گروه اقتصادی: حدود 58میلیارد دلار از درآمد ناشی از فروش نفت و فراورده‌های نفتی در بودجه سال آینده هزینه می‌شود.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری، براساس آمار و ارقام جداول لایحه بودجه سال 1390 کل کشور از مجموع 591 هزار و 946 میلیارد و 250 میلیون ریال منابع ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 577 هزار و 202 میلیارد و 850 میلیون ریال آن از محل فروش نفت خام و فراورده‌های نفتی تامین خواهد شد.

براساس این گزارش، دولت مبنای محاسبه هر بشکه نفت خام در بودجه سال آینده را 80 دلار پیشنهاد کرده که نسبت به سایر کشورهای نفتی منطقه و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بالا به‌نظر می‌رسد. البته این تنها مصارف ارزی ناشی از درآمدهای نفتی نیست؛ چه اینکه سود پیش‌بینی شده برای شرکت ملی نفت هم ماهیتی نفتی دارد که در سال‌های اخیر دولت این منابع را غیرنفتی قلمداد کرده و به‌صورت ریالی در بودجه منظور می‌شود.

به گزارش همشهری، تنها 14هزار و 743 میلیاردو 400 میلیارد ریال از منابع ناشی از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال آینده از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت تامین خواهد شد.

افزون بر این، دولت در ماده واحده بودجه سال 1390 کل کشور پیشنهاد داده تا مبلغ 5 هزار میلیارد ریال از منابع صندوق ارزی صندوق توسعه ملی به‌صورت غیرارزی فقط برای طرح‌های کشاورزی، آب و طرح‌های کوچک زودبازده اشتغال‌زا استفاده شود. این پیشنهاد دولت در شرایطی در بودجه سال آینده گنجانده شده که قانون برنامه پنجم توسعه به‌عنوان مبنای تنظیم لوایح بودجه 5 سال آینده تاکید دارد که اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی فقط به‌صورت ارزی ممکن است.

این گزارش می‌افزاید: دولت در لایحه بودجه سال آینده از مجلس خواسته است تا اجازه دهد از محل بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی و البته وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری توسط بانک‌های دولتی مبلغ 50 هزار میلیارد ریال حسب مورد به حساب افزایش سرمایه یا بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌های یادشده اختصاص دهد.

البته مشخص نیست درصورت اجازه مجلس به دولت برای تسویه بدهی‌هایش به شبکه بانکی کشور، منابعی در حساب یادشده برای واریز به حساب صندوق توسعه ملی باقی خواهد ماند؛ چه اینکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید 50درصد مانده نقدی حساب ذخیره ارزی در پایان سال ١٣٨٩ و سال‌های بعد به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود.

کد خبر 129377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز