گروه اقتصادی: سخنگوی اقتصادی دولت تنها یک هفته پس از اظهارنظر ابهام‌آمیز وزیر کار درباره تعیین سطح دستمزد کارگران در سال آینده، از پیشنهاد جایگزین دولت برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران خبر داد.

صنعت

شمس‌الدین حسینی درباره دستمزدهای سال 90 کارگران به گسترش و تعمیق پوشش تامین اجتماعی کارمندان و کارگران به جای افزایش دستمزدها اشاره و تصریح کرد: اگر برای اینکه کارگران یا کارمندان را تحت پوشش و حمایت قرار دهیم به بهانه تورم، نرخ مزدها و حقوق را افزایش دهیم دیری نمی‌پاید که این موج تبدیل به موج افزایش قیمت می‌شود و اثر مثبت آن مستهلک خواهد شد. به گزارش همشهری این اظهارات وزیر اقتصاد در شرایطی مطرح می‌شود که چندی پیش معاون او محمدرضا فرزین از ضرورت تفکیک افزایش سطح دستمزدها با نرخ تورم سخن به میان آورده بود.

به گزارش مهر، وزیر اقتصاد روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: آنچه ما مطرح می‌کنیم این است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و توزیع نقدی یارانه‌ها هزینه‌های خانوار جبران شده است و به گواه آمار و ارقام این جبران فراتر از آثار افزایش و اصلاح قیمت‌ها بود. به‌گفته حسینی، اگر به‌جای اینکه به سراغ افزایش دستمزدها برویم به سراغ توسعه نظام تامین اجتماعی برویم که در قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده و حمایت‌های هدفمند را جایگزین دستکاری نرخ‌ها کنیم قطعا موفقیت‌آمیز‌تر خواهد بود. او البته این را هم گفت که انجام این کار مانند اصلاح نظام یارانه در کشور مستلزم گفت‌وگو، تفاهم، برقراری اشتراک نظر و درک ضرورت‌ها و اثربخشی راهکارهاست.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: وزارت کار تلاش دارد که با انجمن‌های کارفرمایی یا نمایندگان آنها و همچنین نمایندگان کارگری به یک اتفاق نظر برسد تا هم به شیوه‌های مؤثر، مفید و سازنده از نیروهای کار کشور، کارگران و کارمندان حمایت شود و هم اینکه ریشه‌های تورم که از جمله آنها مارپیچ هزینه و تورم است خشکانده شود.

به گزارش همشهری، اظهارات وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که دولت به‌طور جدی، برنامه عدم‌افزایش حداقل حقوق در سال آینده را دنبال می‌کند؛ برنامه‌ای که با اظهارات وزیر کار هفته گذشته آغاز شد اما با اصلاحی که صورت گرفت سریع موضوع جمع شد اما این‌بار سخنگوی اقتصادی دولت به میدان آمده و قصد دارد با پیوند موضوع به قانون هدفمندی یارانه‌ها، دلایل عدم‌افزایش را تبیین کند.
درصورتی‌که دولت برنامه‌ای برای افزایش حقوق کارگران نداشته باشد، به‌طور طبیعی حقوق کارکنان دولت هم افزایش نمی‌یابد؛ موضوعی که در تضاد با قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون کار است.

یارانه نقدی تازه‌واردها

وزیر اقتصاد همچنین درباره نحوه پرداخت یارانه نقدی ثبت‌نامی‌های جدید گفت: افراد از زمان ثبت‌نام از منابع برخوردار می‌شوند. براساس این گزارش، حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد یارانه‌های قبلی را نیز دریافت خواهند کرد؟ گفت: آنچه اعلام کردیم این است که مدام به عقب برگشت نکنیم. در طراحی‌ها پیش‌بینی شده است که اگر افرادی از قلم افتادند، ثبت‌نام کنند و از زمانی که ثبت‌نام می‌کنند، از منابع برخوردار خواهند شد.

2 میلیارد دلار به موجودی صندوق توسعه ملی افزوده شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازه‌ترین اعلام نظر موجودی صندوق توسعه ملی را در حال حاضر 12 میلیارد دلار اعلام کرد. او پیش‌تر موجودی صندوق در پایان دی ماه را 10 میلیارد دلار اعلام کرده بود که به‌نظر می‌رسد 2میلیارددلار دیگر به حساب صندوق واریز شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور هفته گذشته در اظهارنظری اذعان کرده بود که صندوق توسعه ملی 22 میلیارد دلار موجودی دارد. اما شمس‌الدین حسینی دیروز گفت در حال حاضر 12میلیارد دلار موجودی صندوق توسعه ملی است که این منابع باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد. هفته پیش محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور هم در ماهشهر گفته‌بود این صندوق 15میلیارد دلار موجودی دارد.

کد خبر 128699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز