محمود مولایی: زمانی که تیم تاکسیرانی زیرگروه لیگ تهران بود، پرویز مظلومی مربی جوانی به حساب می‌آمد که سرمربیگری این تیم را به عهده گرفته بود.

فوتبال - علی دایی

 این تیم برای آمادگی در زیرگروه لیگ تهران بازی دوستانه‌ای را با تیم دانشجویی دانشگاه شریف برگزار کرد. در این مسابقه مظلومی شیفته مهاجم حریف شده بود؛ مهاجمی بلند قامت که مدام روی دروازه تاکسیرانی هجوم می‌برد و با ضربه‌های سر سعی در گل‌زدن داشت. این مهاجم بعدها همان علی دایی معروف شد که پرویز مظلومی در خاطراتش می‌آورد: «واقعا عالی از زمین بلند می‌شد و هد می‌زد. بازی که تمام شد، با سرپرست تیم دانشگاه حرف زدم و گفتم این بچه دوست دارد در تیم باشگاهی بازی کند؟ جواب سرپرست تیم دانشگاه منفی بود و می‌گفت دایی ترجیح می‌دهد درس بخواند و اینکه او از شهرستان به تهران آمده که مهندس شود». پرویز مظلومی ادامه می‌دهد: «بعد از آن با سرپرست تاکسیرانی به سراغش رفتیم. او با برادرش آمده بود. چند ساعتی با او کلنجار رفتیم و راضی‌اش کردیم که برای تاکسیرانی بازی کند. کلی برایش توضیح دادم که فوتبال وقت زیادی از او نمی‌گیرد و می‌تواند همزمان درس هم بخواند».

جالب اینکه علی دایی در نخستین حضورش در تمرین تاکسیرانی قهر کرد و رفت. مظلومی چنین توضیح می‌دهد: «روز اول تمرین با بازیکنان حرفش شد و قهر کرد. مجبور شدم دوباره به سراغ دایی بروم و راضی به برگشتنش کنم. البته از کارم هیچ‌وقت پشیمان نیستم؛ چون علی خیلی با انگیزه تمرین می‌کرد و خوب هد می‌زد؛ درست مثل زمانی که خودم مهاجم بودم و هد می‌زدم. برای همین سبک بازی‌اش را دوست داشتم. علی در همان سال اول 18گل برای تاکسیرانی زد و آقای گل شد.» و ادامه می‌دهد: «او بعد از هر تمرین تا یک ساعت به صورت انفرادی تمرین می‌کرد. بارها توپ را برایش سانتر می‌کردیم و علی ضربه سر می‌زد. بارها این کار را تکرار می‌کردیم و پاهای ما درد می‌گرفت، ولی او به تمرین ادامه می‌داد. همین پشتکار علی باعث پیشرفتش شد، به بانک تجارت رفت و خیلی زود به تیم ملی دعوت شد».

کشف دایی

درباره کشف استعدادی چون علی دایی گفته‌ها و مصاحبه‌های ناصر حجازی بیشتر شنیده شده است تا خاطرات مظلومی. دروازه‌بان تیم ملی در نخستین حضور ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین و اسطوره استقلالی‌ها بارها در صحبت‌هایش چنین گفته است: «من علی دایی را کشف کردم». در مطلبی که سال 79 از ناصر حجازی در مجله‌ای منتشر شد و شامل ساعت‌ها گفت‌وگو با او بود، حجازی روی کشف 2بازیکن در فوتبال ایران تأکید کرده است؛ یکی رحمان رضایی و دومی علی دایی. در خاطرات ناصر حجازی آمده است: «وقتی بازی‌های دایی را در تیم تاکسیرانی دیدم، به مظلومی گفتم که این بازیکن را به من بده. در آن زمان سرمربی بانک تجارت بودم و از بازی دایی خوشم آمده بود. اما پرویز گفت که این بازیکن تکنیک ندارد و از این حرف‌ها. با همه اینها گفتم که این بازیکن را می‌خواهم و همین اتفاق هم افتاد. دایی بازیکن خوبی بود و بعد از اینکه به بانک تجارت آمد، پیشرفت کرد».

اما پرویز مظلومی بر این باور است که کاشف اصلی بهترین گلزن تاریخ جهان، اوست. گرچه علی دایی بعد از بانک تجارت تغییر مسیر داد و در سال 73 با حضور در پرسپولیس دیگر هیچ‌گاه در قامت بازیکن با ناصر حجازی و پرویز مظلومی همکاری نکرد. دایی که با مربیان استقلالی شروع کرده بود، به قطب مخالف پیوست تا راهش از مظلومی و حجازی جدا شود. چنین است که شاگرد سال‌های دور، امروز در قامت سرمربی پرسپولیس رودرروی مظلومی است.

به احترام یکدیگر

حالا پرویز مظلومی و علی دایی رودرروی هم در دربی 70 روی نیمکت استقلال و پرسپولیس خواهند نشست. این نخستین رویارویی شاگرد و مربی سال‌های دور در دربی نیست؛ دربی 69نخستین رقابت پرویز مظلومی و علی دایی روی نیمکت استقلال و پرسپولیس بود. پیش از این مسابقه نه علی دایی اشاره‌ای به شاگردی نزد مظلومی کرد و نه سرمربی استقلال از سال‌های دور گفت. هر گاه با پرسشی درباره یکدیگر مواجه می‌شدند، با احترام از هم سخن می‌گفتند و می‌گذشتند. حتی در کری‌های مرسوم در دربی نامی از هم به زبان نمی‌آوردند و جهت کری‌خوانی‌ها را به سمت دیگری می‌برند؛ مثل روزی که پرویز مظلومی وعده داد درصورت پیروزی مقابل پرسپولیس با خیالی آسوده می‌تواند از استقلال کناره‌گیری کند و بعد از پیروزی در دربی 69 گفت: «اگر همین امروز از من بخواهند بروم می‌روم؛ چرا که دین خود را به استقلال و هوادارانش ادا کردم. من به استقلال آمده بودم که پرسپولیس را ببریم که بردیم».

این گفته‌ها درست لحظاتی بعد از پایان مسابقه بر زبان مظلومی نشست و در آن سوی میدان علی دایی خشمگین، حضور داشت. او که معمولا حرف‌هایش را به‌صراحت می‌زند، بازهم در صحبت‌هایش هیچ اشاره‌ای به سرمربی استقلال نکرد. او به داوری مسابقه ایراد گرفت و اینکه چرا مسعود مرادی گل محمد نوری را آفساید اعلام کرد. سرمربی پرسپولیس گفت: «یکی به من بگوید چرا و به چه دلیل داور این گل را مردود اعلام کرد، بنده از فوتبال کنار می‌روم». دایی و مظلومی بعد از این دربی درباره اینکه از استقلال و پرسپولیس جدا شوند، حس مشترکی داشتند؛ اما سرمربی استقلال از خوشحالی چنین اظهارنظری کرده بود و دایی به‌دلیل نخستین باخت پرسپولیس با مربیگری او در دربی و ایرادهایی که به داور گرفته بود، در صحبت‌هایی عملی نشده از رفتن گفته بود. مربی و شاگرد در تیم‌های پرطرفدار تهران ماندگار شدند تا برگزارکننده دربی 70 باشند.

یادآوری دربی سال 62

مظلومی البته در آخرین دربی، مردان دایی را شکست داده و دایی نیز در لیگ نهم پیروز دربی پایتخت بود؛ با این تفاوت که علی دایی زمانی با مربیگری پرسپولیس مقابل استقلال به پیروزی رسید که صمد مرفاوی سرمربی آبی‌ها بود. دایی و مظلومی هر کدام 6بار در دربی بازی کرده‌اند. مظلومی در دربی بیست و ششم(22 مهر 1362) یک گل برای استقلال زده است. او در دقیقه 59 تک گل مسابقه را به ثمر رساند. اتفاقا سرمربی استقلال این پیروزی را با برد در دربی 69 مقایسه کرده بود؛ «زمانی که قرعه‌کشی لیگ دهم انجام و مشخص شد باید در مهرماه با پرسپولیس مسابقه بدهیم، گفتم این بازی را می‌بریم. خوشحالم که مثل مهرماه سال ۶۲ که استقلال با گل من از سد پرسپولیس گذشت، باز هم تیم من مقابل پرسپولیس به برتری رسید». پرویز مظلومی تنها یک بار با پیراهن استقلال توانسته دروازه پرسپولیس را باز کند، ولی علی دایی به عنوان بازیکن، همیشه در دربی ناکام بوده و هیچ‌گاه نتوانسته برای پرسپولیس گل بزند.

آخرین ترفندها

علی دایی و پرویز مظلومی با 2هدف مجزا وارد لیگ دهم شدند؛ دایی که در اواسط لیگ نهم با پرسپولیس قرارداد بست، به‌دلیل وضعیت نامناسب این تیم در لیگ گفت که وعده قهرمانی در لیگ را نمی‌دهد. او قهرمانی پرسپولیس را به لیگ دهم ارجاع داد و پیش از شروع فصل گفت که این تیم را قهرمان خواهد کرد. پرویز مظلومی اما در ابتدای فصل سرمربی استقلال شد و وعده داد که در سال دوم حضورش، یعنی فصل آینده با استقلال قهرمان می‌شود.

شروع فصل 90-89 برای استقلال و پرسپولیس متفاوت بود. علی دایی با نتایج ضعیفی که با پرسپولیس به دست آورد، خود را به‌عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح نکرد و در عین حال، استقلال تیم منسجم‌تری نشان داد و حتی در هفته‌های گذشته حضور در رده دوم جدول را هم تجربه کرد.

شرایط امروز 2تیم تقریبا برابر است. استقلال در 26مسابقه گذشته لیگ 46امتیاز به دست آورده و در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است. پرسپولیس نیز با همین تعداد مسابقه 45امتیاز دارد و تیم پنجم جدول به حساب می‌آید. 2تیم پیش از دربی یک مسابقه در هفته بیست و هفتم برگزار می‌کنند؛ فردا استقلال در خانه مقابل صبا قرار می‌گیرد و ملوان میزبان پرسپولیس خواهد بود. اما در اولین بازی 2تیم در سال90، پرویز مظلومی و علی دایی آخرین ترفندها را برای دومین موفقیت خود در پست سرمربی در دربی به کار خواهند گرفت.

کد خبر 130787

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز