گروه اجتماعی: هرچند در اواخر اسفند 89 وزیر آموزش و پرورش گفته بود که طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی سال آینده و پس از تعطیلات نوروزی اجرا می‌شود و با تمهیداتی که درنظر گرفته شده است مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد، اما وی در اواسط فروردین گفت که مدیران مدارس ابتدایی می‌توانند با هماهنگی با انجمن اولیا و مربیان و تغییر ساعات درسی، پنجشنبه‌ها را تعطیل کنند.

کلاس درس

البته حمیدرضا حاجی بابایی افزود: طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ابتدایی از ابتدای سال تحصیلی 90-91 به‌صورت رسمی و اجباری اجرا می‌شود.وی همچنین گفت: از ابتدای سال تحصیلی 90-91 یک ساعت درسی با عنوان انس با قرآن به ساعات درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی افزوده می‌شود. با اجرای این طرح دانش‌آموزان از کلاس اول ابتدایی با قرآن مانوس می‌شوند و در دوره ابتدایی، حفظ، روان‌خوانی، روخوانی و مفاهیم قرآن را فرامی‌گیرند.

تعطیلی بر چه مبنا؟

مجید قدمی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش پیش‌تر گفته بود: این طرح «ساماندهی ساعات آموزشی در روزهای پنجشنبه» نام دارد و قرار است درصورت تصویب، 4 زنگ45 دقیقه‌ای از روز شنبه تا چهارشنبه به ساعات درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اضافه شود. هم‌اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12 است که درصورت اجرای طرح، مدارس می‌توانند یک‌ربع‌به8 فعالیت خود را آغاز کنند و تا 12:30 به اتمام برسانند و بدین‌ترتیب 45 دقیقه به ساعات آموزشی در طول هفته اضافه شود که جایگزین
4 ساعت آموزشی روز پنجشنبه است. درصورت اجرای این طرح در جلسه بعدی شورای‌عالی، احتمالا از ابتدای سال 1390، این طرح به‌صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا می‌شود و در سال تحصیلی آینده به همه مدارس تعمیم داده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است: یک بحث کارشناسی در جهت ارتقای جایگاه ابتدایی مطرح است و آن این است که چه کار کنیم تا از یک سو ابتدایی رشد کرده، روانشناسی کودک و دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و انگیزه‌ها در این مقطع رعایت شود و از سوی دیگر ساعات درسی را افزایش دهیم؟ درحال‌حاضر 32 هفته کاری در کشور داریم که اگر آن را در عدد 24 ضرب کنیم، برای دانش‌آموزان 744 ساعت می‌شود اما در تعریف جدید هفته کاری 34 هفته تعیین شده است و هر هفته 25 ساعت که اگر این عدد را ضرب کنیم، 850 ساعت برای دانش‌آموزان لحاظ می‌شود. با 106 ساعت افزایش ساعات درسی که داریم، همچنین بررسی تعاریف گوناگون تعطیلی روزهای پنجشنبه و مقایسه آن با حدود 70 کشور دنیا، تصمیم‌ گرفتیم یک کار کارشناسی توسط یکی از استادان دانشگاه انجام دهیم.

مشکلات

البته گروهی معتقدند این طرح در خانواده‌هایی که پدر و مادر شاغل هستند پیامدهای منفی دارد، اما رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش می‌گوید که در واقع تعطیلی پنجشنبه به‌معنای بسته شدن مدارس نیست بلکه قرار است این روز برای کلاس‌های جبرانی، فعالیت‌های فرهنگی و اردویی دانش‌آموزان و کلاس‌های دانشگاهی و ضمن‌خدمت فرهنگیان باشد.

مدارس در روز پنجشنبه باز هستند و دانش‌آموزان می‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و آموزشی شرکت کنند. اکثر مدارس ابتدایی در دنیا 2 روز در هفته تعطیل هستند. اگر این طرح به‌درستی اجرا شود قطعا موفقیت‌آمیز خواهد بود.

این همه در حالی است که در برخی از استان‌ها کلاس‌های دونوبته دایر است که برای آنها مشکلاتی ایجاد می‌شود، اما مسئولان وعده داده‌اند از سال تحصیلی آینده و با اجرای سراسری این طرح دیگر مدارس ابتدایی دونوبته نخواهیم داشت.

کد خبر 131144

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز