گروه اقتصادی: وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای اقدامات دولت این کشور در تحت فشار قرار دادن کشورمان در برنامه‌ هسته‌ای، روز سه‌شنبه 19 دی، اعلام کرد که بانک سپه ایران را همچون بانک صادرات، مورد تحریم قرار داده است و این بانک از این پس قادر به استفاده از تراکنش‌های دلاری با نظام بانکی آمریکا نخواهد بود.

 هرچند که تجربه تحریم‌های یکجانبه در دنیا نشان‌دهنده ناکارآمد بودن این اقدامات است، اما دولت آمریکا در اعمال اینگونه تحریم‌ها علیه بانک‌های کشورمان و به اتهام‌های واهی اصرار دارد.

با دکتر داوود زارع اسکندری مدیرعامل بانک تجارت و رئیس شورای عالی بانک‌ها درباره تاثیرات تحریم‌های فوق گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه بانک‌های صادرات و سپه چه تاثیراتی بر فعالیت‌های بین‌المللی نظام بانکی کشورمان خواهد گذارد؟

به هر حال کشور ما 20 سال است که انواع مختلف تحریم‌های آمریکا را تحمل کرده و در این مدت تجربه و مهارت مقابله با تحریم‌ها را یافته است و در برابر تحریم‌های اخیر آمریکا علیه بانک‌های کشورمان نیز راهکارهای مورد نظر پیش‌بینی شده است.

همانطور که بانک صادرات در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرد و به فعالیت خود در عرصه بین‌الملل ادامه داد، برای بانک سپه نیز با تحریم اخیر، اساسا مشکلی به وجود نخواهد آمد و به نظر من این اقدامات هیچ تاثیر و مانع بزرگی بر فعالیت‌ نظام بانکی ایران نخواهد گذارد.

  • دولت و نظام بانکی کشورمان خصوصا بانک سپه چه راهکارهایی برای کاستن از اثرات زیان‌بار این تحریم‌ها می‌توانند در پیش گیرند؟

بانک صادرات در برابر تحریم آمریکا راهکارهای مناسبی برگزید و بانک سپه نیز از این تجارب استفاده خواهد کرد.

البته تحریم بانک سپه و صادرات، بخشی از برنامه گسترده آمریکاست  و انتظار می‌رود هر از گاهی اقداماتی این‌گونه از سوی دولت آمریکا علیه بانک‌های ایرانی صورت خواهد گرفت و احتمالا به مرور سایر بانک‌های کشورمان نیز تحت این تحریم‌های یکجانبه قرار خواهند گرفت، مهم این است که راهکارهای جبرانی برای این تحریم‌ها و محدودیت‌ها را اندیشیده‌ایم و نگرانی نداریم.

در همین چارچوب ما از 32 ماه قبل با کارگزاری‌ها و واسطه‌های مالی بین‌المللی مذاکره کردیم و هم‌اکنون کارگزاری‌های مختلفی هستند که با وجود تحریم‌های آمریکا، با نظام بانکی ما مبادله می‌کنند و اساسا این اقدام آمریکا مانع فعالیت‌های ما نمی‌شود و فقط هزینه‌های مالی و زمانی را به ما تحمیل می‌کند و ما باید راهکارهای لازم برای مقابله با این کار راپیدا کنیم.

  • محدودیت‌های اخیر آمریکا علیه مبادلات دلاری بانک‌های کشورمان چه زیان‌هایی برای نظام بانکی ما در پی دارد؟

نظام بانکی کشورمان نسبت به اینگونه محدودیت‌های آمریکا، سابقه و علمکرد و تجربه مناسبی دارد و از مدت‌ها قبل پیش‌بینی اینگونه تحریم‌ها را کرده بود و به همین دلیل اقدامات اخیر نظام بانکی آمریکا تاثیری بر فعالیت‌های ما نگذاشته است.

از آنجا که نظام بانکی بازوی ارتباطی کشورها با خارج است، اصولا نمی‌توان محدودیت‌های جامعی علیه نظام بانکی یک کشور ایجاد کرد و ادامه روابط ما با کارگزاری‌های بین‌المللی این اطمینان را به ما می‌دهد که مشکل فعلی، تاثیرگذار نخواهد بود و وضعیت کنونی روند نگران‌کننده‌ای نیست،‌ هر چند که مشکل‌زا است و موجب طولانی شدن تراکنش‌های مالی ما خواهد شد.

کد خبر 13146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز