جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

دکتر علی قنبری*: تحریم‌های آمریکا موقوف به تحریم بانک صادرات و سپه و محدود به امروز و دیروز نیست و از ابتدای انقلاب اسلامی، کشورمان در ابعاد گوناگون اقتصادی، نظامی و تکنولوژی تحت تحریم‌های آمریکا بوده است و از این رو نسبت به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا غریبه نیست و آمادگی مقابله با آن را دارد.

 البته طبیعی است که تحریم‌های آمریکا به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی که دارای علم و فناوری پیشرفته است و بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان را در اختیار دارد و تجارت بین‌الملل را مدیریت می‌کند، محدودیت‌هایی را برای کشورمان ایجاد کند و تحریم‌های اخیر نیز بخشی از فعالیت‌های اقتصادی و مالی بین‌المللی بانک‌های سپه و صادرات را محدود خواهد کرد و از این رهگذر مشکلاتی نیز برای نظام بانکی کشور ایجاد خواهد شد.

در این چارچوب، نکته مهم آن است که مسئولان جمهوری اسلامی نباید در برابر تحریم‌های یک‌طرفه آمریکا کوتاه بیایند و باید از طرق مختلف و به‌واسطه سازمان‌های بین‌المللی این تحریم‌ها را پیگیری حقوقی کنند و با اتخاذ اقدامات مناسب، زیان‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا را کاهش دهند.

برای کاستن از تحریم‌های آمریکا و پیشگیری اقدامات بعدی آمریکا علیه سیستم بانکی کشور باید به دنبال راهکارهای جدیدی بود تا این تحریم‌ها کمترین تأثیر را داشته باشد. در این راستا باید از طرق مختلف و اشخاص و مؤسسات ثالث برای انجام مبادلات جدید بهره جست.

البته ممکن است برخی از راهکارها، هزینه‌هایی برای کشور به دنبال داشته باشد، ولی به هر حال باید با راهکارهایی درست و دقیق که دارای حداقل هزینه‌ها باشد، برنامه‌های خود را تحقق بخشیم.

یکی از این راهکارها یافتن دوستان جدیدی در دنیا از طریق همکاری‌های اقتصادی است و باید روابط تجاری و اقتصادی کشور را با اروپا و خاورمیانه بیشتر کرده، ارتباطات با روسیه و چین را از طریق معاملات مستحکم ساخته تا بتوان محدودیت‌های آمریکا را دور زد.

مسئولان بانکی کشور نیز نباید در برابر این اقدامات آمریکا کوتاه بیایند و در مقابل این تصمیم یک‌جانبه و غیرعادلانه آمریکا می‌توان با تحمل برخی هزینه‌ها، با حفظ ارتباطات تجاری و مالی، نیازهای مالی کشور را در قالب همکاری‌های جدید و به‌طور غیرمستقیم تأمین کرد.

یورویی کردن مبادلات ارزی کشور، راهکاری است که البته هزینه‌هایی دارد، ولی به هر حال موجب خواهد شد بتوان آسان‌تر با اقدامات آمریکا مقابله کرد.

در دنیای پیچیده امروزی که تمامی اقدامات بین‌المللی به‌صورت بده- ‌بستان صورت می‌گیرد، این‌گونه نیست که کشوری از یک اقدام یک‌جانبه به‌طور کامل نفع ببرد و همین واقعیت در مورد اقدام اخیر آمریکا نیز صدق می‌کند و آمریکا نیز از اقدام خود ضرر خواهد برد.

مدیریت کارآمد، روزآمد، حساب‌شده و علمی سیستم بانکی کشور می‌تواند هزینه‌های اقدامات آمریکا را علیه بانک‌های سپه و صادرات کاهش دهد و کارآمدی نظام بانکی کشور را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

کد خبر 13147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز