یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه اغلب مدارس کشور از لحاظ فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی استاندارد نیستند، آموزش و پرورش مدعی «تجهیز مدارس متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت و تکنولوژی روز آموزشی» است.

کلاس درس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اذعان به غیراستاندارد بودن مدارس به ایسنا اعلام کرد: «مدارسی که سنوات قبل احداث شده‌اند، با استانداردهای امروز فاصله دارند.»به گفته مرتضی رئیسی، طی سال‌های گذشته به‌ویژه‌ سال89، درصد قابل توجهی از اعتبارات عمرانی استان‌ها صرف خرید تجهیزات جدید برای مدارس شده تا این مدارس نیز همانند مدارس نوساز به امکانات استاندارد مجهز شوند.

البته اغلب مدارس، حتی مدارس نوساز به تجهیزات استاندارد روز دنیا مجهز نیستند و با وجود تأکید وزارت آموزش و پرورش باز هم مدارسی ساخته می‌شود که صرفا در ظاهر استاندارد و جذاب هستند.گواه این ادعا سخنان رئیسی در اردیبهشت سال 88 است: «84درصد از مدارس و ساختمان‌های آموزشی ساخته‌شده کشور طبق شیوه‌های مهندسی ارزیابی استاندارد شده است.» وی اظهار کرد: سازمان نوسازی نیز نظارت دقیقی بر روند اجرای کارها و رعایت این استانداردها دارد تا ساختمان‌های احداث شده هم به لحاظ کیفی و زیبایی و هم به لحاظ مقاوم بودن در حد مطلوب ساخته شوند.

شاید منظور معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس از «سنوات قبل» تا سال 89 باشد. هرچند وی اعلام کرده در 22 هزار و800 فضای آموزشی که از ابتدای دولت نهم به آموزش و پرورش تحویل شده است، تجهیزات متناسب با شرایط فیزیکی و جنسیت دانش‌آموزان و براساس استانداردهای آموزش و پرورش و تحت نظر کارشناسان تعبیه شده است.

به هر روی تجهیز مدارس با امکانات و وسایل استاندارد به یک حرکت انقلابی نیاز دارد و اینکه هرسال یکصد میلیارد تومان برای این امر هزینه شود دردی درمان نخواهد شد. به دلایل مختلف کمتر مدرسه‌ای را می‌توان یافت که شرایط یک آموزشگاه استاندارد و امروزی را داشته باشد.

کدام استاندارد؟

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش مدعی شده که مدارس ساخته شده در چند سال اخیر براساس استاندارد‌های آموزش و پرورش بوده‌است اما اشاره‌ای به این استانداردها نکرده، زیرا استاندارد ایران مخصوص خودش است.برای مثال اغلب مدارس ایران، حتی مدارس نوساز از نظر سرویس بهداشتی، نوع صندلی‌ها و چیدمان آنها و فضای ورزشی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. در استاندارد‌های جهانی سرانه زمین بازی 10 متر برای هر دانش‌آموز توصیه شده است.

حداقل یک دستشویی برای هر 50 نفر دانش‌آموز باید ساخته شود که بهتر است در نزدیکی توالت‌ها یا ناهارخوری ساخته شود. دستشویی باید مجهز به آب گرم، صابون مایع، حوله‌های شخصی یا کاغذهای خشک‌کن باشد.در چیدمان و انتخاب صندلی کلاس هم باید دقت شود، باید صندلی مناسبی انتخاب شود تا دانش‌آموز در آن احساس آرامش و راحتی کند. همچنین صندلی باید متناسب با سن و قد دانش‌آموزان باشد، بهترین صندلی برای دانش‌آموزان، صندلی تک نفره است.پرسش این است که در چند درصد مدارس نوساز کشور این موضوع رعایت شده‌است؟

خواجه در بند نقش ایوان

رئیس سازمان نوسازی مدارس در حالی از تجهیز مدارس متناسب با نیازهای تعلیم و تربیت و تکنولوژی روز آموزشی سخن می‌گوید که این سازمان هنوز در پیچ و خم استاندارد‌سازی‌ بخاری‌های مدارس است، هر چند طی یک دهه اخیر سالانه بودجه زیادی صرف این کار شده اما نتیجه چندان رضایت‌بخش نبوده‌است و همچنان برای این امر بودجه اختصاص می‌یابد.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار برای استاندارد‌سازی‌ سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور اختصاص یافت.وی پیش‌بینی کرد که سال90 نیز 500 میلیارد تومان اعتبار برای استاندارد‌سازی‌ سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص یابد و البته برای استاندارد‌سازی‌ این سیستم‌ها در مدارس کشور، باید اعتبار قابل توجهی اختصاص یابد.

کد خبر 131274

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز