یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: ایران در واکنش به ادعاهای دولت کویت و بازگردانده شدن برخی دیپلمات‌های ایرانی، چند نفر از دیپلمات‌های کویتی را اخراج کرد.

کویت

شبکه خبری العالم به نقل از منبعی که به نامش اشاره‌ای نشد، اعلام کرد که ایران در اقدامی متقابل، دیپلمات‌های کویتی را اخراج کرده است.خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار این خبر به نقل از منابع خبری ایرانی، اقدام ایران را اقدامی تلافی‌جویانه در قبال رفتارهای اخیر دولت کویت دانست.مهر نیز نوشت که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، اخراج تعدادی از دیپلمات‌های کویتی از ایران در چارچوب عمل متقابل را تایید کرد. اما به این که چند دیپلمات از ایران اخراج شده‌اند و یا اینکه چه زمانی از آنها خواسته شده که ایران را ترک کنند، اشاره‌ای نکرد.

کویت، امیرنشینی است بر کرانه غربی خلیج‌فارس که در 17.818 کیلومترمربع مساحت خود کمتر از 4میلیون نفر را جای داده است.اخیرا دولت کویت با طرح اتهام جاسوسی برای چند دیپلمات ایرانی، آنها را از خاک خود به ایران بازگردانده است.

دست‌های بیگانه در کار است

پیش از این اقدام، محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری که پانزدهم فروردین سال 90 در مجموعه پاستور برگزار شد، در برابر پرسش خبرنگار شبکه الجزیره عربی، مردم و دولت کویت را دوست ایران خوانده و دست‌های بیگانه را در کار دانست.رئیس دولت دهم گفت: اصلا این حرف یعنی چه که یک عده در آنجا جاسوسی می‌کنند؟ کویت چه دارد که ما جاسوسی کنیم؟ اگر درباره مردم است که مردم کویت با ما دوست هستند و اگر جاسوسی درباره دولت آنهاست که دولت کویت هم با ما دوست است و جاسوسی اصلا معنایی ندارد. مشخص است که دست‌های بیگانه در کار است و می‌خواهند مشکل درست کنند ولی همانطور که قبلا عرض کردم به نتیجه نخواهند رسید.

یادآوری رفتار ایران در جنگ کویت

وزیر امور خارجه نیز روز شنبه، در گفت‌وگویی که مهر مشروح آن را منتشر کرد، درباره ادعای تازه دولت کویت درباره ایران گفت: یکسال و نیم قبل این ادعاها مطرح شد. دولت کویت این مسئله را رسما نفی کرده بود و در گفت‌وگویی که با وزیر خارجه کویت داشته‌ام این نکته را مطرح کردم اما آنان مدعی بودند برخی اقدامات ایران به کویت آسیب وارد می‌کند و من در پاسخ گفتم اگر ما به‌دنبال آسیب زدن به کویت بودیم، آن زمان که صدام به کویت حمله کرد و در شرایطی که کویت در جنگ صدام علیه ایران به صدام کمک کرده بود ما بزرگوارانه با کویت رفتار نمی‌کردیم.
علی‌اکبر صالحی تاکید کرد: در آن دوران که کویت با وضعیت بسیار بدی روبه‌رو بود ما بزرگوارانه درها را به روی ملت و دولت کویت باز کردیم و به آنان امان دادیم. چگونه الان به آن رفتار بزرگوارانه ایران اینگونه پاسخ می‌دهند.

مربوط به تحولات منطقه

وزیر امور خارجه ایران موضوع جاسوسی در کویت را خلاف و تصنعی و دروغی بزرگ عنوان کرد و گفت: این رفتارها در شرایط کنونی منطقه جای سؤال دارد. صالحی طرح ادعاهای کویت علیه ایران را بی‌ارتباط با تحولات بحرین ندانست و گفت: این حرف‌ها نوعی فرار به جلو و فرافکنی است چون قادر به پاسخگویی به قیام مشروع بحرین نیستند.

مقدمات یک اجلاس اضطراری

ادعای تازه دولت کویت را وزیر امور خارجه این کشور 2 روز پیش از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض طرح کرد.شورای همکاری خلیج فارس نیز برای جبران انتقاد ایران از اعزام نظامیان سعودی برای سرکوب معترضان بحرینی، بیانیه‌ای علیه ایران در نشست اضطراری خود در ریاض صادر کرد.در این بیانیه حتی به موضع مجلس شورای اسلامی ایران درباره دخالت نظامی عربستان در بحرین نیز اشاره شده بود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز پنجشنبه 12 فروردین با انتشار بیانیه‌ای خطاب به عربستان و امارات به حضور نیروهای نظامی این کشورها در بحرین اعتراض کرده و درباره عواقب احتمالی آن هشدار داده بود که: بازی با آتش به نفع عربستان نیست.اظهار نظر شیخ محمد الصباح وزیر خارجه کویت که خبر از اخراج 3 دیپلمات ایرانی را از خاک این کشور داد نیز در همان روز صورت گرفت.
او مدعی شده بود که دیپلمات‌های ایرانی جزئی از شبکه‌ای هستند که دادگاهی در کویت روز سه‌شنبه -10فروردین- 3 عضو آن را به اعدام محکوم کرده است.

وزیر خارجه کویت اضافه کرد: در همین راستا سفیر خود را از تهران فرامی‌خوانیم، کاردار ایران در کویت را نیز احضار می‌کنیم تا اعتراض کویت را ابلاغ کنیم. پیش از آن نیز بحرین به‌صورت اعتراض آمیز سفیر خود را از تهران فراخوانده بود. با این اقدام 2 کشور از 6 کشور جنوب خلیج‌فارس تاکنون سفیر خود را از تهران فراخوانده‌اند. این اقدامات ناسنجیده اعراب می‌تواند روابط ایران را با شورای همکاری خلیج‌فارس تیره کند. شورای همکاری خلیج‌فارس متشکل از کشورهای عربستان، کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات است که 3 دهه پیش به‌دنبال انقلاب اسلامی و آغاز جنگ ایران و عراق تشکیل شد.

کد خبر 131978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز