گروه بین‌الملل: تنها یک روز پس از اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تمدید حضور نیروهای کشورش در عراق و همزمان با هشتمین سالگرد حمله آمریکا به این کشور، صدهاهزار عراقی به خیابان‌ها ریختند و دست به تظاهرات زدند.

عراق

به گزارش شبکه خبری العربیه، هزاران نفر با تجمع در میدان مستنصریه در شرق بغداد، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشور و تغییر در روند سیاسی کشور و پاکسازی عرصه سیاسی عراق شدند.در همین حال، جریان صدر در خلال این تظاهرات ضمن تاکید بر ضرورت خروج نیروهای اشغالگر از عراق تهدید کرد که درصورت ادامه حضور اشغالگران، مقاومت را احیا خواهد کرد.

کنفرانس محوری نیروهای مخالف اشغالگران که یک گروه متشکل از نیروهای میهنی و ملی و اسلامگرا و دیگر جریان‌های مخالف حضور نظامی آمریکا در عراق است، با اعلام برگزاری تظاهرات روز گذشته، آن را در راستای تاکید بر ضرورت پایان دادن به اشغال عراق از سوی آمریکا توصیف کرد.

این در حالی است که هیأت علمای مسلمان در عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن شرکت در این تظاهرات، تاکید کرد که تظاهرات روز گذشته پیامی با مفادی کاملا شفاف به جهان دارد و آن این است که اشغالگران دیگر بهانه‌ای برای توجیه حضور خود در عراق ندارند.
تظاهرات روز گذشته عراق در حالی برگزار شد که این کشور روز جمعه هم صحنه اعتراضات و تظاهرات‌های گسترده در شهرهای مختلف علیه ادامه حضور آمریکا و هم پیمانانش در عراق بود.

معترضان عراقی در تظاهرات 2روز پیش که پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف از جمله بغداد پایتخت برگزار شد، خواستار خروج نیروهای آمریکایی و تمدید نکردن مدت زمان حضور این نیروها در کشورشان شدند.در این تظاهرات که با حضور هزاران عراقی در میدان التحریر در بغداد برگزار شد، معترضان با توصیف روز جمعه با عنوان جمعه خروج، شعارهایی در محکومیت اشغالگران سر دادند. این درحالی است که عدی الزیدی یکی از برگزارکنندگان تظاهرات در عراق و رئیس جبهه نجات عراق با اشاره به این تظاهرات، اعلام کرد که دولت برای تمامی افراد برگزارکننده تظاهرات حکم بازداشت صادر کرده است.

این تظاهرات‌ها در حالی برگزار می‌شود که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در سخنانی درباره حضور نیروهای کشورش در نزدیکی شهر موصل در شمال عراق، بر ضرورت ارائه درخواستی از سوی مقام‌های عراقی به واشنگتن به‌منظور تمدید حضور آمریکایی‌ها تاکید کرد.

به نوشته روزنامه الحیات، گیتس در تهدیدی تلویحی با اشاره به اینکه زمان به سرعت می‌گذرد و عراقی‌ها می‌باید هرچه سریع‌تر این درخواست را به واشنگتن ارائه دهند، گفت: بی‌تردید این حضور تنها شامل تعدادی از نیروها می‌شود و این موضوع به‌خود عراقی‌ها بستگی دارد و قطعا بخشی از مذاکرات آینده میان دولت‌های عراق و آمریکا خواهد بود.

در نخستین واکنش به این اظهارات، شیخ صلاح العبیدی سخنگوی مقتدی صدر رهبر جریان صدر در تظاهراتی که دیروز در میدان مستنصریه در شرق بغداد برگزار شد، تاکید کرد: درصورتی که اشغالگران توافقنامه امنیتی منعقدشده با دولت عراق به‌منظور عقب‌نشینی از کشور در زمان تعریف شده را نقض کنند، این امر به معنای احیای مقاومت و رفع توقف فعالیت‌های جیش‌المهدی خواهد بود. جیش‌المهدی از ماه اوت سال2008 تاکنون تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.

براساس توافقنامه امنیتی که میان بغداد و واشنگتن در سال2008 به امضا رسید نیروهای آمریکایی باید در پایان سال‌جاری میلادی، عراق را ترک کنند. شمار نیروهای آمریکایی مستقر در عراق درحال حاضر 47 هزار نفر است.این درحالی است که تاکنون حزب حاکم موضع خود را درقبال این اظهارات اعلام نکرده است اما ائتلاف کردستان عراق، از این فراخوان استقبال کرده است. در مقابل، فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی، پذیرش ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به شرط قانونی ذکر شده در مصوبه پارلمان یعنی همه پرسی درباره تمدید حضور این نیروها منوط کرده است.

کد خبر 131857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز