علی شاکری: خبر پیشنهاد یک میلیون دلاری جمهوری آذربایجان به محمد بنا از جمله خبرهای داغ هفته پیش ورزش ایران بود که واکنش سرمربی موفق تیم ملی کشتی فرنگی ایران را به همراه داشت؛ تا جایی که وی با ابراز بی‌اطلاعی از این ماجرا و شایعات مرسوم رسانه‌ای اعلام داشت هرگز تا پایان ماموریتش با تیم ملی کشتی فرنگی و صید مدال‌های رنگارنگ در مسابقات جهانی استانبول و المپیک لندن به هیچ پیشنهادی فکر نمی‌کند.

سرمربی کشتی - محمد بنا


بنا با بیان اینکه ماجرای اخیر، شیطنت رسانه‌ای بوده، در گفت‌وگو با همشهری عنوان داشت که هرگز صحبتی در این زمینه با مسئولان کشتی آذربایجان نداشته و آنها فقط چند بار در رویدادهای مختلف در گفت‌وگو با او خواستار بر‌پایی اردوی مشترک با تیم ایران شدند که به آنها گفته در این زمینه بهتر است با فدراسیون کشتی ایران مکاتبه کنند.

گفت‌وگوی ما را با سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد این ماجرا و چگونگی حضور تیم ایران در مسابقات آسیایی تاشکند، مسابقات جهانی استانبول و بازی‌های المپیک لندن می‌خوانید.

  • این بار محمد بنا خارج از تشک کشتی خبر ساز شد. آیا واقعاً مسئولان فدراسیون کشتی آذربایجان به شما پیشنهاد مربیگری در تیم ملی کشورشان را دادند؟

باور کنید روحم از این ماجرا خبر ندارد و این هم می‌تواند ادامه همان پروژه جنگ روانی باشد که چند وقتی است آذری‌ها با جذب کشتی‌گیران ایرانی در رقابت با کشتی ایران راه انداخته‌اند و می‌خواهند تمرکز کشتی ما را در مسابقات مهم پیش رو به هم بریزند؛ در حالی که مهم‌ترین آرزوی محمد بنا در دنیا سربلندی ایران و شادی مردم آن است و هیچ پیشنهادی نمی‌تواند مرا اغوا کند. البته آنها چند بار در ترکیه و در جریان مسابقات جام جهانی در دیدار با من خواستار برپایی اردوی مشترک با تیم ایران شده بودند که من هم در جواب گفتم بهتر است در این باره با فدراسیون کشتی ایران مکاتبه کنند. با کادر فنی تیم ملی هم در این زمینه مشورت کردم که با توجه به ریخت‌و‌پاشی که آذربایجانی‌ها راه انداخته‌اند به صلاح ندیدیم که این اردوی مشترک بر پا شود.

  • این روزها تیم کشتی فرنگی آماده حضور در مسابقات آسیایی تاشکند می‌شود؛ قرار است در این میدان با چه نفراتی حاضر شوید؟

در این تیم هیچ‌کدام از ملی‌پوشانی که سال گذشته در تیم ملی عضویت داشتند نخواهند بود و ما همان‌گونه که وعده داده بودیم این فرصت را به کشتی‌گیرانی داده‌ایم که در مسابقات جام یادگار امام و قهرمانی کشور درخشیدند.

  • با توجه به اینکه سال گذشته مقام چهارمی کشتی فرنگی در قهرمانی آسیا در هند با انتقاد بسیاری روبه‌رو شد، فکر نمی‌کنید که این تصمیم ریسک بزرگی است؟

اینگونه نیست که در انتخاب تیم، فکر عواقب نتیجه را نکرده باشیم و اتفاقا امتیازات تیمی هم در محاسبات ما جایگاه خاصی داشته و مطمئنا با ترکیبی به میدان خواهیم رفت که به هر دو هدفمان در این رویداد آسیایی دست پیدا کنیم.

  • کشتی آزاد برای انتخاب نفراتش در راه مسابقات جهانی استانبول قرار شده ابتدای ماه تیر، یک دوره مسابقه انتخابی با حضور همه سرمایه‌هایش برگزار کند؛ آیا کشتی فرنگی هم‌چنین برنامه‌ای برای شناسایی ترکیب اصلی‌‌اش خواهد داشت‌؟

ما شیوه انتخابمان با کشتی آزاد تفاوت دارد و به سبک آنان قرار نیست ترکیب اصلی‌مان را شناسایی کنیم. ما کشتی‌گیرانی که می‌توانند در ترکیب تیم ملی باشند را با هم به تورنمنت‌های مختلف اعزام می‌کنیم و براساس نتایج و عملکردشان اقدام به انتخاب بهترین‌ها خواهیم کرد. این کار را قبلا هم انجام داده‌ایم و جواب گرفته‌ایم و در مجموع تا حدود زیادی نفرات اصلی ما مشخص و معلومند.

  • در انتخاب کشتی‌گیران آیا اعضای کمیته فنی یا فدراسیون هم نظر خواهند داد؟

خیر، هیچ‌کس بهتر از اعضای کادر فنی که شب و روز در اردو و در رویدادهای مختلف با کشتی‌گیران زندگی می‌کنند و از نزدیک شاهد مبارزات و تمرینات آنان هستند نمی‌تواند در این زمینه نظر کارشناسی ارائه دهد.

  • کشتی‌گیران تیم ملی را شما انتخاب می‌کنید یا با مشورت با دیگر اعضای کادر فنی انتخاب می‌شوند‌؟

در انتخاب نفرات تیم ملی دیگر همکارانم و اعضای کادر فنی دیدگاه‌های خود را در محیطی دوستانه ارائه می‌دهند ولی تصمیم‌گیری نهایی با من خواهد بود.

  • یکی از انتخاب‌های سخت تیم ملی کشتی فرنگی به جز وزن 96 کیلوگرم (ازمیان امیر علی‌اکبری و بابک قربانی) در وزن 55 کیلوگرم خواهد بود که محسن حاجی‌پور به‌عنوان رقیب جدی سوریان توانسته در جام جهانی مقابل مانکیف قهرمان المپیک و شکست‌دهنده سوریان در المپیک پکن به پیروزی برسد. تصمیم شما در این وزن چه خواهد بود‌؟

بدشانسی حاجی‌پور این است که در وزن او کشتی‌گیر شاخصی مثل سوریان حضور دارد. با این وجود او از فرصت اول که رفتن به جام جهانی بود نهایت استفاده را کرد و حالا در قهرمانی آسیا این موقعیت را دارد که بیشتر خود را تثبیت کند. ولی این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که هنوز در 55‌کیلو‌گرم با وجود همه شایستگی‌هایی که حاجی‌پور و یاسین بهرامی‌پور دارند فاصله‌شان با سوریان زیاد است. با این اوصاف ما در چند سال اخیر ثابت کرده‌ایم که هرگز به نام‌ها اکتفا نمی‌کنیم و با توجه به موقعیت مسابقات، انتخاب‌های شایسته‌ای داشته‌ایم.

  • خیلی‌ها، تیم ایران را بخت اول قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهان در استانبول می‌دانند؛ نظر شما چیست‌؟

کشتی ورزشی غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان به همین راحتی گفت که چه تیمی قهرمان خواهد شد. در دانمارک اگر هاشم‌زاده در کشتی اول خود حریف بلاروس خود را می‌برد ایران به جای ترکیه قهرمان جهان می‌شد. در مسکو هم ما روی 3 مدال طلا حساب باز کرده بودیم ولی چون نعمت‌پور در دور اول به حریفی از رژیم صهیونیستی خورد همه پیش‌بینی‌های ما غلط از آب درآمد. در استانبول رقابت‌ها به‌دلیل انتخابی المپیک بودن بسیار سخت‌تر از دانمارک و مسکو خواهد بود. با شناختی که از حریفان و حتی نفراتشان دارم، اگر با مشکل ناخواسته‌ای روبه‌رو نشویم و بچه‌ها هم از عهده شرایط تمرینی سخت برآیند معتقدم که نفرات ما لیاقت کسب امتیاز در هر 7 وزن و مدال گرفتن را دارند. البته این را هم‌اکنون با توجه به شرایط کنونی می‌گویم و 5 ماه دیگر معلوم نیست تیم چه شرایطی داشته باشد. اینکه آیا امکانات تدارکاتی به‌طور مطلوب تحقق پیدا می‌کند یا خیر و نیز مصدومیت و ضرب‌خوردگی احتمالی چند چهره شاخص می‌تواند برهم زننده همه پیش‌بینی‌ها باشد.

  • برخی معتقدند که به جای حضور همزمان بابک قربانی و امیر علی‌اکبری در وزن 96‌کیلوگرم یکی از آن دو باید با توجه به فیزیک مناسبی که دارند به وزن 120‌کیلو‌گرم منتقل شود؛ شما به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌اید؟

من نظری مخالف در این باره دارم و معتقدم که اگر خواهان کسب مدال طلا در این وزن در المپیک هستیم رقابت این دو بهتر می‌تواند ما را به هدفمان برساند و رفتن هر کدام آنان از این وزن می‌تواند انگیزه را در نفر باقیمانده کاهش دهد.

کد خبر 133734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز