پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

تهمینه حدادی: «الیورتوئیست»، «آرزوهای بزرگ» و «دیوید کاپرفیلد» سه اثر برجسته «چارلز جان هافام دیکنز» هستند

او در هفتم فوریه 1812 در انگلستان به دنیا آمد، کار خودش را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و بعد اولین کتابش «طرح‌های باز» را منتشر کرد و بعد از آن بود که شروع کرد به انعکاس فقر دوران کودکی‌اش در کتاب‌هایی همچون «الیورتوئیست».

کتاب «الیور توئیست» در سال 1838 چاپ شد. توصیف واقعی این کتاب و نقد فقر و ثروت آن دوره از نکات مهم کتاب هستند. همان‌طور که می‌دانید این کتاب شخصیت‌های فرعی زیادی دارد، اما محور تمام رخدادها الیور است که برهه‌ای از زندگی او در رمان به نمایش در می‌آید. یکی از خوبی‌های این اثر این است که چارلز دیکنز آدم‌های آن را به خوب و بد تقسیم نکرده و خیلی وقت‌ها آنها را خاکستری دیده است.

برخلاف «الیورتوئیست»، «دیوید کاپرفیلد» کتابی است که در آن شخصیت اصلی چندین و چند مرحله کاملاً متفاوت را پشت سر می‌گذارد. زندگی او در انگلستان آن سال‌ها به تلخی زندگی الیور نیست، اما او درگیر خودخواهی‌‌های آدم‌هاست. کتاب «دیوید کاپرفیلد» از زمان تولد دیوید آغاز می‌شود و تا جوانی او ادامه دارد. این کتاب در سال 1850 چاپ شده است.

 یکی دیگر از آثار مشهور دیکنز «آرزوهای بزرگ» است.این کتاب تجربیات تلخ و شیرین پسری است به نام پیپ که با آرزوهای بزرگی که در سر دارد راهی شهر می‌شود و در آخر، زمانی که جوانی برومند است دوباره به جای اولیه‌اش باز می‌گردد و در طول داستان که از سال 1812 تا 1840 رخ می‌دهد، تجربیات عجیبی را پشت سر می‌گذارد. دست و پنجه نرم کردن او با آداب و سنن شهری یکی از بخش‌های جالب این کتاب است.

و اما «سرود کریسمس»، این اثر دیگر در باره یک کودک یا نوجوان نیست. «اسکروچ» مردی است که در آستانه سال نو تنها مانده است. او در این تنهایی با تصاویری از گذشته، حال و آینده خود روبه‌رو می‌شود و به موشکافی رفتارهای خود و دلیل طرد شدگی‌اش می‌پردازد. نگاه عاطفی، توصیف روزمرگی آدم‌ها و حال و هوای کریسمس و نیازهای روحی انسان‌ها در این کتاب به خوبی توصیف شده است.

جالب است بدانید که چارلز دیکنز تا پایان عمر به نوشتن برای روزنامه‌ها ادامه داد و آثار برجسته او ابتدا در مطبوعات چاپ می‌شدند و بعد به شکل کتاب در می‌آمدند

کد خبر 131612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز