دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران یکشنبه 20 فوریه در یک کنفرانس عمده علمی در امریکا هشدار دادند شمار فزاینده جمعیتی مرفه‌تر که برای منابعی کمیاب‌تر رقابت می‌کنند، ممکن است جهان را تا سال 2050 "غیرقابل شناخت" کند

planet

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان بونگارتس از سازمان غیرانتفاعی Population Council گفت بر اساس پیش بینی سازمان ملل جمعیت جهان امسال به هفت میلیارد نفر می‌رسد و تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، "و تقریبا همه این افزایش جمعیت در کشورهای فقیر به خصوص در آفریقا و آسیایی جنوبی رخ می‌دهد."

جیسون کلی از بنیاد حیات وحش جهانی در اجلاس سالانه انجمن پیشرفت علوم آمریکا (AAAS) گفت برای سیر کردن این شکم‌ها "ما باید در 40 سال آینده به اندازه همه غذایی که در 8000 سال گذشته تولید کرده‌ایم، غذا تولید کنیم."

جان کاسترلاین، رئیس "ابتکار عمل پژوهش جمعیت" در دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید این جمعیت در حال تورم مشکلاتی مانند تهی ‌شدن منابع را تشدید خواهد کرد.

اما انتظار می‌رود که درآمد مردم در 40 سال آینده افزایش یابد- در سطح جهان سه برابر و در کشورهای در حال توسعه چهار برابر شود- و فشار بیشتری بر روی ذخایر جهانی غذا بیاورد.

به گفته کارشناسان افراد با افزایش درآمد گرایش پیدا می‌کنند که به بالای زنجیره غذایی بروند، یعنی نسبت به زمانی که پول کمتری داشتند، گوشت بیشتری مصرف کنند.

کارشناسان می گویند برای تولید نیم کیلوگرم گوشت حدود 3.5 کیلوگرم غلات و برای تولید نیم کیلوگرم پنیر یا تخم‌مرغ 1.5 تا 2 کیلوگرم غلات باید صرف شود.

کلی با تشویق دانشمندان و دولت‌ها به شروع ایجاد تغییرات در نحوه تولید غذا گفت: "جمعیت بیشتر، پول بیشتر، مصرف بیشتر، اما همان سیاره."

در عین حال کارشناسان جمعیت اختصاص بودجه بیشتر به برنامه‌های تنظیم خانواده برای کم به کنترل رشد شمار انسان‌ها به خصوص در کشورهای در حال توسعه را خواستار داشته‌اند.

بنگارتس گفت: "در 20 سال گذشته، سرمایه‌گذاری چندانی در تنظیم خانواده انجام نگرفته است، اما اکنون دوباره علاقه‌ها به این موضوع جلب شده است، که تا حدی ناشی از عوامل زیست‌محیطی مانند گرمایش جهانی و افزایش قیمت جهانی غذا است."

کاسترلاین گفت: "ما می‌خواهیم رشد جمعیت را به حداقل برسانیم، و تنها شیوه موثر برای انجام این کار اجرای کارآمدتر تنظیم خانواده است."

کد خبر 128845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز