پنجشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت عراق از اقدام شش گروه مسلح به کنار گذاشتن سلاح‌های خود و پیوستن به روند سیاسی عراق خبر داد.

عراق شورش ترور تروریست

 به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد، عامر خزاعی وزیر مشورتی عراق در امور آشتی ملی امروز ( چهارشنبه 3 فروردین) در کنفرانس خبری مشترک با برخی شخصیت‌های عراقی که گفته می‌شود پیش از این وابسته به گروه‌های مسلح بودند گفت: شش گروه مسلح عراقی رسما اعلام کردند با کنار گذاشتن سلاح‌های خود ، خواهان مشارکت در روند سیاسی هستند .

 این مقام عراقی اضافه کرد: وزارت مشورتی آشتی ملی عراق طی ماه‌های گذشته با پنجاه و دو گروه مسلح عراقی مستقر در داخل و خارج از کشور مشغول به مذاکره بوده تا آنها را به کنار گذاردن سلاح هایشان متقاعد کند.

 عامر خزاعی بدون اشاره به نام این گروه‌های مسلح گفت: این گروه‌ها اعلام کردند" بدلیل وعده‌های دولت عراق مبنی بر اینکه آمریکا تا اواخر سال میلادی جاری از این کشور خارج می‌شود ، سلاح‌هایشان را کنار گذاشته‌اند. "

 در همین حال شیخ محمود به نمایندگی از گروه‌های مسلح گفت: برخی گروه‌های مسلح تکفیری تلاش کردند تا ما را از هرگونه مذاکره با دولت عراق باز دارند اما با وجود این تلاش‌ها ما با دولت جدید عراق اعلام همبستگی کرده و آمادگی خود را برای مشارکت در روند سیاسی عراق اعلام می‌کنیم .

 وی گفت: تمامی این گروه‌های مسلح پیش از این تنها امریکائیها را که اشغالگر عراق هستند هدف قرار داده بودند و سلاح هایشان را به سوی مردم عراق نشانه نگرفته بودند‌.

وی گفت: گروه‌هایی که مردم عراق را هدف قرار می‌دهند جزو طرح آشتی ملی نیستند.

 پیش از این نیز ثامر تمیمی مشاور دولت عراق در امور شوراهای بیداری گفته بود که امروز بیش از دویست تن از اعضای گروه‌های مسلح مذاکرات خود را برای کنار گذاشتن سلاح در بغداد آغاز خواهند کرد.

 این گروه‌های مسلح وابسته به شش استان بغداد، دیاله، الانبار، موصل، صلاح الدین و کرکوک هستند.

 دولت نوری مالکی طی شش سال گذشته تلاش‌های زیادی را با هدف متقاعد کردن گروه‌های سیاسی برای کنار گذاشتن سلاح‌های خود و مشارکت در روند سیاسی کرده بود.

 دولت عراق در مقابل متعهد شده است افرادی که بطور داوطلبانه سلاح‌های خود را کنار بگذارند تحت پیگرد قانونی قرار ندهد.

کد خبر 130915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز