گروه اقتصادی: 4 ماه پس از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در قطع روابط مالی بانک صادرات ایران با سیستم مالی این کشور به اتهام واهی حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا از تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم‌های مشابهی علیه بانک سپه ایران خبر دادند.

به گزارش رویترز، آمریکا قصد اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی علیه بانک سپه ایران را دارد و از کشورهای اروپایی نیز خواسته است روابط مالی خود را با بانک سپه قطع کنند. 

مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند که دارایی‌های بانک سپه در برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به گفته یک دیپلمات اروپایی، آمریکا معتقد است دلایل کافی برای اتهامات خود علیه بانک سپه را در اختیار دارد.

در عین حال، یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد در حالی که واشنگتن از انگلستان و سایر کشورهای اروپایی خواسته است از اقدام آمریکا در تحریم مالی بانک سپه حمایت کنند، اما دولت انگلستان اعلام کرده که نظام حقوقی این کشور نسبت به آمریکا، بسیار محدودتر است و امکان اقدام سریع وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه بانک سپه بر اساس فرمانی اجرایی شماره 13882 که جورج بوش در ژوئن 2005 آن را صادر کرد، صورت خواهد گرفت.

بر اساس این فرمان اجرایی، دولت آمریکا نه تنها می‌تواند تحریم‌های شدید مالی علیه گسترش‌دهندگان سلاح‌های کشتار جمعی اعمال کند، بلکه می‌تواند اقدامات مشابهی علیه افراد و شرکت‌های حمایت‌کننده از گسترش‌دهندگان سلاح‌های کشتارجمعی نیز اعمال کند.

در ماه سپتامبر نیز استوارت لوی از اعمال تحریم‌های مشابهی‌علیه بانک صادرات ایران خبر داد و مبادلات مالی این بانک با نظام مالی و بانکی آمریکا قطع شد.

در همین حال، روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا دیروز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری این کشور ادعا  کرد که بانک‌های بین‌المللی همکاری‌های داوطلبانه گسترده‌ای با اقدامات آمریکا در مبارزه علیه سوءاستفاده از سیستم‌های مالی بین‌المللی دارند.

استوارت لوی معاون خزانه‌داری آمریکا نیز با اشاره به تحریم مشابه آمریکا علیه بانک صادرات ایران و قطع روابط مالی این بانک با سیستم بانکی آمریکا از ماه سپتامبر گذشته، ادعا کرد که موسسات مالی و تجاری متعددی در حال بازنگری روابط تجاری خود با تهران هستند و برخی از موسسات مالی از صدور اعتبارات اسنادی برای تجار ایرانی خودداری می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 سپتامبر بانک صادرات ایران را به اتهام حمایت مالی از گروه‌های تروریستی تحریم کرد و هرگونه معامله بانک‌های آمریکایی با این بانک را ممنوع کرد.

کد خبر 12930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز