چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنا به پیش بینی بنیاد آلمانی جمعیت جهانی (DSW) در شب اول ژانویه 2011 جمعیت زمین 6 میلیارد و 934 میلیون و 196 هزار نفر خواهد شد که حدودا 80 میلیون نفر بیشتر از آغاز سال 2010 خواهد بود.

population

خبرگزاری آلمان گزارش داد، بنا به اعلام روز سه شنبه این موسسه، جهان اواسط سال 2011 از مرز هفت میلیارد نفر شدن جمعیت عبور می کند.

این بنیاد که مقر آن در هانوفر است، می گوید در حال حاضر هر ثانیه به طور میانگین 2.6 نفر به جمعیت زمین اضافه می‌شود. بیشتر این جمعیت یا به عبارتی 5.7 میلیارد نفر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

با این حساب این افراد 82 درصد جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند. این موسسه تخمین می زند که حدود 2.2 میلیارد نفر دیگر تا سال 2050 پا به این کره خاکی می گذارند.

2050: دو میلیارد نفر در آفریقا

بیشترین رشد در مقیاس درصد در آفریقا رخ خواهد داد. تا اواسط قرن کنونی حدود دو میلیارد نفر در این قاره زندگی خواهند کرد که دو برابر جمعیت کنونی خواهد بود. در حال حاضر در بیشتر کشورهای آفریقایی مردم از تغذیه کافی برخوردار نیستند. رشد گسترده جمعیت، فقر را در این قاره تشدید می کند. این بنیاد به همین خاطر خواستار برنامه های تنظیم خانواده در آفریقا شده است.

بنا به ارزیابی این بنیاد، در صورتی که از بارداری‌های ناخواسته اجتناب شود، فقط در صحرای جنوب آفریقا رشد جمعیت به یک پنجم کاهش خواهد یافت.

 رشد سریع جمعیت از قرن 17

بر اساس گزارشی که مجله نشنال جئوگرافیک منتشر کرده است، بر اساس تخمین تاریخ شناسان امروزی، در قرن 17 جمعیت زمین نیم میلیارد نفر بود. افزایش شمار جمعیت تا پایان آن سده به شکل آرام جریان داشت، اما از آن پس این رشد جمعیت سرعت گرفت. 150 سال بعد جمعیت جهان دو برابر شد و به یک میلیارد نفر رسید. دومین دو برابر شدن جمعیت و رسیدن تعداد ساکنان زمین به دو میلیارد نفر حدود 100 سال طول کشید و در سال 1930 این اتفاق افتاد. جمعیت در سال 1974 به چهار میلیارد نفر، سال 1987 به پنج میلیارد نفر و سرانجام در سال 1999 به 6 میلیارد نفر رسید.

کد خبر 124343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز