همشهری آنلاین: ایلنا: وزیرکار و امور اجتماعی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها موجب توانمند شدن جامعه کارگری کشور به صورت اعم و به طور اخص حداقل مزد بگیران شده است ،گفت: دلیلی برای افزایش جهشی مزد سال آینده وجود ندارد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر کار

به گزارش ایلنا، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با طرح این پرسش که «هدف از افزایش دستمزدهای سالانه چیست؟» گفت: وقتی بتوانیم قدرت خرید کارگران را تقویت کنیم دیگر دلیلی برای طرح این مسائل وجود ندارد.

با این حال وی در مورد موضوع دولت به عنوان بزگترین کارفرمای کشور در خصوص افزایش مزد سال 90 حرفی نزد و گفت: شورای عالی کار امسال نیز مانند سالهای گذشته با حضور شرکای اجتماعی در خصوص مزد تشکیل جلسه خواهد داد که نتیجه آن در هفته پایانی اسفند اعلام خواهد شد.

وزیرکار با طرح این مسئله که در 6 ماه گذشته بخشی از اخبار رسانه‌ها به مسئله مزد سال 90 اختصاص دارد؛ افزود: بهتر است رسانه‌ها تا زمان اعلام مصوبه شورای عالی‌کار از انتشار و انعکاس اظهارات سلیقه‌ای و غیر رسمی افراد مختلف در مورد موضوع مزد سال 90 خود داری کنند.

شاید این گفته‌های وزیرکار اشاره باشد به بازتاب اظهارت اخیر خودش که گفته بود: ممکن است به دلیل اجرای طرح هفمند سازی و پرداخت نقدی یارنه‌ها دستمزدهای سال 90 افزایش نیابد.

تنها چند روز پس از انتشار این گفته‌ها که واکنش فعالان کارگری را برانگیخت، وزیر کار و امور اجتماعی مدعی شد: که در انتشار گفته‌های سوءتفاهم شده‌است.

اما تنها چند روز بعد، وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز پیشنهاد داد که به دلیل آثار احتمالی افزایش دستمزدها بر اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، بهتر است به جای افزایش مزد حمایت‌های اجتماعی کارگران و مزد بگیران تقویت شود؛ پیشنهادی که با تلاش‌های چند ماه گذشته مسوولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی مبنی دریافت فرانشیز در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در تقابل آشکار قرار دارد.

شیخ‌الاسلامی در خصوص اظهارت این عضو کابینه با استقبال از تقویت حمایت‌های اجتماعی از مزد بگیران؛ گفت: این موضوع از قبل درحال اجرا بوده‌است.

شیخ الاسلامی همچنین به عنوان عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در خصوص اینکه آیا تقویت حمایت‌های اجتماعی با دریافت فرانشیز نقدی از بیمه شدگان در تعارض نیست؛ گفت: در خصوص دریافت فرانشیز توضیحات مسوولان وزارت رفاه کافی بود.

وی افزود: با این حال به دلیل برخی سوء برداشت‌ها باید یادآور شوم که هدف از دریافت فرانشیز، کاهش فرانشیزهای کنونی بود.

شیخ الاسلامی همچنین درخصوص پاسخ به پرسش دیگری مبنی برنظر وزارت کار درباره ادغام وزات رفاه در این وزارتخانه سکوت کرد.

کد خبر 129035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز