سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام شیخ علی دوانی، مورخ و محقق نامی تاریخ اسلام وایران معاصر شب گذشته در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا علی دوانی سال 1308 در دوان استان فارس به‌دنیا آمد. او که در محضر استادان برجسته‌ای چون حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله طباطبایی تلمذ کرده بود، از استادان نام‌داری چون شیخ آقا بزرگ تهرانی و علامه شوشتری اجازه داشت و مورد وثوق و احترام اهل تحقیق بود. وی در طول دوران عمر خود صرفا به پژوهش مشغول بود و در جمهوری اسلامی هم مسوولیتی نداشت.

دوانی تا درجه‌ اجتهاد در حوزه‌ علمیه قم تحصیل کرد و بیش از ‌صد و ده اثر تألیف و ترجمه از خود برجای گذاشت. این مورخ شهیر تاریخ اهل بیت (ع) و مروج فرهنگ غدیر، در‌حالی‌که به تحریر آخرین اثر خود - "دایره‌المعارف علوی" - مشغول بود، در آخرین ساعات عید غدیر پس از به‌جا آوردن مراسم سنتی این روز، به‌گفته پسرش، در اثر عارضه‌ قلبی و ریوی درگذشت.

 گزارش همشهری آنلاین نیز حاکیست که حجت الاسلام دوانی از جمله مورخان شاخصی بود که درکی دقیق از تحولات تاریخ معاصر داشت و مجموعه کتابهای وی دراین زمینه از جمله منابع مهم و قابل اعتنا در تحلیل رخدادهای تاریخ معاصر، به خصوص روابط میان گروهها واشخاص اسلامی به شمار می رود.

ده جلد کتاب تالیفی ایشان درباره نهضت روحانیون ایران  و نیز کتاب شرح حال آیت الله بروجردی از جمله مهمترین منابع مورد استناد مورخین در این موضوعات است که از سوی آن زنده یاد تدوین شده است.

زنده یاد دوانی علاوه بر یادگارهای تالیفی فرزندانی را نیز به یادگار گذاشته است که هر کدام از آنها در حیطه های مختلف فکری و فرهنگی دستی چیره دارند.

دکتر محمد رجبی در زمینه فلسفه و تاریخ تمدن، دکتر محمدحسن رجبی و محمدحسین رجبی در زمینه تاریخ معاصر و محمدعلی رجبی از استادان هنر نگارگری فرزندان آن زنده یادند.

فاطمه رجبی، نویسنده کتاب « احمدی نژاد معجزه قرن بیستم »، نیز فرزند استاد دوانی است.

مراسم تشییع پیکر استاد دوانی، فردا ساعت 9 صبح از مقابل مسجد دانشگاه امام صادق(ع) انجام می شود.

کد خبر 12900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز