تنها چند هفته پس از پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، تنور رقابت‌های فوتبال در قاره آسیا با برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سطح باشگاهی گرم می‌شود.

592

لیگ قهرمانان آسیا به عنوان معتبرترین مسابقات باشگاهی در قاره آسیا همه ساله با حضور برترین‌های باشگاهی آسیا برگزار می‌شود و قهرمان این جام در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان حضور می‌یابد.

در فصل گذشته تیم ذوب‌آهن اصفهان، یکی از چهار تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها تا دیدار نهایی این رقابت‌ها پیش رفت، ولی در نهایت نتیجه را به حریف کره‌ای واگذار کرد و شانس حضور در این جام معتبر جهانی را از دست داد.

در رقابت‌های سال 2011 نیز چهار تیم ذوب آهن و سپاهان اصفهان و پرسپولیس و استقلال تهران به عنوان نمایندگان فوتبال ایران حضور دارند تا شاید رؤیای قهرمانی باشگاه‌های ایرانی بعد از دو دهه به وقوع بپیوندد.

سپاهان اصفهان در گروه اول با تیم‌های الهلال عربستان، الجزیره امارات و الغرافه قطر هم‌گروه است. الهلال به عنوان پرطرفدارترین باشگاه عربستان از قدرتمندترین تیم‌های آسیاست و تاکنون دو بار قهرمان آسیا شده است. این تیم دوره گذشته در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب ذوب آهن دیگر تیم اصفهانی ‌شد. الغرافه قطر نیز فصل گذشته تا مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها پیش رفت، ولی مغلوب الهلال شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در گروه دوم مسیر صعود استقلال تهران نسبت به سه تیم دیگر ایرانی هموارتر است. استقلال به عنوان پرافتخارترین باشگاه ایران در آسیا با النصر عربستان، پاختاکور ازبکستان و برنده السد قطر و دمپوی هند دیدار می‌کند.النصر با لیگ قهرمانان آسیا غریبه نیست و تجربه قهرمانی در آسیا را نیز دارد. پاختاکور نیز هر چند نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده، ولی تجربه رویارویی با تیم‌های ایرانی را دارد.

پرسپولیس سومین حضور خود را در این مسابقات تجربه می‌کند و در کنار الاتحاد عربستان، بنیاد کار ازبکستان و الوحده امارات سخت‌ترین گروه را تشکیل داده‌اند. الاتحاد، قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان آسیا، نایب قهرمان فصل گذشته لیگ عربستان است. محمد نور سرشناس‌ترین بازیکن این تیم است و تیم از یک بازیکن الجزایری، دو پرتغالی ویک عمانی سود می‌برد. بنیاد کار قهرمان سه سال اخیر لیگ ازبکستان نیز پس از جدایی اسکولاری و ریوالدوی برزیلی با میرجلال کاسیموف دوره جدیدی را آغاز کرده است. هفت بازیکن این تیم در تیم ملی ازبکستان نیز حضور دارند. الوحده، قهرمان فصل گذشته لیگ امارات نیز سابقه پنج دوره حضور در لیگ قهرمانان را دارد و چند ملی‌پوش اماراتی از جمله اسماعیل مطر در این تیم بازی می‌کنند.

ذوب آهن، نایب قهرمان آسیا در فصل 2011 در سومین تجربه حضور خود برخلاف دوره گذشته در گروه بهتری قرار گرفته است. الشباب عربستان، الریان قطر و الامارات امارات در این گروه هستند. الشباب عربستان به عنوان مهم‌ترین رقیب ذوب آهن سابقه پنج قهرمانی در لیگ عربستان را دارد. این تیم فصل گذشته تا نیمه‌نهایی رقابت‌ها پیش رفت و از بازیکنان خارجی خوبی سود می‌برد.

الامارات تیم دسته دومی لیگ امارات است که به لطف قهرمانی در جام حذفی در لیگ قهرمانان حضور دارد و الریان قطر نیز بازیکنان خارجی خوبی دارد، ولی این دو تیم نمی‌توانند حریفان قدرتمندی برای نایب قهرمان دوره گذشته آسیا باشند.

 رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از 10 اسفند با دیدار استقلال تهران و برنده پلی آف غرب در تهران آغاز می‌شود.

کد خبر 129228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز