همشهری آنلاین: همایش ملی «سلامت از نگاه قرآن کریم» صبح امروز، چهارشنبه، 11 اسفندماه، در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نخستین همایش ملی «سلامت از نگاه قرآن کریم» صبح امروز، چهارشنبه، 11 اسفندماه، با حضور علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران آغاز به کار کرد.

در آغاز این نشست، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، با اعلام اینکه جهاد دانشگاهی فعالیت‌های قرآنی را با رویکرد بین رشته‌ای دنبال می‌کند که از این نظر متفاوت با فعالیت‌ سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها در این حوزه است، اظهار داشت: این همایش یکی از سه برنامه‌ای است که با محوریت سوره کهف در سال جاری در جهاد دانشگاهی ساماندهی و برگزار شده است و در ادامه بنا داریم برگزاری این برنامه‌ها را به تفکیک سایر سوره‌های قرآن کریم و به صورت ترکیبی از حضور سوره‌های قرآن کریم و فعالیت‌های دانشگاهی ادامه دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به واسطه نفس فعالیت‌ خود تلاش دارد تا به فعالیت‌های قرآنی نگاه دانشگاهی و نه صرفاً عبادتی داشته باشد و امیدواریم این همایش بتواند فصل جدید را در حوزه مطالعات بین‌رشته‌ای ایجاد کند.

سللامت از منظر قرآن را تنها با توحید درمانی محقق می‌شود

فیض در ادامه با اشاره به نگاه حضرت امام خمینی(ره) به قرآن کریم افزود: قرآن به تعبیر ایشان نامه محبوبی چون خداوند است که هر آنچه در باطن اوست، در خود برای ما به ارمغان آروده است و این نگاه به قرآن باعث می‌شود برای کسب آرامش و فراغت همواره از قرآن بهره ببریم.

وی همچنین گفت: برای بیان سلامت از نگاه قرآن کریم پیش از هر چیز باید به تعاریفی که از انسان می‌شود، دقت کرد. این نگاه به معنی نگاهی هوشیارانه است که در آن انسان موجودی یکپارچه متصور می‌شود که به تعبیر حضرت امام(ره) هر سه بخش وجودی او، اعتبار و اخلاق و رفتار، می‌تواند نورانی و یا ظلمانی باشد و این به معنی پیوند عمیقی است که میان این سه بخش وجود دارد و در واقع این سه بخش را تنها یک بخش می‌شمارد.

فیض تأکید کرد: سلامت انسان را باید تلفیقی از سلامت جسمانی و روحانی او دانست که پیوندی عمیق نیز در درون او ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت: به اعتقاد من برای ایجاد سلامت از منظر قرآن کریم تنها توحید درمانی است که می‌تواند نتیجه‌بخش و پاسخگو باشد.

سلامت از منظر قرآن چهار رکن دارد

در ادامه این مراسم، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس همایش و مسئول جهاد دانشگاهی علوم پزشکی، در سخنانی نقش انسان در برابر کتاب آسمانی را هموراه ساختاریافته بر مبنای کلام الهی دانست و گفت: پیشرفت‌های روزافزون بشر همواره پرده‌هایی را از راز خلقت برمی‌دارد و او را از وجود هزاران راز دیگر آگاه می‌کند و در این میان قرآن را باید دستورالعملی بدانیم که برای هدایت و آشنا شدن ما بر این رازها نازل شده است.

وی افزود: آنچه امروزه بشر به عنوان رازگشایی از تکامل علمی خود در کلام وحی می‌جوید، به این معنی است که انسان می‌تواند در این کلام الهی به رموز دیگری از حیات خود نیز دست بیابد.

وی همچنین کشف راز سلامت از نگاه قرآن کریم را مبتنی بر چهار رکن ورود مشترک حوزه و دانشگاه در این مقوله، اولویت داشتن این موضوع بر سایر موضوعات، ایجاد مراکز تخصصی پژوهش در طب اسلامی و نیز حمایت از آنها است.

نگاه همایش به سلامت از منظر قرآن علمی است

زهرا نقی‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی و دبیر اجرایی همایش، نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی کوتاه از روند برگزاری همایش گفت: از سال 2008 به بعد در نظام تعریف سلامت در جهان به مقوله سلامت معنوی نیز توجه شده است و مشخص شده است که امروزه می‌توان از منظر معنویت نیز مقوله درمان نگاه کرد. و با استفاده از قرآن کریم نیز به صورت علمی مقوله سلامت را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این همایش در چهار بعد سلامت جسمانی، روحانی، اجتماعی و معنوی سازماندهی شده است، تعداد مقاله‌های رسیده به دبیرخانه همایش را 313 عنوان ذکر کرد که از این تعداد 106 مقاله به موضوع سلامت جسمی، 69 مقاله در موضوع سلامت روانی، 46 مقاله در موضوع سلامت اجتماعی و 62 مقاله نیز در مضوع سلامت معنوی اختصاص یافته است.

سخنران پایانی افتتاحیه این همایش نیز به سخنرانی علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، با موضوع ذکر خدا و سلامت اختصاص یافت.

ذکر خدا موجب سلامت روان است

منتظری در سخنان خود با سپاس‌گزاری از سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور به دلیل ایجاد فضای نگاه چند وجهی به قرآن کریم گفت: عصر امروز ویژگی آسایش را برای زندگی بشری با خود به ارمغان آورده است که در رفاه‌خواهی بشر متجلی است. از سوی دیگر، عدم آرامش و تشویش ذهنی نیز از دیگر ارمغان‌های زندگی بشر امروز به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه برای درمان انواع آسیب‌ها و بیماری‌های روحی و جسمی علم طب نمی‌تواند به اندازه کافی پاسخگو باشد، ادامه داد: خداوند کریم ذکر خود را درمان سلامت روحی و روانی بشر می‌داند و در آیات متعددی از خود این ذکر را موجب آرامش دل و قلب می‌داند.

منتظری افزود: ذکر نام خداوند از سویی باعث سلامت است چنانکه متن قرآن 292 بار آن را مورد استفاده قرار داده که در سه مورد با نام «الله» و «رحمن» همراه شده است. علامه طباطبایی نیز معتقد است، منظور از ذکر در قرآن کریم خود متن آیات آن است. از سوی دیگر خداوند در قرآن قلب را محل دریافت و ادراک حقایق می‌داند و تأکید می‌کند که انسان‌هایی که قادر به انجام این‌ موضوع نمی‌شوند، باید به بیمار بودن دلشان آگاه شوند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ادامه داد: قرآن کریم ذکر خداوند را باعث یادآوری دین می‌داند که دین نیز ما را به عمل صالح می‌خواند و خود مایه آرامش می‌شود. از سوی دیگر، ذکر خداوند عبادت است و عبادت مایه طهارت بوده که به دنبال خود خضوع و خشوع را به همراه دارد و باعث سلامت روان می‌شود.

منتظری افزود: ذکر خداوند موجب پندآموزی و نصیحت می‌شود و این نصیحت و پندآموزی موجب جلوگیری از عصبیت می‌شود و به انسان آرامش می‌دهد. از سوی دیگر، ذکر همان شکر نعمت است و انسان را بر داشته‌هایش سپاس‌گزار می‌کند و به او عزت نفس می‌دهد که موجب آرامش است.

وی همچنین در ادامه به ارائه آمارهایی از توجه طب علمی غرب به مقوله معنویت و نیایش در امر سلامت پرداخت و تاریخچه توجه به این موضوع در طب علمی را از سال 1920 عنوان کرد. 

کد خبر 129644
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز