همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن ارائه راهکارهایی برای به فعلیت رسیدن خلاقیت دانشجویان در عرصه‌های قرآنی، فراهم آمدن این فضای خلاقانه برای دانشجویان و پرهیز از ارائه دروس صرفاً تئوری را خواستار شد.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین «عباس قدس»، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در بررسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و قالب ارائه برنامه‌های جذاب در دانشگاه، اظهار کرد: به نظر من کارگاه‌های قرآنی در دانشگاه می‌تواند تاثیر خوبی در ارائه ایده‌های نوین قرآنی توسط دانشجویان داشته باشد.

وی ادامه داد: برپایی چنین کارگاه‌هایی این ظرفیت بالا را به روشنی در خود دارد که همه فعالان قرآنی یک منطقه در اجرای آن مشارکت داشته باشند. به عنوان مثال بسیاری از پیشکسوتان، معلمان یا بازنشسته‌های فعال قرآنی هستند که می‌توانند در اجرای سریع‌تر و ارتقای محتوایی این کارگاه‌ها سهم زیادی ایفا کنند.

این کارشناس قرآنی افزود: کارگاه‌های قرآنی می‌تواند در موضوعات مختلفی برپا شود و البته نباید فراموش کرد که موضوعاتی هستند که باید با تلاش قرآن‌پژوهان و شرکت کنندگان در این طرح، به غنای محتوایی برسد. در همین کارگاه‌های قرآنی است که مطالب جدید ارائه می‌شود و حتی ارائه سرفصل هم می‌تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد.

حجت‌الاسلام قدس خاطرنشان کرد: بعد از ارائه مطالب و ایده‌های جدید قرآنی توسط دانشجویان شرکت کننده در این کارگاه‌ها، بحث کیفیت و معیار ارزیابی این ایده‌ها مطرح می‌شود که در نوع خود کار جدیدی محسوب می‌شود. این نوع از کار با روال‌های مرسوم حوزوی و آکادمیک که طی آن دانشجو موظف است تعدادی واحد صرفاً تئوری را سپری کند، متفاوت است.

وی بیان کرد: این نوع کلاس‌ها با کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر و ... که هر کدام در جای خود ضروری و لازم است، متفاوت است و دانشجو را در مسیر تولید محصول و اندیشه قرآنی قرار می‌دهد. این تولیدات لازم نیست فقط کار یک شخص باشد بلکه می‌تواند به صورت گروهی ارایه شود.

این مبلغ دینی تصریح کرد: این آثار می‌تواند تحت اشراف و نظارت اساتید مربوطه حتی به چاپ هم برسد. اگر در این کارگاه‌ها محصول، ایده یا اندیشه‌ای نوین ارائه شود، می‌توان گفت که حاصل این کارگاه‌ها پرثمر بوده است. این شیوه می‌تواند ذهن دانشجویان را از حالت مصرف کنندگی بیرون بیاورد و در عرصه‌های قرآنی باعث خلاقیت آن‌ها شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: دانشجویان فطرت پاکی دارند و تا وقتی که به مقطع دانشگاه نیز برسند دروس مختلف اعتقادی و معارف اسلامی را گذرانده‌اند و به حد لازم معارف اسلامی را می‌دانند، همچنین در برنامه‌های مختلف دینی و مذهبی هم شرکت کردند.

وی ادامه داد: وقتی جوان وارد دانشگاه‌ می‌شود، به جرأت می‌توان گفت که به خاطر رشد در چنین فضایی، ذهن او آماده خلاقیت در عرصه‌های دینی و قرآنی است. به عبارت دیگر نباید مجدداً آموزش‌های تکراری به دانشجو داد بلکه وظیفه این است که فضایی مهیا شود که خلاقیت دانشجو به فعلیت برسد.

حجت‌الاسلام قدس اشاره کرد: ذهن افرادی که برای این برنامه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند نباید به سمت قالب دروس آموزشی برود، بلکه باید به فکر این باشد که این فضا را برای بروز خلاقیت دانشجویان چگونه می‌توانند فراهم کنند. در واقع ذهن دانشجو مملو از اطلاعات معارف اسلامی است.

این کارشناس قرآنی بیان کرد: آنچه که دانشجویان را به خلاقیت می‌رساند این است که شیوه ارتباط این مفاهیم جدا از هم را به او آموزش دهیم تا تمام این مفاهیم برای او جنبه کاربردی پیدا کند. به عبارت دیگر نقشه کلی استفاده از این آموخته‌ها باید به دانشجویان ارائه شود و نه موارد اولیه آموزشی.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: اگر شخصی یک مجموعه مفاهیم در ذهن خود داشته باشد که طریقه عملیاتی کردن و استفاده از آن‌ها را در زندگی روزانه خود نداند، نسبت به کارایی این مفاهیم دچار شک و تردید می‌شود و طبیعی است که به آن‌ها عمل نکند.

وی عنوان کرد: این روش غلط است که فقط از اثرات اعمال صالح در آن دنیا و پاداش اخروی آن به دانشجویان صحبت شود بلکه باید اثرات دنیوی اعمال صالح و عبادات و تاثیرات امر و نهی دینی را در همین دنیا نیز برای مخاطبان بیان کرد. این فایده دنیا یعنی همان کاربردی کردن مفاهیم دینی.

حجت‌الاسلام قدس توضیح داد: این کاربردی کردن در واقع همان پررنگ‌تر کردن مواردی است که کاربرد بیشتری دارد و درک آن برای همگان بسیار سریع‌تر و ملموس‌تر تحقق می‌یابد. به عنوان مثال در این زمینه می‌توان به حسن نیت و خوش‌نامی و پرهیز از انگشت‌نما شدن اشاره کرد که اگر کاربردها برای مخاطبان تبیین شود موضوعاتی مانند فلسفه حجاب به روشنی مشخص می‌شود. 

کد خبر 131807
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز