سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمتر از دو هفته پس از فتح رقابت‌های جام جهانی در مسکو، آزادکارهای روسیه این بار در شهر دورتموند آلمان سرود قهرمانی در رقابت‌های اروپایی را سر دادند. فرنگی‌کارهای روسیه نیز در این مسابقات سکوی شماره یک را نصیب خود کردند.

wrestling

قهرمانی روس‌ها در کشتی آزاد با کسب ۴ مدال طلا، مقتدرانه‌تر از قهرمانی‌شان در کشتی فرنگی با کسب دو مدال طلا بود. در کشتی آزاد، شاگردان جامبولات تدیف در شرایطی با کسب ۴ مدال طلا روی سکوی نخست ایستادند که در رقابت‌های جام جهانی با ترکیبی از تیم دوم و سوم خود حاضر شده بودند. روس‌ها در فینال آن مسابقات مقابل ایران با نتیجه ۵-۲ پیروز شده بودند.

به گزارش دویچه‌وله، در مسابقات اروپایی نیز جمهوری آذربایجان ضمن تصاحب ۲ طلا و ۳ برنز که بیشترش را کشتی‌گیران روسی‌الاصل این تیم نصیب خود کردند، عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. کشتی آزاد روسیه با کسب چهار مدال طلا، یک نقره و یک برنز، فقط در ۱۲۰ کیلوگرم دست خالی ماند و نصیبی از مدال‌های چهارگانه این وزن نبرد.

حوادث کشتی آزاد

اما در وزن نخست، محمود ماگمودوف، کشتی‌گیر روسی‌الاصل آذربایجان به مدال برنز رضایت داد. او پارسال طلا گرفته بود اما با اعتراض روسیه نسبت به عدم رعایت مدت زمان ۲ سال برای تغییر تابعیت، فیلا مدالش را پس گرفت.

پیروزی پریزرنی آلبانیایی مقابل فدروشین، نایب قهرمان المپیک پکن هم از حوادث مهم رقابت‌ها بود. شکست آدام باتیروف مقابل بازان بلغاری نشان داد که روس‌ها همچنان از داشتن مهره‌ای کامل در وزن سوم محروم هستند.

شکست ابراگیم آلداتوف از اوکراین، قهرمان سال ۲۰۰۶ و نایب قهرمان ۲۰۰۷ جهان مقابل شریف اوف از آذربایجان و پیروزی گئورگیتا از رومانی مقابل میخائیل گانف از بلغارستان، از دیگر نتایج عجیب این رقابت‌ها بود.

و بالاخره در فوق سنگین، بختیار آخمتوف از روسیه با عنوان نایب قهرمانی المپیک ۲۰۰۸، مقابل دیوید موزماناشویلی از گرجستان شکست خورد و حدف شد. این گرجستانی پیش از این، دو سال به خاطر استفاده از مواد نیروزا از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محروم بود.

موزماناشویلی خودش در گام بعد مقابل آذربایجان مغلوب شد تا سهمی از مدال‌ها نداشته باشد.

نتایج کشتی آزاد

نتایج اوزان هفتگانه در رقابت‌های کشتی آزاد اروپا به شرح زیر است:

۵۵ کیلو: ۱- جمال اوتار سلطانوف (روسیه) ۲- ولادمیر خینچیگاشویلی (گرجستان) ۳- محمود ماگومدف (آذربایجان) و ولادیسلاو آندریف (بلاروس)


۶۰ کیلو: ۱- اوپان سات (روسیه) ۲- شاهیت پریزرنی (آلبانی) ۳- آناتولی گوئیدیا (بلغارستان) و واسیلی فدروشین (اوکراین)


۶۶ کیلو: ۱- جبرئیل حسن اوف (آذربایجان) ۲- لئونید بازان (بلغارستان) ۳- آدام باتیروف (روسیه) و آرش صبا بلاغی (آلمان)


۷۴ کیلو: ۱- دنیس سارگوش (روسیه) ۲- موسی مورتاز علی یف (ارمنستان) ۳- گابورهاتوش (مجارستان) و دیوید کاتسیشویلی (گرجستان)


۸۴ کیلو: ۱- آنزور یوریشف (روسیه) ۲- داتومارساگیاشوویلی (گرجستان) ۳- شریف شریف اوف (آذربایجان) و استفان گئورگیتا (رومانی)


۹۶ کیلو: ۱- ختاگ گازاموف (آذربایجان) ۲- ولادیسلاو بتسیف (روسیه) ۳- پاول اولی نیک (اوکراین) و نیکولای چبان (مولداوی)


۱۲۰ کیلو: ۱- فاتح چاکر اوغلو (ترکیه) ۲- الکسی شیماروف (بلاروس) ۳- جمال الدین ماگومدف (آذربایجان) و دانیل لیگتی (مجارستان)

نتایج کشتی فرنگی

رقابت‌های کشتی فرنگی با حضور بیش از ۴۰ کشور برگزار شد. روس‌ها صاحب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز شده و به مقام قهرمانی رسیدند. جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

سامان طهماسبی، فرنگی‌کار ایرانی تیم آذربایجان در همان گام نخست مغلوب یان فیشر آلمانی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. این در حالی است که گادابادزه، دیگر نماینده آذری‌ها که پس از شکست مقابل طهماسبی در رقابت‌های کشوری، ناگزیر به یک وزن بالاتر رفته بود، در وزن جدید موفق به کسب مدال شد.

در مهم‌ترین حوادث این رقابت‌ها در ۷۴ کیلوگرم سلجوق جبی، قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان از ترکیه در مرحله نیمه نهایی مغلوب حسین اوف از آذربایجان شد و در همین وزن آرسن جلفالکیان، قهرمان سابق اروپا از ارمنستان نیز مقابل باسکی از مجارستان شکست خورد.

در ۶۰ کیلوگرم آبدولین از روسیه مغلوب علی‌یف از آذربایجان شد و خود این فرنگی‌کار آذری نیز در مرحله نیمه‌نهایی مقابل لاشخی از گرجستان مغلوب شد. در وزن اول هم آمویان ارمنستانی رقیب همیشگی حمید سوریان و حریف سال‌های دور حسن رنگرز روی سکوی برتر قرار گرفت.

در وزن ششم، دزیچنکا از بلاروس که فینال رقابت‌های جهانی ۲۰۱۰ مسکو را به امیر علی‌اکبری واگذار کرده بود و در جام جهانی ۲۰۱۱ بلاروس نیز مغلوب بابک قربانی شده بود، در مسابقات اروپایی موفق به احراز عنوان قهرمانی شد.

سیمافی دزیچنکا

اسامی نفرات برتر اوزان هفتگانه این رقابت‌ها به شرح زیر است:


۵۵ کیلو: ۱- رومن آمویان (ارمنستان)۲- ووگار راگیموف (اوکراین)۳- البیک تژیف (بلاروس) و الدنیز عزیزلی (آذربایجان)


۶۰ کیلو: ۱- ریواز لاشخی (گرجستان) ۲- ایوو آنگلوف (بلغارستان) ۳- حسن علی یف (آذربایجان) و مصطفی ساگلام (ترکیه)


۶۶ کیلو:۱- آمباکو واچادزه (روسیه) ۲- تاماش لورینتز(مجارستان) ۳- ویتالی رحیم اف (آذربایجان) و الکساندر ماکسیموویچ (صربستان)


۷۴ کیلو: ۱- رفیق حسین اوف (آذربایجان) ۲- پتیر باسکی (مجارستان)۳- رومن ولاسوف (روسیه) و کریستوف گینو (فرانسه)


۸۴ کیلو: ۱- واسیلی راچیبا (اوکراین) ۲- آلن خوگایف (روسیه) ۳- آرتور شاهینیان (ارمنستان) و هریتسو مارینوف (بلغارستان)


۹۶ کیلو:۱- سیمافی دزیچنکا (بلاروس) ۲- آرتورالکسانیان (ارمنستان) ۳- شالوا گادابادزه (آذربایجان) و الیس گوری (بلغارستان)


۱۲۰ کیلو: ۱- خاسان باروئف (روسیه) ۲- رضا کایالپ (ترکیه) ۳- یوری پاتریکف (ارمنستان) و میهالی دیک باردوس (مجارستان)

 

کد خبر 131480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز