گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده برای اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها، همه مدارس ابتدایی یک نوبته می‌شوند و احتمالا این امر باعث تراکم دانش‌آموز در برخی از مدارس خواهد شد.

مدرسه

این سخنان شباهت‌های زیادی به سخنان وزیر قبلی این وزارتخانه دارد که دستور داد تا همه مدارس کشور یک‌نوبته شوند که نتیجه آن تراکم بالای 45 نفر در مدارس بود. حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش اسفند ماه 89 نیز اعلام کرد: هم‌اکنون حدود 10 تا 15‌درصد مدارس ابتدایی کشور دو نوبته هستند که از آغاز سال تحصیلی آینده(مهر‌90) یک‌نوبته خواهند شد.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز در باره یک‌نوبته شدن دبستان‌ها مدعی شده که امکان یک‌نوبته‌شدن دبستان‌ها وجود دارد؛ «برای حذف مدارس دو‌نوبته مشکلی نداریم و می‌توانیم با اقدامات مختلف این مدارس را یک نوبته کنیم.» مرتضی رئیسی به مهر اعلام کرد: هم‌اکنون این مدارس در حداقل ممکن هستند و می‌توان با ساماندهی فضاهای آموزشی و جا به جایی مقاطع تحصیلی، مدارس دو‌نوبته را یک‌نوبته کرد.

رئیسی درباره مدارس دو‌نوبته تهران اظهار کرد: در سال‌های اخیر توانسته‌ایم این مشکل را با افزایش ارتفاع و طبقات مدارس جدید حل کنیم اما به هر حال باید مسئله مدارس دو‌نوبته در تهران را با راه‌حل‌های مختلف حل کرد. یک‌نوبته شدن مدارس دو‌نوبته در کلانشهرها تجربه ناموفقی است که به دستور وزیر پیشین آموزش و پرورش انجام شد و مشکلات زیادی برای دانش‌آموزان، اولیای مدارس و والدین دانش‌آموزان ایجاد کرد.

علیرضا علی‌احمدی وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش در قالب طرح «ساماندهی نیرو» دستور داد تا همه مدارس دو‌نوبته یک نوبته شوند. البته به گفته وی، هدف از این کار فراهم شدن زمینه فعالیت‌های صحیح‌تر و کیفی‌تر بود، که هم‌اکنون نیز نوبت دوم مدارس دولتی تقریبا بدون استفاده است. همچنین پیش‌بینی شده بود که شیفت دوم برخی مدارس دولتی به دانشگاه پیام نور واگذار شود.

اکنون نیز زمزمه‌هایی مبنی بر یک‌نوبته شدن دبستان‌ها شنیده می‌شود که باید مراقبت شود تا مشکلاتی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی ایجاد نشود که در روند یادگیری آنان تأثیر بسزایی خواهد داشت و جبران آن بسیار سخت است و نباید به اینکه «احساس می‌کنم که در یک‌نوبته کردن مدارس مشکلی نداشته باشیم» اکتفا کرد.

دستور وزیر این است که همه مدارس ابتدایی باید یک نوبته شوند تا طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی اجرا شود و در این میان تراکم با ارائه آمار از میانگین دانش‌آموزان قابل توجیه است.

تردید در موفقیت طرح

وزارت آموزش و پرورش مصمم است به هر نحو ممکن طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها را اجرا کند. نمونه بارز برای اثبات این سخن اظهارات حاجی‌بابایی در هنگام بررسی این طرح در شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش است:‌ «بیش از 75‌درصد جامعه با طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها موافق هستند.» همچنین وی مدعی شد براساس نظرسنجی انجام شده، درخصوص تعطیلی روزهای پنجشنبه در یک برنامه تلویزیونی از 160هزار پیامک دریافتی، حدود 90‌درصد موافق این امر بوده‌اند.

مشکلات مدارس برای اجرا

با وجود ارسال دستور‌العمل به مدارس، مدیران دبستان‌ها برای اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه با مشکل روبه‌رو هستند. مدیران مدارس باید برای اجرای این طرح به مناطق آموزش و پرورش مراجعه و تعهد کنند که کلاس‌ها از ساعت 7:45 تا 13 دایر باشد و در غیراین صورت مجاز به اجرای طرح نیستند. پیش از این اعلام شده بود با اجرای این طرح روزی 45‌دقیقه به تقویم آموزشی اضافه خواهد شد اما در عمل زمان در نظر گرفته شده بیش از این است، که موجب خستگی و آزردگی دانش‌آموزان دوره ابتدایی خواهدشد.
البته باز هم وزیر آموزش و پرورش که معمولا میزان موفقیت اغلب کارهای این وزارتخانه را بالای 75‌درصد ارزیابی می‌کند، دیروز در گفت‌وگو با فارس پیش‌بینی کرد که اجرای داوطلبانه طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها 70‌درصد موفقیت‌آمیز است.

کد خبر 131648

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز