گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: معرفی هنر سیستان و بلوچستان از شنبه در خانه هنرمندان آغاز شد.

هنر سیستان وبلوچستان

«هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان» به همت دبیرخانه کمیسیون کلانشهرهای شهرداری تهران به‌مدت یک هفته به طول خواهد انجامید. در این مراسم از شیر محمد اسپندار تنها نوازنده دونلی، دین محمد زنگشاهی از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان و حبیب‌الله قادر آتشگر نوازنده دهل و قیچک و 25 نفر از فعالان حوزه تئاتر تقدیر می‌شود.

اما این تمام برنامه‌های هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان نیست، در این هفته آثار هنری این منطقه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. خوشنویسان، نقاشان و مستندسازان بنام این استان به معرفی فعالیت‌های هنری خودشان می‌پردازند.
عبدالحسین علوی، برنامه‌ریز و مسئول همایش این کار را معرفی هنرمندان و استعدادهایی دانست که در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند. او گفت: بسیاری از هنرمندان از چهره‌‌های معروف دانشگاهی و حتی بین‌المللی هستند که می‌توانند استعدادهای هنری استان را معرفی کنند که متأسفانه مردم ما آنها را نمی‌شناسند.

7 گروه موسیقی، 3 گروه تئاتر، 20 فیلم مستند، 5 خوشنویس، 7 نقاش و شاعران این منطقه به معرفی فعالیت هنری سیستان و بلوچستان می‌پردازند. علوی با ذکر اینکه این چهر‌ه‌ها متعلق به استان محروم کشور هستند به این نکته اشاره کرد که تا به حال فعالیتی به این گستردگی برای معرفی استان سیستان و بلوچستان انجام نگرفته‌است. او ادامه داد: این برنامه می‌تواند زمینه خوبی برای اتحاد و همدلی میان اقوام ایرانی ایجاد کند.

معرفی آداب و رسوم استانی در چندین بخش از جمله فیلم، تئاتر، عکس، نقاشی، خوشنویسی، موسیقی، مطبوعات، غذای محلی، صنایع‌دستی، آثار دانشگاهی، کتب تألیفی، لباس محلی، گردشگری، دستاوردهای سازمانی، دستاوردهای دانشجویی و فضای مجازی خواهد بود. همچنین به‌منظور آشنایی بیشتر نشست‌های تخصصی و ورک شاپ‌های اختصاصی نقاشی و خوشنویسی برگزار خواهد شد. این برنامه با حمایت شهرداری تهران و با همکاری دبیرخانه کمیسیون کلانشهرهای شهرداری تهران برگزار می‌شود .

هنرمندان بومی و غیربومی تقدیر می‌شوند

در هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان روزی به تقدیر هنرمندان تئاتر اختصاص دارد. 22 فروردین از 2 گروه هنرمند تقدیر می‌شود؛گروه اول هنرمندان بومی استان هستند که شامل دکتر بهزادقادری (استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته کشور)، امیر دژاکام (استاد دانشگاه، کارگردان و بازیگر)، منصور فارسی (نویسنده)، محمدرضا هدایتی (بازیگر)، آیدا کیخایی (بازیگر)، علی جامی (کارگردان)، آناهیتا ریسباف (کارگردان و بازیگر)، آرین ریسباف (کارگردان و بازیگر)، نصر احمد ملازهی (نویسنده)، نصیر برهان زهی (بازیگر و کارگردان) می‌شوند.

اما گروه دوم که دراین مراسم تقدیر خواهند شد هنرمندانی هستند که در اعتلای تئاتر این استان تلاش کرده‌اند و بومی استان نیستند. این هنرمندان شامل‌دکتر قطب‌الدین صادقی ( استاد دانشگاه، بازیگر و کارگردان)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، حمید جبلی( بازیگر و کارگردان)، حسین عاطفی (بازیگر)، بهروز بقایی(بازیگر)، هادی مرزبان (بازیگر و کارگردان)، فرزانه کابلی (بازیگر و مدرس حرکات موزون)، صدرالدین شجره (بازیگر و کارگردان)، محمد چرمشیر (نویسنده)، فرشاد‌ آذرپنا (افکتور رادیو) می‌شوند.

کد خبر 131850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز