جامعه تحمیل کرد این دیگر دموکراسی نیست. تحمیل اراده اقلیت به اکثریت جامعه عین دیکتاتوری است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما به هیچ وجه برخورد خشونت‌آمیز را با مردمی که خواسته‌های مسالمت‌آمیز داشته باشند را تایید نمی‌کنیم اما اگر گروهی در کشوری قصد ففته و آشوب داشت و یا با کمک نیروهای خارجی بخواهند تلاش کنند امنیت را برهم زنند طبیعی است که دولت‌ها برای برقراری امنیت اقدام کنند. آن چه که در این میان رخ می‌دهد حرکت شیطنت‌آمیز از طرف نیروهای غربی به ویژه آمریکایی‌هاست که صهیونیست‌ها در آن مشارکت دارند. چون تحولات منطقه و بیداری ایجاد شده منافع آن‌ها را تهدید می‌کند می‌خواهند در چند کشوری که در منطقه از جریان مقاومت حمایت می‌کنند انتقام بگیرند. به همین دلیل در ایران و سوریه و برخی از کشورها سعی می‌کنند گروهک‌های کوچکی را تحریک کنند با زور آن‌ها و بزرگ‌نمایی که به وسیله رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد به مردم دنیا عنوان کنند این تعداد اکثریت جامعه را تشکیل دهند و این بزرگ‌ترین تحریف و دروغ است.

  تعداد کشته‌شدگان در سوریه کم‌تر از کشته‌شدگان در افغانستان و عراق است

 خبرنگاری پرسید آیا می‌دانید چه تعداد در سوریه کشته شده‌اند؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: من فقط می‌دانم که تعدادشان بسیار کمتر است از کسانی که توسط آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق کشته شده‌اند.

 وی در مورد برگزاری کنفرانسی در قطر درباره بررسی موضوع لیبی گفت: اگر این کنفرانس‌ها به راه‌حل مناسبی منجر نشود کارآیی نخواهد داشت.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد برخی تحلیل‌ها درباره تحولات منطقه و نسبت دادن آن به درگیری میان شیعه و سنی گفت: فتنه‌ای که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند عوض کردن صورت مساله تحولات منطقه است. آن‌ها به دنبال این هستند که درگیری‌های منطقه‌یی را به عنوان درگیری‌های بین ایران و اعراب و یا شیعه و سنی اعلام کنند این فتنه بزرگی است که توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال می‌شود.

 مهمان‌پرست به پرسشی که در مورد آمار کشته شده‌ها در سوریه مطرح شد اشاره کرد و گفت: آن‌ها از این آمار نگرانند ولی چرا در مورد کسانی که در بحرین کشته می‌شوند دوستان آمریکایی شما اظهار نگرانی نمی‌کنند. چرا تلاش می‌کنند تا بحث‌هایی را که در کشورهای مختلف جریان دارد را درگیری شیعه وسنی جلوه دهند. همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند مگر حمایت 32 ساله ایران از مردم فلسطین حمایت از شیعیان بوده است. مردم فلسطین که شیعه نیستند. برای ما که فرقی نمی‌کرده است مردم مسلمان در کشورهای مختلف چه مذهبی داشته باشند ما حتی از حقوق افراد غیرمسلمان در سایر کشورها نیز حمایت کردیم.

 او با بیان این که عنوان کردن اختلاف شیعه و سنی و ایرانی و عربی پروژه‌ای است که آمریکایی‌ها و کشورهای غربی و صهیونیست‌ها دنبال می‌کنند، تصریح کرد: ملت‌های منطقه کاملا هوشیارند. ممکن است برخی دولت‌ها دچار غفلت شوند و در دام این بازی‌ها بیفتند. توصیه می‌کنیم آن‌ها نیز با درایت رفتار کنند و حتما به نفع خود خواهد بود که وارد این نزاع‌ها نشوند.

 وی در ابتدار حادثه انفجاری که در متروی بلاروس در پی اقدامی تروریستی صورت گرفته را محکوم کرد و گفت: با خانواده‌هایی که در این حادثه آسیب دیده‌اند ابراز همدردی می‌کنیم.

کد خبر 132154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز