گروه اقتصادی: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده که مجلس، شیوه بررسی و تصویب بودجه را تغییر دهد.

به گزارش همشهری، این پیشنهاد در حالی ارائه شده که هیات‌رئیسه و بسیاری از نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر نسبت به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 90 به دولت هشدار داده و اعلام کرده‌اند که تصویب بودجه در سال‌جاری امکان پذیر نیست و بودجه به‌صورت دودوازدهم و سه‌دوازدهم به تصویب رسیده و کلیات آن پس از تعطیلات نوروز و تا خردادماه در مجلس نهایی می‌شود. ظاهرا این هشدار و نگرانی از سوی دولت جدی گرفته شده‌است.

به‌نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند با رایزنی با نمایندگان مجلس، راهی برای نهایی شدن بودجه 90 تا پایان سال پیدا کند؛ ‌موضوعی که پیش‌بینی می‌شود از سوی مجلس با مقاومت مواجه شود. به اعتقاد نمایندگان مجلس کمبود زمان، کیفیت بررسی و تصویب بودجه 90 را کاهش می‌دهد که مطلوب نیست.

پیشنهاد معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نخستین اقدام در این زمینه است. محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد: مجلس این ظرفیت را دارد که در هر شرایطی بتواند برنامه‌ریزی کرده و بررسی بودجه را نهایی کند، نظر دولت تغییر شیوه ارزیابی و بررسی تصویب بودجه در مجلس است. وی از ارائه لایحه بودجه 1390 کل کشور در هفته آینده به مجلس خبر داد و گفت: یکی از علل تأخیر در ارائه بودجه 90 توسط دولت، بررسی و تصویب دیرهنگام برنامه پنجم توسعه کشور در مجلس است.

میرتاج‌الدینی یادآور شد: مسئولان دولت هم‌اکنون در حال تدوین بودجه 1390 با توجه به این موضوعات هستند. به گفته وی، در حال حاضر مراحل اصلی تدوین لایحه بودجه 1390 به اتمام رسیده و مجلس نیز می‌تواند با برنامه فشرده بودجه 90 را بررسی کند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه گفته می‌شود نظر دولت بر این است که بهتر است مجلس بودجه را یا رد یا قبول کند، نیز تصریح کرد: نظر دولت که البته جمعی از نمایندگان نیز با آن موافقند، این است که شیوه ارزیابی و بررسی و تصویب بودجه باید در مجلس بازنگری شود. وی اضافه کرد: طبیعتاً این موضوع باید در آیین‌نامه داخلی قوه مقننه منظور شود.

کد خبر 127872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز