همشهری آنلاین: ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز سه شنبه در واکنش اظهارات سخنگوی پنتاگون درخصوص آمادگی آمریکا برای اشغال لیبی، اعلام کرد: روسیه تحولات نظامی و سیاسی لیبی را بدقت زیر نظر دارد.

 به گزارش ایرنا از مسکو، منابع خبری روسیه به نقل از یک مقام عالیرتبه ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کردند: روسیه تحولات نظامی و سیاسی لیبی را از جمله با استفاده از امکانات فضایی و ماهواره زیر نظر دارد.

رسانه‌های خبری جهان به نقل از 'سوزان رایس' نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کردند: آمریکا با شرکای خود در سازمان پیمان ناتو، امکان دخالت نظامی در لیبی را بررسی می‌کند.

مقام نظامی روس خاطرنشان کرد: ساختارهای تابعه ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، وضعیت لیبی را از روز نخست اعتراضات مردمی در این کشور زیر نظر دارند و در این زمینه هماهنگ با وزارت خارجه و نهادهای مربوطه اقدام می‌شود.

در همین حال 'سیمون باغداساروف' عضو کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه امروز اعلام کرد: آمریکا به لیبی و ذخایر نفت آن چشم طمع دوخته است و کنترل این کشور برای آمریکا حائز اهمیت فراوان است.

روسیه مخالف سیاست ها و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه خاورمیانه است و برای مقابله با اینگونه تحرکات واشنگتن در عرصه سیاسی بین المللی تلاش می کند.

در جریان اعتراضات گسترده و قیام مردمی در لیبی علیه رژیم قذافی که از دو هفته پیش آغاز و شهرهای مختلف این کشور را فرا گرفته است، نیروهای امنیتی رژیم لیبی و واحدهای مزدوران خارجی به مردم حمله کرده که بیش از 2 هزار نفر کشته و حدود 4 هزار تن دیگر مجروح شدند.

آمادگی آمریکا برای اشغال لیبی

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از آمادگی نیروهای هوایی و زمینی آمریکا در دریای مدیترانه برای حمله به لیبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، "دیوید لاپان" گفت : ما می خواهیم که نیروهایمان برای هر اقدام احتمالی آماده باشند.

وی افزود: گزینه های احتمالی مطروحی همانند کمکهای انسانی و ممنوعیت پروازی هواپیماهای لیبی وجود دارد.نمی توانم به جرئیات اشاره کنم، ولی ما برخی نیروهایمان را به نزدیکی لیبی انتقال داده ایم.

لاپان تصریح کرد: از نیروهای آمریکایی در جنوب دریای مدیترانه و جنوب اروپا در صورت به کارگیری گزینه های احتمالی استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر "پی جی کراولی" سخنگوی کاخ سفید آمریکا اعلام کرد: در برخی مواقع نیروهای خارجی و آمریکایی بدون مجوز سازمان ملل متحد دخالت کرده اند البته این توضیح وقایع تاریخی بود.(این اظهارات نشانه این است که آمریکا گزینه نظامی را بررسی می کند).

از سوی دیگر فرانسه اعلام کرد که بدون مجوز سازمان ملل متحد حمله ای علیه لیبی صورت نخواهد گرفت.

شایان ذکر است که آمریکا پایگاههای نظامی در جنوب ایتالیا و دریای مدیترانه دارد که مقصود "لاپان" استفاده از این نیروها برای حمله به لیبی است.

کد خبر 129550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز