یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

کمیته داوران فدراسیون فوتبال بعد از تماشای مسابقه پاس همدان و راه آهن به این نتیجه رسید که تصمیم کمک داور این مسابقه برای اعلام پنالتی به سود پاس اشتباه بوده است.

فوتبال

این پنالتی در دقیقه‌94 مسابقه اعلام شد و پیروزی پاس با این ضربه سرنوشت 2 تیم را نیز در جدول رده بندی تغییر داد. پاس با مربیگری علی اصغر مدیر روستا هفته‌هاست که برای ماندن ‌ در لیگ برتر به میدان می‌رود و این در حالی بود که راه آهن با مهدی تارتار جزء تیم‌های در خطر سقوط به حساب نمی‌آمد.3 امتیاز هفته بیست و نهم اما پاس را در رده چهاردهم جدول قرار داد و راه آهن را تا رده شانزدهم جدول پایین آورد.

بعد از این مسابقه سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت که باید گزارش ناظر مسابقه را مطالعه کند و پس از آن اظهارنظر کند. به این ترتیب، روز گذشته حسین عسگری گفت که تنها نکته تاریک بازی پاس و راه آهن اعلام ضربه پنالتی به سود پاس بوده است. سرپرست کمیته داوران ابتدا درباره عملکرد داور مسابقه می‌گوید: «داور از ابتدای بازی با قدرت قضاوت کرد و یک پنالتی صحیح را نیز به ظرافت برای راه آهن گرفت که جای تحسین دارد و پس از آن هم به درستی بازیکن راه آهن را اخراج کرد.» حسین عسگری دقایق بعد از این دو اتفاق را متشنج توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: «پس از این دو صحنه جو ورزشگاه متشنج شد و تا پایان بازی این شرایط ادامه داشت. در دقایق پایانی هم به‌دلیل اشتباه کمک داور در اعلام پنالتی به سود پاس همدان، حدود 5 دقیقه بازی به حال تعلیق در آمد و آن اتفاقات رخ داد.» اشتباه کمک داور مسابقه در دقایق پایانی مسابقه در فاصله 5 هفته مانده به اتمام لیگ دهم می‌تواند باعث سقوط راه آهن شود؛ تیمی که اگر نتواند در هفته‌های باقیمانده امتیازهای لازم را به دست بیاورد، در فصل 91-90 در لیگ دسته اول کشور بازی خواهد کرد.

حسین عسگری با بیان اینکه کمیته داوران با کمک داور دیدار برخورد خواهد کرد، تاکید می‌کند: «در صحنه اعلام پنالتی، اتفاقاتی در محوطه جریمه و خارج از دید داور رخ داد که کمک داور به اشتباه رای به پنالتی داد، درحالی‌که خطا از سوی مهاجم پاس آغاز شده بود. به هر حال، در آن شرایط داور وظیفه داشته ‌ که به رای کمک خود اطمینان کند چون خودش صحنه را ندیده بود‌. کمیته داوران تاکنون با حدود 12 داور خاطی در لیگ برتر و لیگ دسته اول برخورد کرده است که کمک داور این دیدار نیز از این قاعده مستثنی نیست.» سرمربی راه آهن نیز بعد از این باخت در مصاحبه‌هایش انتقاد زیادی به برگزاری این مسابقه کرد. مهدی تارتار حالا دراین باره می‌گوید: «در مورد حرفی که پایان بازی هم زدم منظورم به این مسابقه نبود و به‌طور کلی از کمیته داوران و فدراسیون فوتبال خواستم که حواسشان بیشتر به بازی‌های باقیمانده لیگ باشد تا بازی‌ها پاک برگزار شود.» سرپرست کمیته داوران معتقد است که بعد از تماشای این مسابقه به این نتیجه رسیده که شرایط بازی مثل 40 سال پیش بود که بازی‌ها در زمین‌های خاکی و شلوغ برگزار می‌شده است.

ادامه انتقاد به داوری‌ها

انتقاد به داوری معمولا در هفته‌های پایانی لیگ بیشتر می‌شود. حساسیت مسابقه‌ها در بالا و پایین جدول بیشتر از هر زمان دیگری است و یک اشتباه داوری می‌تواند انتقادهای بسیاری را برانگیزد. مجید جلالی در روزهای گذشته به کمیته داوران پیشنهاد کرده بود که داورانش را غربال کند. جالب اینکه سرپرست کمیته داوران این پیشنهاد را پذیرفته و گفته که در مدت زمان کوتاهی در فدراسیون بوده است؛ «ما تازه 3ماه است که کار را در دست گرفته‌ایم و به همراه خود داوری را هم نیاورده‌ایم. نمی‌شود که نیمی از یک تیم را یکباره عوض کرد بلکه این کار زمان می‌برد.» همچنین سایپا به داوری‌های هفته‌های اخیر اعتراض دارد و مسئولان این باشگاه معتقد هستند که امتیازهای حساسی از این تیم گرفته شده است.

به غیراز لیگ برتر در برگزاری بازی‌های لیگ دسته اول کشور نیز اشتباهات داوری زیادی دیده می‌شود. مثلا جمعه گذشته یک اتفاق نادر در لیگ یک رخ داد که طی آن رسول احمدی، داور اصفهانی مسابقه نفت مسجد سلیمان و گل گهر سیرجان، در دقیقه 42 نیمه اول سوت پایان نیمه را به صدا در آورد و پس از چند دقیقه با صحبت عوامل اجرایی 3 دقیقه باقیمانده را برگزار کرد.

کد خبر 131984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز