همشهری آنلاین: معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به منظور هدایت و نظارت مناسب بر عملکرد کارکنان دورکار، دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد و نحوه اعمال مقررات اداری و استخدامی کارمندان دورکار را ابلاغ کرد.

دور کار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، به منظور هدایت و نظارت مناسب بر عملکرد کارکنان دورکار و تمشیت بهتر امور مربوط به فعالیت‌های دورکاری در نظام اداری، دستگاه‌های اجرایی موظفند بر اساس فرم ارزیابی، عملکرد و رفتار آن دسته از کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که بر اساس آیین‌ نامه دورکاری به انجام خدمت می‌پردازند را با رعایت شرایط و ضوابط ذیل مورد ارزیابی قرار دهند.

بر این اساس، عنوان فعالیت‌های عوامل عملکردی مورد نظر در دوره ‌دورکاری و ضریب اهمیت هر یک از آنها با توافق مدیر واحد مربوطه و کارمند دورکار تعیین و در فرم ارزیابی درج می شود.

بر این اساس، ضریب اهمیت معیارهای فرآیندی با توافق مدیر امور مربوط و کارمند دورکار تعیین و در محل مربوطه درج می‌شود.

همچنین شاخصهای ارزیابی فعالیت‌ها و معیارهای درج شده در فرم ارزیابی عملکرد توسط مقام مافوق تعیین شده و به اطلاع ارزیابی شونده می‌رسد.

بر اساس این دستورالعمل، عملکرد و رفتار ارزیابی شونده توسط مدیر واحد مربوطه در طول مدت دورکاری بر اساس معیارهای عملکردی مورد نظر در فرم ارزیابی، مورد سنجش قرار گرفته و راهنمایی‌های لازم به ارزیابی شونده ارایه می‌شود.

همچنین در پایان مدت دورکاری فرم ارزیابی عملکرد بر اساس اطلاعات حاصل شده در طول دوره توسط مدیر واحد تکمیل می‌شود و فرم ارزیابی تکمیل شده برای اطلاع ارزیابی شونده به رویت وی رسیده و آن را امضا می‌کند.

بر این اساس، چنانچه ارزیابی شونده به نتیجه ارزیابی خود معترض باشد، حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از رویت فرم، اعتراض خود را به صورت مکتوب به کارگروه اجرایی طرح دورکاری دستگاه متبوع ارایه می‌کند و کارگروه مزبور نیز موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به اعتراض کارمند رسیدگی و نتیجه را اعلام کند و در این صورت امتیاز تعیین شده توسط کارگروه مبنای تصمیمات اداری خواهد بود.

این دستورالعمل تاکید می‌کند که بدیهی است امضا و یا عدم امضای فرم ارزیابی توسط ارزیابی شونده تأثیری در مجری بودن نتایج حاصله از آن نداشته و کارمند معترض صرفاً باید به صورت مکتوب اعتراض یا شکایت خود را بر اساس روند عنوان شده به کارگروه مزبور ارایه دهد.

بر این اساس، حداکثر امتیاز ارزیابی در این فرم 100 امتیاز بوده که 60 امتیاز آن به عوامل عملکردی و 40 امتیاز به عوامل فرآیندی اختصاص یافته است و حدنصاب لازم 60 امتیاز تعیین می شود و ادامه دورکاری کارمند منوط به کسب نصاب مذکور می‌باشد.

بر اساس ابلاغ مقررات اداری و استخدامی برای کارمندان دورکار، پس از تعیین نوع کار و فعالیت مربوطه و تبادل تعهد نامه بین کارمند و دستگاه متبوع، کارمند موظف است بر اساس آن و حاصل کار به سازمان گزارش دهد.

بر این اساس، نحوه استفاده از مرخصی استحقاقی کارمند دورکار با رعایت مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، منوط به درخواست کارمند و موافقت مدیر بلافصل واحد ذیربط می‌باشد.

همچنین چنانچه در ساعات انجام کاری، کارمند دورکار دچار حادثه‌ ناشی از انجام کار شود و مراتب مورد تأیید دستگاه ذی‌ربط قرار گیرد، طبق مقررات مربوط به از کارافتادگی سایر کارمندان، با آنان رفتار خواهد شد و در سایر موارد از کارافتادگی و در صورت احراز دلایل و شرایط مربوطه، مقررات مربوط برای این قبیل کارمندان، اعمال خواهد شد.

بر اساس این ابلاغیه، در صورتی که کارمند دورکار در ساعات اداری تعیین شده برای انجام مذاکره و تبادل‌نظر ضروری، نیاز به مراجعه به واحد و یا دستگاه متبوع خود را داشته باشد، ساعات رفت و برگشت از منزل و دستگاه مربوط به عنوان ماموریت اداری تلقی شده و کارمند دور کار موظف است برگه یا در خواست ماموریت مربوطه را برای ثبت در سوابق پرسنلی به تایید مدیر واحد ذی ربط برساند.

ساعات کاری کارمند دور کار، نحوه انجام وظایف و نحوه ارتباط با فرد دور کار و پرداخت اضافه کاری و سایر پرداخت‌های قانونی به اینگونه کارکنان براساس ماده 12 آیین نامه دوری کاری و براساس حجم و کیفیت کار توسط کار گروه اجرایی و با پیشنهاد مدیر واحد متبوع و تایید رییس کار گروه اجرایی صورت خواهد پذیرفت.

بر اساس ابلاغ مقررات اداری و استخدامی برای کارمندان دورکار، در صورت استفاده از مرخصی استعلاجی، کارمند دور کار موظف است مراتب را بلافاصله به مدیر واحد مربوطه اعلام و مستندات مربوطه را پس از پایان مرخصی ارایه می‌دهد، در این صورت با وی از منظر بهره مندی از مرخصی استعلاجی طبق مقررات مربوطه رفتار خواهد شد و در صورتیکه طول مدت مرخصی استعلاجی بیش از سه روز بوده و در زمان مرخصی استعلاجی کارمند دورکار موظف به ارایه نتیجه فعالیت کاری باشد و وی قادر به این عمل در زمان تعیین شده نباشد، ‌باید با توافق مدیر مافوق در خصوص تحویل یا تمدید زمان تحویل کار اقدام کند.

همچنین چنانچه کارمند دور کار در ایام توافق شده به بیماری صعب العلاج دچار شود، ‌موضوع دور کاری منتفی و با این گونه کارمندان طبق مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

بر اساس ابلاغ مقررات اداری و استخدامی برای کارمندان دورکار، در صورت فوت کارمند دورکار در حین انجام کار یا به سبب انجام کار، بنا بر ادله مثبته طبق مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

بر این اساس، شرکت کارمند دور کار در دوره‌های آموزشی دستگاه متبوع در چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت حتی الامکان به صورت غیر حضوری و در غیر اینصورت همانند سایر کارمندان خواهد بود.

کد خبر 126098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز