چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

سیدسروش طباطبایی‌پور: اگر از دید و بازدیدهای عید خسته نشده‌اید و هنوز دلتان می‌خواهد به بزرگ‌ترها سر بزنید، پیشنهاد خوبی برایتان دارم. همین حالا لباس‌های نویتان را بپوشید و به کتابخانه بروید؛ به دیدن چه کسی؟ قهرمان رباعی ایران!

597

در مقدمۀ «رباعیات شیرین خیام»، بیشتر در حال و هوای نگاه و اندیشۀ خیام قرار می‌گیریم و متوجه می‌شویم که رباعیات این شاعر بزرگ، سراسر پند حکیمانه و فلسفۀ زندگی او، خوش‌بودن و لحظۀ اکنون را غنیمت‌شمردن است.

در فصل دوم نیز به راز ماندگاری اشعار او بعد از گذشت هزار سال پی می‌بریم و می‌فهمیم که خیام مثل بسیاری از متفکران بزرگ در جست‌وجوی کشف راز زندگی بوده است. البته درنهایت چون نردبانِ عقل را کوتاه دیده، دست به دامن عشق شده و عارفانه و حکیمانه، یافته‌هایش را در اختیار ما گذاشته است.

در فصل سوم کتاب، با گزیدۀ رباعیات خیام آشنا می‌شویم و مهدیه نظری دربارۀ هر رباعی خیام توضیحاتی می‌دهد و آنها را رمزگشایی می‌کند تا لایه‌های زیرین شعرهای ساده، اما پرمحتوای خیام را نشانمان دهد مثلاً درباره یکی از رباعی‌ها نوشته است:

«بهار یادآور حیات و زندگی است. سرزندگی و نشاط را در دل‌ها می‌اندازد. ولی شاعر نیشابور آدم دقیق و نکته‌سنجی است. او هم به تماشای طبیعت عشق می‌ورزد و دوست دارد که چشم‌اندازهای زیبای طبیعی را در شعرش جان ببخشد. اما او هیچ‌چیز را ظاهربینانه نمی‌خواهد. در پشت هر صحنه‌ای حقیقتی نهفته است و خیام آن حقیقت را جست‌وجو می‌کند...» «رباعیات شیرین خیام» توسط انتشارات پیدایش (66970270) با قیمت 2500 تومان منتشر شده است

کد خبر 132061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز