یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

آتوسا رقمی: حتماً این خبر را شنیده‌ای که 18تا از اشیای قیمتی مصر باستان گم شده‌اند.

 این اتفاق زمانی افتاد که مردم مصر در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند و می‌خواستند که رئیس‌جمهورشان استعفا بدهد. افرادی هم از این موقعیت سوءاستفاده کردند و تا دستشان می‌رسید، اشیای ارزشمند باستانی موزه «مصری» را ربودند. این موزه در نزدیکی میدان تحریر قرار دارد. حالا که من دارم این مطلب را می‌نویسم، هنوز دارند دنبال رباینده‌ها می‌گردند و ممکن است تا روزی که تو این مطلب را می‌خوانی آنها را پیدا کرده یا دست‌کم سرنخی ازشان به‌دست آورده باشند. من که امیدوارم. آخر می‌دانی، اشیای باستانی مصر خیلی ارزشمندند؛ نه فقط به خاطر این که بیشترشان از طلا و سنگ‌ها و فلزهای قیمتی ساخته شده‌‌اند، بلکه به این خاطر که از فرهنگ مردم مصر باستان با ما حرف می‌زنند و ما را با باورها و دیدگاه‌های این مردم و تفسیرشان از جهان آشنا می‌کنند. این‌جا با چند نمونه از این اشیا آشنا می‌شوی که احتمالاً درباره‌شان کمتر شنیده‌ای.

این تخت «توتانخامون»، فرعون مصر است. بعد از مرگ، جسد مومیایی‌شده او را روی این تخت خوابانده و در هرمش گذاشته‌اند؛ جایی که طبق باورهای مصری‌های باستان، فرعون، زندگی بعد از مرگش را می‌گذرانده است. این تخت را به خاطر خدای شیر، به‌شکل شیر ساخته‌اند؛ خدایی که در فرهنگ مصری‌ها یکی از قدرتمندترین‌ها بوده است. در حقیقت شیر در فرهنگ مصری‌ها نماد قدرت و مردانگی است. مصری‌ها تصور می‌کرده‌اند افق جهان را دو شیر حمل می‌کنند و خورشید هر روز از میان این دو طلوع می‌کند. به همین دلیل هم آنها تصور می‌کرده‌اند که اگر بدن فرعون را روی این تخت بخوابانند، می‌تواند دوباره جان بگیرد.

592

مردم مصر هم از مار کبری می‌ترسیده‌اند، هم به آن احترام می‌گذاشته‌اند. آنها باور داشته‌اند که هر کسی از این نماد استفاده کند، نیروی خطرناک مار کبری به‌شکلی سحرآمیز به کمکش می‌آید و به‌نفع او عمل می‌کند. برای همین پادشاهان مصر سرپوشی روی سرشان می‌گذاشتند که مجسمه مار کبرای سربرافراشته به‌آن وصل بوده. در بعضی از نوشته‌های مصر باستان آمده که فرعون با به‌سر گذاشتن این سرپوش توانسته دشمنانش را شکست دهد و بر آنها تسلط پیدا کند. در ضمن مصری‌های باستان باور داشته‌اند که مار کبری سلاح آتشین بزرگ‌ترین الهه مصر بوده و دشمنان الهه‌ها را از بین می‌برده و این بزرگ‌ترین الهه، این توانایی را به شکل مار کبرای افراشته به جانشینش فرعون داده است.

 

592

در مقبره توتانخامون، سه تخت شبیه به هم پیدا شده که هر کدام را یک جفت از موجودات اسطوره‌ای مصر باستان حمل می‌کنند. یکی از آنها تخت شیر است که تصویرش را بالای صفحه می‌بینی. حیوانی که در تصویر سمت راست می‌بینی، موجودی است که یکی دیگر از تخت‌ها را حمل می‌کند.

این تخت‌ها از چوب ساخته شده‌‌اند و رویشان با طلا پوشانده شده. بینی،  چشم‌ها، دندان‌ها و قسمت‌هایی دیگر ازاین مجسمه‌ها از سنگ‌هایی قیمتی  مثل الماس یا شیشه‌های تزیینی گران‌قیمت مثل مینا درست شده‌اند.

کد خبر 129207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز