علی شاکری: فردین معصومی، ملی‌پوش 34‌ساله کشتی آزاد ایران با وجود حضور پرنوسان در میدان‌های بین‌المللی و ظهور مدعیان جوان در وزن 120‌کیلوگرم، چند سالی است که دوبنده تیم ملی را به انحصار خود درآورده.

کشتی گیر - فردین معصومی

معصومی که آلرژی خاصی هم در برابر سؤالات تکراری این‌روزهای رسانه‌ها مبنی بر اینکه چه زمانی از کشتی خداحافظی می‌کندپیدا کرده است، در واکنش به این موضوع می‌گوید: «‌نمی‌دانم چرا همه می‌خواهند هرچه زودتر از کشتی خداحافظی کنم و این در حالی است که من کشتی را دوست دارم و هنوز هم مانند سال‌های اولیه حضورم در تیم ملی سرشار از انگیزه و اشتیاق برای کسب موفقیت‌های بیشتر هستم». با وجود پیش‌بینی رقابتی دشوار برای دارنده مدال نقره و برنز جهان در راه ملی‌پوش‌شدنش در مسابقات جهانی استانبول، معصومی معتقد است که از رقابت با هیچ‌کدام از مدعیان واهمه‌ای ندارد. ملی‌پوش سنگین‌وزن کشتی ایران در گفت‌وگو با همشهری به تفصیل از بازگشت دو‌باره‌‌اش به اردوی تیم ملی بعد از غیبت بحث‌برانگیزش در جام تختی گفته و اینکه این غیبت بر خلاف میل قلبی و ناشی از مشکلات ناخواسته‌ای بوده که مانع از حضورش در این تورنمنت معتبر شده است.

  • از بازگشت دوباره شما به اردوی تیم ملی و اتفاقات جام تختی شروع کنیم. چگونه توانستید فدراسیون و کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد را پس از چند ماه دوری به‌دلیل آن غیبت بحث‌برانگیز، راضی به صدور اجازه بازگشت به اردو کنید؟

در قزوین و در خلال مسابقات بین‌المللی جام شاهد با مربیان تیم ملی و رئیس فدراسیون کشتی نشست دوستانه‌ای داشتیم و طی آن، دلایل عدم‌شرکت خود را به اطلاع آنان رساندیم و آنها هم با حسن نیت حرف‌های ما را شنیدند و در نهایت رأی به حضور مجدد 4 ملی‌پوش به اردوی تیم ملی دادند. البته جریمه غیبت در جام تختی را هم با نرفتن به 2رویداد جام جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا پرداختیم اما دیگر تحمل دوری از کشتی و تیم ملی را نداشتیم.

  • غیبت معصومی در جام جهان‌پهلوان تختی با توجه به حضور منظمش در اکثر دوره‌های این جام کمی عجیب نبود؟

چرا، برای اینکه سابقه نداشته که من در سال‌های اخیر به هیچ میدانی و به‌خصوص جام جهان‌پهلوان تختی پشت کنم ولی باور کنید که غیبتم دلایل منطقی داشت و من به‌علت فوت پسر‌عمه‌ام حال و روز خوبی نداشتم. از سوی دیگر آماده هم نبودم وگرنه امکان نداشت غیبت کنم.

  • پس چرا این موضوع را با کادر فنی در میان نگذاشتید تا همانند یزدانی و گودرزی با شما رفتار شود؟

اتفاقا همین کار را کردم ولی کادر فنی خواستار حضور من در این رویداد بودند و درخواست من را نپذیرفتند.

  • واکنش شما در مورد تصمیم فدراسیون مبنی بر کنار‌گذاشتن غایبان جام‌تختی چه بود‌؟

اگرچه در این مدت خیلی اذیت شدم و نمی‌دانستم جواب مردم را چگونه بدهم ولی به تصمیم فدراسیون و کادر فنی کشتی احترام گذاشتم و هیچ اعتراضی‌ نکردم؛ جریمه‌‌اش هم دوری چندماهه از اردو و چند رویداد مهم بود و حالا هم خوشحالم که دوباره به اردوی تیم ملی بازگشته‌ام.

  • چند وقتی است که شایعه خداحافظی احتمالی شما از تیم ملی قوت گرفته و عده‌ای می‌گویند معصومی به خط پایان کشتی‌‌اش نزدیک شده؛ آیا خود شما نیز به همین نتیجه رسیده‌اید؟

نظر من برعکس این افراد است و با وجود این همه سال حضور در میدان‌های بین‌المللی و کسب مدال‌های متعدد جهانی و آسیایی فکر می‌کنم تازه قدم به دنیای کشتی گذاشته‌ام. هنوز هم همان شور و اشتیاق سال‌های اول حضورم در تیم ملی را دارم. درخصوص خداحافظی اصلا دوست ندارم حرف بزنم و غم بزرگی مرا در بر می‌گیرد ولی در این باره با خانواده‌ام مشورت کردم و تصمیم گرفتم فعلا تا پایان المپیک لندن حرفی از خداحافظی نزنم. تنها در صورتی از این تصمیم منصرف خواهم شد که در دیدارهای انتخابی مغلوب حریفان شوم و آنوقت حتی کمک خواهم کرد تا فرد برنده در بهترین شرایط عازم مسابقات شود.

  • خیلی‌ها می‌گویند با بودن شما بسیاری از جوانان پشت‌خط‌مانده فرصتی برای ابراز وجود پیدا نمی‌کنند.

متأسفانه باید بگویم برخی از جوانان در مقابل بزرگ‌ترهای خود، حدشان را نمی‌دانند و با طرح چنین حرف‌هایی مغلطه می‌کنند. شما نگاه کنید؛ من خودم نزدیک به 4‌سال فقط کارم حضور در اردوی تیم ملی بود بدون آنکه حتی به یک مسابقه برون مرزی اعزام شوم ولی حالا برخی از جوانان هنوز انتخاب‌نشده و دستشان به مدال جهانی نرسیده برای فدراسیون و کادر فنی تعیین تکلیف می‌کنند.

  • موافق برگزاری مسابقات انتخابی با حضور همه مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی استانبول هستید؟

من همیشه خود را سرباز تیم ملی و کادر فنی می‌دانم و هر تصمیمی که آنان بگیرند می‌پذیرم. اگر تشخیص بر این باشد که مسابقات انتخابی لازم است هیچ ترس و واهمه‌ای از رویارویی با حریفانم ندارم و حتی اگر بگویند که در فرودگاه و پای پلکان هواپیما هم باید کشتی بگیری با کمال میل این کار را خواهم کرد. حتی اگر قرار بر انجام مسابقات انتخابی هم نباشد و خود کادر فنی هر فردی را برای 120‌کیلوگرم انتخاب کند بازهم حرفی نخواهم زد، همان‌گونه که در ماه‌های اخیر هم یک کلام پیرامون محرومیت چندماهه با هیچ روزنامه‌ای گفت‌وگو نداشتم. با توجه به حرف و حدیث‌های اخیر در هر شرایطی با تمام وجود در مسابقات انتخابی حاضر خواهم شد و بدون توجه به اعتبار و مدال‌هایم همانند دوران جوانی‌ام پنجه در پنجه جوانانی خواهم گذاشت که فکر می‌کنند جای آنان را تنگ کرده‌ام!

  • مثل اینکه از عکس‌العمل‌ها و حرف‌های یکی از رقیبان جوانت خیلی دلخوری‌؟

ببینید من این را می‌گویم که نباید جو مثبت حاکم بر کشتی را با حرف‌های نسنجیده متشنج کرد. با صبوری و زحمت می‌توان بر مشکلات فائق آمد و این را من تجربه کرده‌ام. بهترین مکان برای اثبات شایستگی روی تشک است. دوران کشتی هر فرد روزی به پایان می‌رسد و با توجه به روحیات پهلوانی در کشتی همه باید متوجه حرف‌زدن خود باشند.

  • در کارنامه شما همه نوع مدال به جز مدال المپیک به چشم می‌خورد. فکر می‌کنی که بتوانی این بار در لندن به آن دست پیدا کنی‌؟

در المپیک پکن در یک‌قدمی کسب مدال برنز ناباورانه مغلوب موتالیموف قزاق شدم که بارها او را برده بودم ولی این بار امیدوارم که به این آرزو دست یابم.

  • به شرطی که در دورهای اول به حکم قرعه با تایمازوف یا بلال ماخوف روبه‌رو نشوی.

البته برای رسیدن به‌عنوان در مسابقات جهانی استانبول یا المپیک فقط این دو، حریفان اصلی من نیستند و کشتی‌گیران گرجستان و آمریکا هم شرایطی کم‌و‌بیش مثل آنان دارند. تایمازوف و ماخوف جزو کشتی‌گیران استثنایی هستند و مبارزه با آنان آسان نیست.

  • در بازی‌های آسیایی گوانجو نیز همین اتفاق برایت افتاد و هم‌گروهی با تایمازوف باعث شد که نتوانی مدال نقره بازی‌های آسیایی دوحه را دو‌باره تکرار کنی.

این از بد‌اقبالی من بود که در دور مقدماتی با این کشتی‌گیر بزرگ هم‌گروه شدم.

  • سبک کشتی کدام کشتی‌گیر سنگین‌وزن را بیشتر می‌پسندی‌؟

من عاشق کشتی‌های علیرضا حیدری بودم و به لحاظ ریزه‌کاری‌های کشتی نیز باید بگویم محمد طلایی حرف نداشت.

  • منظورم کشتی‌گیران مطرح خارجی بود.

من فقط کشتی‌گیران ایرانی را می‌شناسم!

 

کد خبر 134327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز