دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: لایحه بودجه 540هزارمیلیارد تومانی سال 1390 پس از دو ماه و نیم تاخیر به مجلس رسید.

مجلس

به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور روز یکشنبه لایحه بودجه سال 1390 کل کشور را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه‌ای با ویژگی انبساطی شدید یا فوق‌انبساطی.دولت در لایحه بودجه سال آینده، حجم کل بودجه را از 368 هزار میلیارد تومان با 46 درصد افزایش به 539 هزار میلیارد تومان رساند. بودجه عمومی دولت نیز از حیث منابع و مصارف از 127 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به 177 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که جهشی 39 درصدی را نشان می‌دهد. بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت هم از حیث منابع و مصارف با 44 درصد افزایش نسبت به امسال از252.5  به 362 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

این گزارش می‌افزاید: هرچند رئیس‌جمهور جزئیات بیشتری به هنگام ارائه لایحه بودجه سال آینده درباره منابع و مصارف مالیاتی و ارزی نفتی ارائه نکرد اما گفته می‌شود دولت درآمد بالایی از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به میزان 60 هزار میلیارد تومان (یعنی 3 برابر سال‌جاری) و البته اصلاح سایر کالاها در لایحه بودجه سال 90 کل کشور پیش‌بینی کرده است.

براساس آمارهای مقدماتی، حجم بودجه عمرانی با رشد 53درصدی از حدود 31 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به 47 هزار و 500 میلیارد تومان در سال آینده افزایش یافته است. به گزارش مهر، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس افزایش سهم اعتبارات عمرانی در بودجه سال‌1390 را به‌عنوان یک خبر خوش اعلام و تاکید کرد که دولت از افزایش بودجه عمرانی در مجلس استقبال می‌کند. او بودجه هزینه‌ای کشور را از مجموع کل بودجه،89 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت که 15 هزار میلیارد تومان برای درآمدهای اختصاصی (درآمد- هزینه) و 25 هزار و 400میلیارد تومان نیز برای تملک دارایی‌های مالیاتی است.

به گفته رئیس‌جمهور، لایحه بودجه 90 براساس قانون برنامه پنجم توسعه، سیاست‌های ابلاغی برنامه و در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز، با نگاه عدالت‌محور، توجه به کاهش فاصله طبقاتی و رشد فضایل اخلاقی، ترویج آرمان‌های انقلابی، پشتیبانی و تاکید و توانمندسازی بخش مردمی و تعاونی در اقتصاد تنظیم شده است.

او گفت: در لایحه بودجه 90 تلاش شده است که توجه به مناطق مختلف از دورترین نقاط تا مرکز کشور و توزیع و تخصیص منابع با نگاه عدالت‌محور باشد. رئیس‌جمهور با ارائه آماری از رشد تقاضای کار در کشور، گفت: اگر بخواهیم تا سال 1392 بیکاری را به نرخ 2 تا 3 درصد که نرخی طبیعی در بازار کار است، برسانیم سالانه باید 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.
او با بیان اینکه انعطاف لازم در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد، خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: اگر شاکله، انسجام و جهت‌گیری بودجه حفظ شود، دولت همه تعهدات خود را در سال آینده محقق خواهد کرد. رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: با همین دیدگاه به لایحه بودجه نگاه کنید، ما نیاز نداریم که لایحه جدیدی در مجلس نوشته شود؛ چراکه این کار به نمایندگی از شما و کل کشور انجام و سعی شده است تا همه جهت گیری‌های برنامه و نیازهای کشور در لایحه پیش‌بینی شود.

درخواست لاریجانی برای بررسی هرچه سریع‌تر لایحه بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دریافت لایحه بودجه از کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس خواست هرچه سریع‌تر بررسی لایحه را در دستورکار قرار دهند. علی لاریجانی گفت: یک مقدار به‌خاطر ضیق وقتی که داریم همکاری کنید تا آنجایی که ممکن است بتوانیم از زمان استفاده کنیم و کمیسیون‌ها هم بتوانند کار خود را زودتر شروع کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم که بودجه با سرعت بیشتری پیش برود؛ هرچند که به خاطر تاخیر در ارائه بودجه، زمان ما کوتاه است. پیش از این نمایندگان مجلس و هیات رئیسه تصویب نهایی لایحه بودجه را تا پایان سال بعید می‌دانستند که با سخنان روز یکشنبه لاریجانی احتمال یافتن راه‌حلی برای تصویب آن تا پایان سال قوت گرفته‌است.

60 هزار میلیارد تومان؛ درآمد هدفمندی یارانه‌ها

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده کل کشور را حدود 60 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این لایحه براساس نفت 80 دلاری و ارز 1050تومانی بسته شده است. رحیم ممبینی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده کل کشور 60 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است؟ گفت: بله، همین طور است. ممبینی درباره قیمت پایه نفت و ارز در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی برای سال 90 اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده کل کشور براساس قیمت پایه نفت 80 دلار و ارز 1050 تومان بسته شده است.

مقایسه برخی ارقام بودجه 89 و 90

بودجه جدول

کد خبر 128852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز