همشهری آنلاین: نمایشگاه عکس‌های "طهران قدیم " با آثاری از زنده‌یاد محمود پاکزاد از 6 تا 11 اسفندماه در گالری فروهر به نمایش گذاشته شده اند.

نمایشگاه

به گزارش ایسنا، محمود پاکزاد 9 سال پیش درگذشت و نگاتیوهای بسیاری از عکس‌های او که در حال فرسودگی بودند، چاپ و اسکن شدند.این آرشیو در حالی حاضر در اختیار دختر و داماد زنده‌یاد پاکزاد است و هر چند وقت یک بار در یکی از گالری‌های شهر به نمایش عمومی و فروش گذاشته می‌شود.

در حال حاضر نیز بخش دیگری از این مجموعه با 43 قطعه عکس که همگی سیاه و سفید و مربوط به تهران می‌شود، در گالری فروهر به نمایش گذاشته می‌شود.

33 عکس از این مجموعه در سالن اصلی و تعداد دیگری از آن در دفتر گالری به دیوار رفته است و همه آثار به فروش می‌رسد.

سید محمود پاکزاد سال 1303 در خیابان ری متولد شد و بعد از مدتی نزد عکاسی به نام "حسین آقا اکونومی" عکاسی را فراگرفت.

او سال 1320 اولین دوربین خود را خرید و از آن زمان به عکاسی از مناطق مختلف تهران پرداخت و در سال 1334 توسط نمایندگی آگفا برای دیدن یک دوره آموزشی به شهر لورکوزن آلمان رفت و به دنبال آن نخستین وسایل چاپ عکس رنگی را به ایران وارد کرد و در فروشگاه کوچک خود«اسپورت فیلم» ‌به چاپ عکس‌های رنگی پرداخت.

کتاب "طهران قدیم" از عکس‌های او توسط انتشارات دید به چاپ رسیده و بخشی از عکس‌های این هنرمند در سایت www.old-tehran.net قرار دارد.

پاکزاد علاوه بر گنجینه عکس‌های طهران قدیم، از سال 1370 به عکاسی مجدد از همان مراکز پرداخت تا کارنامه هنری خود را کامل نماید. او سرانجام در پایان تیرماه 1380 از دنیا رفت.

 نمایش این آثار از 11 اسفندماه از ساعت 12 تا 20 ، پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها 18 تا 20 ادامه دارد.

همزمان با این نمایشگاه ،موسیقی زنده توسط مارتین شمعون پور و گلنوش حمیدی اجرا می‌شود.

گالری "فروهر" در بلوار آفریقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 واقع شده است.

 

 

کد خبر 129155

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز