همشهری آنلاین: همزمان با گسترش موج قیام مردمی علیه دیکتاتورها در جهان عرب، صدها نفر از مردم عربستان برای برگزاری روز خشم در 20 اسفند موافقت کردند

به گزارش مهر به نقل از رویترز، صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک تشکیل شده و در آن از مردم عربستان برای برگزاری روز خشم در این کشور دعوت شده که تا کنون صدها نفر از مردم این کشور حمایت خود را از برگزاری این تجمع اعتراض آمیز اعلام کرده‌اند.

گردانندگان این صفحه خواهان انتخاب رهبر از روش‌های دموکراتیک، آزادی بیشتر برای زنان و آزادی زندان سیاسی هستند.

این صفحه که "انقلاب آرزو" نام دارد تاریخ 11 مارس (20 اسفند) را برای برگزاری روز خشم در عربستان اعلام کرده است.

به نوشته رویترز، هر چند تا صبح امروز چهارشنبه صدها نفر حمایت خود را از برگزاری این جنبش اعلام کرده بودند، اما هنوز مشخص نیست که چند نفر از آنها در خارج از عربستان به سر می‌برند.

این در حالی است که ماه گذشته نیز شهر جده عربستان شاهد برگزاری تظاهرات ضد حکومتی بود.

انقلاب‌های مردمی در تونس و مصر نیز از فیس‌بوک آغاز شد و از همین رو برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که عربستان نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که مردم آنها خواهان کنار رفتن حاکمان موجود هستند.

برنامه ریزی برای برگزاری روز خشم در عربستان در حالی انجام می‌شود که عصر روز چهارشنبه پادشاه عربستان پس از سه ماه دوره درمان و استراحت در خارج به ریاض برگشته است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا، به نقل از روزنامه‌ اماراتی درالخلیج اعلام کرد،‌ منابع آگاه عربستانی گفتند: امیر نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان به زودی دستور آزادی برخی زندانیان و صدور پاسپورت برای کسانی که ممنوع السفر شده‌اند را صادر می‌کند. در میان این افراد متفکران مبلغان و اصحاب رسانه قرار دارند.

این تصمیم به مناسبت ورود ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به کشور است. ناظران این گام را مهم ارزیابی کرده‌اند که به افزایش حمایت‌های مردمی از وزیر کشور می افزاید.

به گفته‌ منابع، پادشاه عربستان بزودی ترکیب دولتی جدید را اعلام خواهد کرد و تصمیم‌هایی در زمینه‌ی اصلاحات مهم اتخاذ خواهد کرد.

پادشاه عربستان بعد از سه ماه مداوا و بعد از جراحی در آمریکا و گذراندن دوره نقاهت در مراکش روزچهارشنبه وارد فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض شد و مورد استقبال با شکوه مسئولان قرار گرفت.

پادشاه عربستان قبل از بازگشت به کشور 40 میلیارد دلار را به سازمان‌ها و موسسات این کشور اختصاص داده و وعده آزادی زندانیان، بهبود وضعیت مسکن‌، آموزش ‌،اشتغال،‌ کمک به باشگاه های ورزشی و انجمن های ادبی را داده است.

از سوی دیگر دکتر هاشم یمانی، رئیس مجتمع انرژی هسته‌ای عربستان با اریک لیسبون، وزیر صنایع و انرژی فرانسه در ریاض توافقنامه هسته‌ای با هدف استفاده‌ی صلح آمیز از این انرژی را امضا کرد و رسما وارد باشگاه هسته‌ای شد.

این توافق‌نامه به سازمان‌های دو کشور اجازه می‌دهد به تولید و استفاده‌ی صلح آمیز انرژی هسته‌ای و آموزش کارشناسان عربستانی در فرانسه بپردازند.

کد خبر 129043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز