گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: 18تا 24 فروردین ماه، هفته بهداشت مدارس است و هرسال برنامه‌های گوناگونی اجرا می‌شود، زنگ سلامت نیز با هیاهوی خاصی نواخته می‌شود و مسئولان نیز سخنان نغزی می‌گویند اما در عمل توجه جدی به بهداشت و سلامت در مدارس نمی‌شود.

دانش آموزان

برای نمونه اعلام شده که در این هفته براساس روزشمار هفته سلامت نکات آموزشی به دانش‌آموزان مدارس ارائه می‌شود.به گفته مدیرکل سلامت آموزش و پرورش، همچنین در این هفته دوره‌های آموزشی مصرف منطقی دارو برای دانش‌آموزان کشور تشکیل می‌شود.به‌نظر می‌رسد تشکیل چنین دوره‌هایی بد نیست اما جزو اولویت‌های بهداشت مدارس محسوب نمی‌شود.

هدف بهداشت مدارس

هدف کلی بهداشت در مدارس، آموزش و پرورش کودکانی متعادل و سالم است که دارای رشد و نمو طبیعی باشند و هیچگونه اختلالی در آنان از نظر فکری، جسمی و عاطفی مشاهده نشود.تحقق این هدف مستلزم برنامه‌ریزی اصولی و مداومی است که در گذر از دوران تحصیل به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که حالات، رفتار و روش عمل خود را در مسائل مربوط به سلامت و بهداشت اصلاح کنند و به‌تدریج عادات و رفتار نادرست و غیربهداشتی خود را ترک کنند.

دانش‌آموزان و ارتقای سطح بهداشت

دانش‌آموزان با توجه به اینکه در سن فراگیری هستند و در مکان و زمان معینی تجمع دارند قادرند مطالب بهداشتی را به‌خوبی بیاموزند و به‌کار گیرند و به اجتماع و خانواده انتقال دهند.دانش‌آموزان قابل دسترس‌ترین جمعیت هستند و انجام برنامه‌های بهداشتی برای آنان آسان و با هزینه کمتر قابل اجراست.این فرصت ویژه باعث می‌شود تا بتوانیم شیوه‌های زندگی سالم را به نسلی که آینده را می‌سازد و همچنین تأثیر شگرفی در اجتماع کنونی خود دارد را آموزش دهیم. البته این هدف با تخصیص سرانه بهداشتی 550 تومانی به ازای هردانش‌آموز و بی‌توجهی ممکن نیست.

فراموشی معاینه دوره‌ای

اکنون در مدارس به سلامت دانش‌آموزان توجه جدی نمی‌شود، از جمله اینکه دانش‌آموزان باید در طول سال تحصیلی یک بار به لحاظ سلامتی چکاپ شوند، این چکاپ شامل اندازه‌گیری قد و وزن، معاینه ستون فقرات، ارزیابی و سنجش بینایی و شنوایی، دهان و دندان، پوست، مو و ناخن و تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های واگیر است.

امروزه معاینه ستون فقرات بسیار مهم است زیرا اغلب دانش‌آموزان شهری در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و از فقر حرکتی رنج می‌برند و در معاینه باید از نظر اختلالاتی مانند قوز، انحراف ستون مهره‌ها و گوژپشتی مورد بررسی قرار گیرند. البته کانون‌های شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی دانش‌آموزان در پایتخت به‌دلیل تنگناهای مالی تعطیل شده‌اند.

پایگاه تغذیه سالم

پایگاه‌های تغذیه سالم و بوفه‌مدارس نیز موضوعی است که هر سال با شروع سال تحصیلی در باره آن سخن گفته می‌شود و دستور‌العملی هم صادر می‌شود اما تأثیر چندانی برروند کارها ندارد و نظارتی بربوفه مدارس نمی‌شود.

بهداشت، خوب اما مشکل

اغلب سرویس‌های بهداشتی مدارس وضعیت اسفباری دارند و این امر سبب بروز انواع بیماری‌های قارچی به‌خصوص در میان دختران می‌شود.همچنین برخی از سرویس‌های بهداشتی مدارس خراب و غیرقابل استفاده هستند. از سوی دیگر با توجه به تراکم دانش‌آموزان و کمبود چشمه‌های بهداشتی استفاده از این سرویس‌ها برای دانش‌آموزان مشکل است.براساس استانداردها در ازای هر40 دانش‌آموز حداقل باید یک چشمه بهداشتی وجود داشته باشد.

در حالی که برخی از چشمه‌های بهداشتی اغلب مدارس به‌دلیل خرابی قابل استفاده نیستند.بهداشت مدارس نیاز به هیاهو ندارد، مربی بهداشت هست، بودجه آموزش و پرورش هم چند برابر شده و بدون زنگ هم می‌شود کار جدی انجام داد.

کد خبر 131506

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز