گروه شهری: کاهش اعتبارات مالی شهرداری‌ها در لایحه برنامه بودجه سال 90 از سوی دولت موجب بروز نگرانی‌های بسیاری نه‌تنها در میان شهرداران کشور که در میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد.

مجلس

از نظر نمایندگان مجلس، کاهش منابع اعتباری شهرداری‌ها در لایحه برنامه بودجه کشور تاثیر انکارناپذیری بر کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی شهرداری‌ها و درنهایت دامن زدن به نارضایتی‌های مردم از خدمات عمومی خواهد داشت.به گزارش همشهری، گرچه دولت به تامین اعتبارات شهرداری‌ها در بخش‌های چهارگانه‌ای مانند تامین اعتبار 2میلیارد دلاری مترو از محل صندوق ذخیره ارزی، اختصاص سهم شهرداری‌ها از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت 10درصد عوارض سوخت به تناسب افزایش قیمت سوخت و پرداخت 3درصد عوارض مالیات بر ارزش افزوده در برنامه پنجم متعهد شده است اما عدم‌پایبندی به این تعهدات در بودجه سال 90 نه‌تنها شهرداری‌های کشور که نمایندگان مردم در مجلس را نیز به واکنش‌های اعتراض‌آمیز وادار ساخت.

در این‌باره، کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی امروز به‌منظور رفع ابهام از روش تخصیص اعتبارات و چرایی عدم‌حمایت از شهرداری‌ها، وزیر کشور را به مجلس فراخوانده است.بنا بر این گزارش، امروز 34 نفر از نمایندگان مردم از وزیر کشور درباره بی‌توجهی دولت به اعمال حمایت‌های قانونی از مدیریت شهری و اجرا نکردن قوانین مهمی چون کمک از تسهیلات ارزی به مترو سؤال خواهند کرد.
در همین باره مهدی سنایی، نماینده مجلس ابراز امیدواری کرده تا وزیر کشور، پاسخ قانع کننده‌ای به نمایندگان داده و زمینه حمایت از مدیریت شهرداری‌ها را فراهم کند.

مجید نصیرپور، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم که از طراحان سؤال از وزیر کشور است، با اشاره به تخصیص ناعادلانه اعتبارات شهرداری‌ها و ضرورت پاسخگویی محمدنجار درباره شاخص‌های وزارت کشور در این باره، گفت: باید این شاخص‌ها و همچنین تاثیر روابط سیاسی یا شخصی در تخصیص بودجه شهرداری‌ها از طرف وزیر کشور تبیین شود.

قول رئیس مجلس به لحاظ‌شدن حداکثری درآمد شهرداری‌ها در بودجه 90

همچنین دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: مجلس با جدیت در نظارت بر انجام شدن حمایت‌های قانونی از شهرداری‌ها توسط نهادهای اجرایی تاکید دارد.به گزارش سما، در نشست مشترک شهرداران کلانشهرها با رئیس مجلس و روسای فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون عمران، علی لاریجانی، پس از گلایه‌های محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نسبت به بی‌مهری مجریان به قوانین و رنج مدیریت شهری از فقدان منابع درآمدی مؤثر، گفت: به شهرداران قول می‌دهم تا در بودجه سال 90 درآمد شهرداری‌ها به‌صورت حداکثری درنظر گرفته شود.

در این دیدار، محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز ضمن اعلام تقدیر شهرداران کشور از مجلس اظهار کرد: مجلس هشتم در قیاس با سایر دوره‌های مجلس شورای اسلامی، توجه بیشتر و مؤثرتری به مدیریت شهری داشته است و مصداق این سخن تدوین 30 ماده درباره مدیریت شهری در برنامه پنجم توسعه است که با تغییر در لایحه تقدیمی این برنامه از سوی دولت به تصویب رسید.
شهردار تهران همچنین با بیان اینکه عدم‌اجرای قانون مهم‌ترین رنج دستگاه‌های اجرایی کشور است بر ضرورت تحقق منابع درآمد شهرداری‌ها در لایحه بودجه تاکید کرد و گفت: موضوع حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری به‌عنوان پاشنه آشیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

وی بر لزوم شفافیت قانون و مشخص کردن مقصد دقیق منابع بودجه‌ای تاکید کرد و افزود: عدم‌تصریح قانون در تعیین محل دریافت هزینه این منابع، موجب ناهماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی می‌شود.
در این نشست، علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران و محمدحسین مقیمی عضو این کمیسیون نیز به‌عنوان نمایندگان فراکسیون شهری و کمیسیون عمران مجلس حضور داشتند.

کد خبر 132088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز