گروه اقتصادی: تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال90 موجب شده تا دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه زمان و چگونگی بررسی این لایحه مطرح شود.

جعفر قادری

در این زمینه دولت درخواست تغییر نحوه رسیدگی به بودجه در مجلس را مطرح کرده است. با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخواست تغییر نحوه رسیدگی و تصویب بودجه سال آینده را ارائه کرده است. این درخواست تا چه حد منطقی به‌نظر می‌رسد؟

بعید به‌نظر می‌رسد که اکثریت نمایندگان مجلس از این دیدگاه حمایت کنند؛ چراکه فرصت کافی برای طرح پیشنهادهای نمایندگان باقی نمی‌ماند. این در حالی است که طبق روال هرساله نمایندگان پیشنهادهایی را در مورد لایحه بودجه داشته و مایل نیستند که با اتخاذ چنین رویکردی قدرت مانور خود برای بررسی لایحه بودجه سال آینده را محدود کنند و مدت زمانی را برای بررسی و رای به این پیشنهاد داشته باشند که با این روال امکان بررسی چنین درخواستی در مجلس وجود ندارد.

  • با توجه به تاخیر ایجاد شده، به‌نظر شما روند بررسی و تصویب این لایحه و قوی‌ترین راهکار اجرایی آن در مجلس چگونه است؟

برای بررسی لایحه بودجه سال90 درصورتی که مجلس بخواهد روال عادی و آنچه در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده را دقیقا اجرا کند، طبعا تا پایان سال امکان بررسی و تصویب این لایحه وجود نداشته و قطعا این کار به سال بعد موکول خواهد شد. با این شرایط اگر بنا باشد که روشی میانبر برای بررسی و تصویب این لایحه انتخاب شود، مجلس باید بررسی و تصویب دودوازدهم یا سه دوازدهم لایحه مذکور را در دستور کار خود قرار دهد. شاید با اتخاذ چنین شیوه‌ای بتوان لایحه بودجه سال 90 را در فرصت باقیمانده در مجلس بررسی و تصویب کرد اما اینکه اتخاذ چنین شیوه‌ای برای بررسی و تصویب لایحه مذکور تا چه حد اجرایی خواهد بود، نیازمند اصلاح آیین‌نامه و رای نمایندگان است، درحالت عادی امکان بررسی لایحه مذکور در سال 89 وجود ندارد.

  • آیا می‌توان شیوه یا راهکار دیگری در مجلس برای بررسی و تصویب لایحه بودجه درنظر گرفت؟

این احتمال نیز وجود دارد که با افزایش شیفت کاری مجلس و کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه سال آینده اقدام شود اما واقعیت آن است که برخی از نمایندگان مجلس بیش از 2شیفت کاری کشش لازم را نداشته و معمولا جلساتی که در شیفت سوم تشکیل می‌شود، جلساتی است که از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار نیست و در برخی موارد در اینگونه جلسات نیز مشکلات جدی پیدا می‌شود. معمولا جلساتی که در شیفت سوم برگزار می‌شود، محل اختلاف نمایندگان بوده و نتایج به دست آمده از اینگونه جلسات نیز به‌دلیل خستگی نمایندگان چندان قابل‌قبول نیست؛ چرا که نمایندگان توجه چندانی به ماهیت موضوع مورد بررسی در شیفت سوم کاری ندارند.

  • شرایط کنونی ارائه و بررسی بودجه چه تاثیری بر نظام اداری و مالی کشور خواهد داشت؟

درصورتی که مجلس به این جمع‌بندی برسد که بررسی و تصویب دو دوازدهم یا سه‌دوازدهم لایحه بودجه را در دستور کار قرار دهد، تاثیر چندانی نخواهد داشت و ادامه این بررسی به سال آینده موکول خواهد شد. در واقع با بررسی لایحه بودجه براساس دودوازدهم بر همین اساس نیز ابلاغ و تخصیص صورت می‌گیرد و ادامه کار به سال بعد موکول خواهد شد.

  • لایحه بودجه 90 تا چه زمانی به مجلس ارائه خواهد شد؟

براساس آنچه دولت اعلام کرده این لایحه یکشنبه هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد.

کد خبر 127870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز