همشهری آنلاین: دموکرات‌ها در مجالس سنا و نمایندگان آمریکا (کنگره) با طرح جورج بوش مبنی بر اعزام نیرو‌های بیشتر به عراق مخالفت کردند.

به نوشته روزنامه ال پاییس، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا برای مقابله با این طرح رییس جمهوری آمریکا که در قالب استراتژی جدید آمریکا در عراق اعلام شده است، طرح‌هایی را در دست بررسی دارند.

در همین چارچوب دیک دربین سناتور دموکرات در اظهاراتی  که در مرکز ارتباطات حزب دموکرات ایراد کرد، به سخنان بوش درباره استراتژی عراق پاسخ داد. او در این باره گفت: حزب دموکرات آمریکا به این نتیجه رسیده است که ما (آمریکایی‌ها) در جنگ عراق پیروز نخواهیم شد. او همچنین بر این نکته تاکید کرده است که افزایش نیرو‌ها در عراق نتیجه نهایی را تغییر نخواهد داد.

این سناتور آمریکایی خطاب به رییس جمهوری آمریکا افزود: زمان آن فرا رسیده که بوش با واقعیات روبرو شود. آمریکا در حال پرداختن هزینه‌های بسیار بالایی است ... زمان آن فرا رسیده است که طرح منظمی برای خروج نیرو‌های آمریکا از عراق در انداخته شود.

دربین گفت: عراقی‌ها خود باید به تنهایی از کشورشان دفاع کنند. زیرا مسوولیت اصلی فروخواباندن درگیری‌ها به عهده عراقی‌ها است و نه به عهده آمریکایی‌ها. این تنها عراقی‌ها هستند که می‌توانند کشورشان را به سمت آزادی هدایت کنند. او تصریح کرد: در طرح بوش  اعتنایی به آرای مردم نشده است و برمبنای این طرح جنگ عراق ابعاد بیشتر و عمیق تری پیدا خواهد کرد.

قانونگذاران آمریکایی که ژنرال وسلی کلارک دبیرکل سابق ناتو (سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) نیز دیدگاه‌های آنان را مورد تایید قرار داده است، معتقدند که پاره‌ای از ژنرال‌های در حال خدمت ارتش به دنبال راهکار جدیدی برای خاتمه دادن به بحران عراق هستند. بر مبنای این نظر ژنرال‌های آمریکایی و مردم این کشور بر این نظر متفق القولند که زمان انجام تحولاتی در ماموریت نظامی آمریکا فرا رسیده است و باید نیرو‌های آمریکایی را برای پایان دادن به بحران عراق از این کشور خارج کرد.

این دسته از قانون گذاران آمریکایی در توجیه تحلیل خود نسبت به مخالفت با استراتژی جدید بوش گقته‌اند بالا بردن دامنه جنگ تنها باعث می‌شود دولتمردان عراقی دیرتر به راه حلی سیاسی برای حل بحران‌های کنونی دست پیدا کنند.

آنگونه که سناتور چارلز شومر می‌گوید: افزایش نیرو‌های آمریکایی در عراق معنایی ندارد و بدون تغییر در استراتژی هر میزان نیرو که به عراق اعزام شود نخواهد توانست بر اوضاع بحرانی در این کشور مسلط شود. در همین چارچوب سناتور دموکرات ادوارد کندی طرحی را روز سه شنبه ارائه داد که برمبنای آن از تصویب منابع مالی جدید برای افزایش نیرو‌ها در عراق جلوگیری خواهد شد.

کندی به هنگام ارائه این طرح طی سخنانی گفت: همانگونه که نتایج انتخابات نشان داد اغلب آمریکایی‌ها با جنگ در عراق مخالفند، دیگر چه رسد به مساله افزایش نیرو‌های آمریکایی در این کشور. ما قدرتمان را از عموم گرفته‌ایم و میرویم که از این قدرت استفاده کنیم.

کد خبر 13082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز