چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب دموکرات آمریکا درخواست رییس جمهوری برای حمایت از سیاست جدید وی در عراق را رد کرده و در مقابل، خواستار تغییری اساسی در این سیاست شده است.

به گزارش بی بی سی، جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی سالیانه خود در کنگره این کشور از آمریکایی ها دعوت کرده است به استراتژی جدید وی در عراق "فرصت" اثر گذاری دهند.

برای نخستین بار در طول دوران ریاست جمهوری بوش، این سخنرانی در حالی ایراد شد که حزب دموکرات در هر دو مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده دارای اکثریت است در حالیکه در سال های قبل، حزب جمهوریخواه، که حزب رییس جمهوری است، در هر دو مجلس اکثریت داشت.

در واکنش نسبت به اظهارات رییس جمهوری، حزب دموکرات از وی خواسته است تا با تغییر جهتی اساسی در نگرش نسبت به مساله عراق، در صدد بازیابی اعتبار خود و مردم آمریکا برآید.

سناتور جیم وب، که از سوی حزب دموکرات به اظهارات بوش پاسخ می داد، افزود که رییس جمهوری بی محابا آمریکا را به جنگ عراق کشاند و اینک این کشور، به گفته وی، گروگان هرج و مرج قابل پیش بینی این اقدام است.

وب گفت که دموکرات ها خواستار عقب نشینی در برابر تروریسم و یا خروج از عراق بدون توجه به آشوب ناشی از چنین اقدامی نیستند بلکه از تغییر جهتی اساسی به سوی سیاستی حمایت می کنند که بر دیپلماسی محکم منطقه ای استوار باشد.

به گفته سناتور وب، باید سربازان آمریکایی را از خیابان های شهرهای عراق خارج کند و حاوی دستور کاری برای خروج آنان از این کشور باشد.

سناتور جیم وب همچنین رییس جمهوری را متهم کرد که رفاه مردم آمریکا و اعتماد آنان را قربانی شتاب برای ورود به جنگ کرده و افزود که هزینه اقتصادی جنگ سرسام آور است اما در کنار آن، این جنگ به حیثیت آمریکا در جهان نیز لطمه زده و فرصت برای شکست تروریسم بین المللی را ضایع کرده است.

همچنین، سناتور هری رید، رهبر فراکسیون اکثریت در سنای آمریکا، گفت که سخنان رییس جمهوری نشان داد که وی به نگرانی عمده مردم آمریکا، یعنی جنگ عراق، توجهی نداشته است.

حزب دموکرات سیاست اقتصادی آقای بوش را هم مورد انتقاد قرار داده و به خصوص تاکید داشته که دستاورهای ناشی از رشد اقتصادی به گونه ای نا عادلانه بین مردم تقسیم شده به نحوی که سهم ثروتمندان و صاحبان مشاغل بالاتر به مراتب بیش از افراد کم درآمد بوده است.

کد خبر 14170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز